Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe niet je lenzen te cleanen

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe niet je lenzen te cleanen

    Tja ik denk dat ik mijn 50 mm kitlens heb "vernield"
    Hoe?
    Ik heb cleaning solution op de binnenste lens gespoten en naar mijn mening is er vochtigheid binnen in de lens want alles ziet er nu wazig uit in de zoeker. Heb een paar foto's getrokken met hetzelfde resultaat...

    Wat kan ik doen en wat is de juiste methode om lenzen te cleanen

    Groetjes
    Berton

  • #2
    Re: Hoe niet je lenzen te cleanen

    Nooit rechtstreeks vloeistof op je lens spuiten maar altijd het doekje bevochtigen en dan wrijven! Zo doe ik