Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Melkweg + UPDATE

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Melkweg + UPDATE

    Niet echt een landschap maar wel natuur.



    Foto genomen in een nog niet zo lichtvervuild Toscane met een wide angle lens 17mm 2.8
    Deze foto is het resultaat van een stack van 20 foto's met een belichtingstijd van 30s, dus in totaal 10minuten.
    De heldere stip midden rechts is de planeet Jupiter. De witgele vlekken zijn eigenlijk miljarden stippen van de sterren in één van de spiraalarmen van onze melkweg. De rode vlekjes, vooral rechtsboven, zijn planetaire nevels (restanten van ontploffende sterren uit een ver verleden of net 'couveuzes' voor nieuwe sterren in de maak)
    Last edited by biedie; 3 oktober 2008, 13:10. Reden: extra foto

  • #2
    Re: Melkweg

    Mijn oprechte be- en verwondering voor deze prestatie.
    Verdient beslist een HOF plaats.
    Graag extra info over de wijze waarop je de 20 beelden hebt gemaakt. Ik vermoed statief (evident) maar meer details over type toestel en manier van belichting (opname met opgetrokken spiegel, indien reflex, en met afstandsbediening, of 20 achtereenvolgende opnamen met handbedienig).
    Hoe werden de belichtingstijden van 30 sec gecontroleerd (handmatig met externe timer, of geregeld door opnametoestel)?
    Samengevat: hoe werk je om schokken te vermijden tijdens de 20 opeenvolgende belichtingen? Welk statief geeft de meeste stabiliteit en hoe bepaal je de perfecte opstelling (waterpas, kompas,...).

    Henri
    lidnummer: BD0435BE

    Comment


    • #3
      Re: Melkweg

      mooi en een hoop werk ingestoken.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Melkweg

        Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
        Mijn oprechte be- en verwondering voor deze prestatie.
        Verdient beslist een HOF plaats.
        Graag extra info over de wijze waarop je de 20 beelden hebt gemaakt. Ik vermoed statief (evident) maar meer details over type toestel en manier van belichting (opname met opgetrokken spiegel, indien reflex, en met afstandsbediening, of 20 achtereenvolgende opnamen met handbedienig).
        Hoe werden de belichtingstijden van 30 sec gecontroleerd (handmatig met externe timer, of geregeld door opnametoestel)?
        Samengevat: hoe werk je om schokken te vermijden tijdens de 20 opeenvolgende belichtingen? Welk statief geeft de meeste stabiliteit en hoe bepaal je de perfecte opstelling (waterpas, kompas,...).

        Henri
        Ik sta perplex
        Helemaal eens met Kodachrome - en wil er graag alles over weten...
        Ook: hoe komt het dat je na 10 minuten nog geen beginnende star trails hebt?

        In ieder geval: hoed af
        Web: http://www.hanscouwenbergh.be
        Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

        Comment


        • #5
          Re: Melkweg

          djezes! nog nooit gezien !
          'Yesterday is history.Tomorrow is a mystery.Today is a gift.That 's why we call it the present .
          Grtjs, Jacky

          Comment


          • #6
            Re: Melkweg

            Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
            Mijn oprechte be- en verwondering voor deze prestatie.
            Verdient beslist een HOF plaats.
            Graag extra info over de wijze waarop je de 20 beelden hebt gemaakt. Ik vermoed statief (evident) maar meer details over type toestel en manier van belichting (opname met opgetrokken spiegel, indien reflex, en met afstandsbediening, of 20 achtereenvolgende opnamen met handbedienig).
            Hoe werden de belichtingstijden van 30 sec gecontroleerd (handmatig met externe timer, of geregeld door opnametoestel)?
            Samengevat: hoe werk je om schokken te vermijden tijdens de 20 opeenvolgende belichtingen? Welk statief geeft de meeste stabiliteit en hoe bepaal je de perfecte opstelling (waterpas, kompas,...).

            Henri
            Hier volgt wat meer uitleg over de foto:

            Deze werd genomen met een Canon20D op ISO1600 met de Canonlens EF-s 17-55 2.8 IS op 17mm. Het toestel stond gemonteerd op een zelfgemaakte scharnierconstructie met veranderlijke hoek die wordt aangedreven door een stappenmotor, dit alles gemonteerd op een manfrotto-statief. Wanneer je de scharnierlijn richt naar de noordpool maakt de camera een rotatie die de aardrotatie compenseert en dus zo de sterrren volgt. Dit is niet uiterst precies maar voor een belichting van 30sec en panoramazicht op 17mm voldoet dit systeem om de sterren nog als puntjes te zien.
            Op die manier heb ik 20 foto's gemaakt, 30s op bulb via afstandsbediening. Deze 20 foto's heb ik dan in post-processing op elkaar gezet om alle lichtwaarden bij elkaar op te tellen. Ik koos 2 sterren als referentie voor de uitlijning. Daarna is het nog een kwestie van wat te spelen met de levels. Het post-processen vraagt wel wat tijd, maar als ik één foto zou willen maken van 10 minuten, krijg ik gegarandeerd star-trails (om nog maar te zwijgen van de ruis op de 10-minuten-opgewarmde sensor). Het optellen van 20 fotos compenseert ook gedeeltelijk de variabele ruis van de aparte foto's.
            Het scherpstellen van de lens is bij deze foto ook van groot belang. De sterren zijn veel te lichtzwak om de autofocus het werk te laten doen. Manuele focus is nodig. De markering van het 'oneindig'-symbool (platte 8) op de lens is veel te onnauwkeurig. Daarom maakte ik 2 houten spanringen, 1 rond het vaste deel van de lens, 1 rond de focusring. Deze 2 ringen staan via 2 spanmoertjes en een regelvijs in verbinding met elkaar zodat ik zeer precies de focusring kan draaien om de gewenste focus te verkrijgen.
            Hopelijk geeft dit wat meer inzicht in hoe de foto tot stand kwam. Het vergt veel voorbereiding en nabewerking, maar voor mezelf is dit al de helft van het plezier van deze soort van fotografie.

            Comment


            • #7
              Re: Melkweg

              Oorspronkelijk geplaatst door biedie Bekijk bericht
              Hier volgt wat meer uitleg over de foto:

              Deze werd genomen met een Canon20D op ISO1600 met de Canonlens EF-s 17-55 2.8 IS op 17mm. Het toestel stond gemonteerd op een zelfgemaakte scharnierconstructie met veranderlijke hoek die wordt aangedreven door een stappenmotor, dit alles gemonteerd op een manfrotto-statief. Wanneer je de scharnierlijn richt naar de noordpool maakt de camera een rotatie die de aardrotatie compenseert en dus zo de sterrren volgt. Dit is niet uiterst precies maar voor een belichting van 30sec en panoramazicht op 17mm voldoet dit systeem om de sterren nog als puntjes te zien.
              Op die manier heb ik 20 foto's gemaakt, 30s op bulb via afstandsbediening. Deze 20 foto's heb ik dan in post-processing op elkaar gezet om alle lichtwaarden bij elkaar op te tellen. Ik koos 2 sterren als referentie voor de uitlijning. Daarna is het nog een kwestie van wat te spelen met de levels. Het post-processen vraagt wel wat tijd, maar als ik één foto zou willen maken van 10 minuten, krijg ik gegarandeerd star-trails (om nog maar te zwijgen van de ruis op de 10-minuten-opgewarmde sensor). Het optellen van 20 fotos compenseert ook gedeeltelijk de variabele ruis van de aparte foto's.
              Het scherpstellen van de lens is bij deze foto ook van groot belang. De sterren zijn veel te lichtzwak om de autofocus het werk te laten doen. Manuele focus is nodig. De markering van het 'oneindig'-symbool (platte 8) op de lens is veel te onnauwkeurig. Daarom maakte ik 2 houten spanringen, 1 rond het vaste deel van de lens, 1 rond de focusring. Deze 2 ringen staan via 2 spanmoertjes en een regelvijs in verbinding met elkaar zodat ik zeer precies de focusring kan draaien om de gewenste focus te verkrijgen.
              Hopelijk geeft dit wat meer inzicht in hoe de foto tot stand kwam. Het vergt veel voorbereiding en nabewerking, maar voor mezelf is dit al de helft van het plezier van deze soort van fotografie.
              Amaai, nu ben ik nog meer onder de indruk
              Behalve een absoluut prachtig resultaat komt er nogal wat engineering bij krijgen... Calibratie van die stappenmotor bv... Petje af hoor...
              Web: http://www.hanscouwenbergh.be
              Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

              Comment


              • #8
                Re: Melkweg

                Bedankt voor de uitleg en proficiat met het knappe resultaat!

                Comment


                • #9
                  Re: Melkweg

                  Oorspronkelijk geplaatst door biedie Bekijk bericht
                  Hier volgt wat meer uitleg over de foto:

                  Deze werd genomen met een Canon20D op ISO1600 met de Canonlens EF-s 17-55 2.8 IS op 17mm. Het toestel stond gemonteerd op een zelfgemaakte scharnierconstructie met veranderlijke hoek die wordt aangedreven door een stappenmotor, dit alles gemonteerd op een manfrotto-statief. Wanneer je de scharnierlijn richt naar de noordpool maakt de camera een rotatie die de aardrotatie compenseert en dus zo de sterrren volgt. Dit is niet uiterst precies maar voor een belichting van 30sec en panoramazicht op 17mm voldoet dit systeem om de sterren nog als puntjes te zien.
                  Op die manier heb ik 20 foto's gemaakt, 30s op bulb via afstandsbediening. Deze 20 foto's heb ik dan in post-processing op elkaar gezet om alle lichtwaarden bij elkaar op te tellen. Ik koos 2 sterren als referentie voor de uitlijning. Daarna is het nog een kwestie van wat te spelen met de levels. Het post-processen vraagt wel wat tijd, maar als ik één foto zou willen maken van 10 minuten, krijg ik gegarandeerd star-trails (om nog maar te zwijgen van de ruis op de 10-minuten-opgewarmde sensor). Het optellen van 20 fotos compenseert ook gedeeltelijk de variabele ruis van de aparte foto's.
                  Het scherpstellen van de lens is bij deze foto ook van groot belang. De sterren zijn veel te lichtzwak om de autofocus het werk te laten doen. Manuele focus is nodig. De markering van het 'oneindig'-symbool (platte 8) op de lens is veel te onnauwkeurig. Daarom maakte ik 2 houten spanringen, 1 rond het vaste deel van de lens, 1 rond de focusring. Deze 2 ringen staan via 2 spanmoertjes en een regelvijs in verbinding met elkaar zodat ik zeer precies de focusring kan draaien om de gewenste focus te verkrijgen.
                  Hopelijk geeft dit wat meer inzicht in hoe de foto tot stand kwam. Het vergt veel voorbereiding en nabewerking, maar voor mezelf is dit al de helft van het plezier van deze soort van fotografie.
                  Dat is een antwoord zoals het hoort en waarvoor mijn oprechte dank en respect voor je know-how.
                  Hier valt heel wat uit te leren. Spijtig dat dit deel van het forum niet meer bezoekers telt want vele verloren zielen verdoen enkel maar hun tijd op voyeuristische secties.

                  Hoop nog meer van je werk te mogen bewonderen.

                  Henri
                  lidnummer: BD0435BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Melkweg

                    De natuur op zijn mooist, en een sterk staaltje technisch inzicht.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Melkweg

                      Reuze knap
                      gr.ron.
                      http://exhi-fotografie.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Melkweg

                        Chique zeg!
                        Imagination is intelligence having fun.
                        Piep!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Melkweg

                          Heel knap werk, met een mooi resultaat!
                          Bedankt voor de uitleg trouwens!
                          Filip De Vos - Foto albums

                          Comment


                          • #14
                            Re: Melkweg

                            zeer geslaagde opname,

                            ik heb me hier vroeger ook in verdiept, naar het schijnt zijn er zelfs sterrenkijkers van +- 500 euro waar je je DSLR op kan schroeven en dan magistrale ruimtefotos kunt nemen
                            http://www.vroegerwasallesbeter.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Melkweg

                              Vakwerk
                              mvg,
                              Ludo V.

                              Comment

                              Working...
                              X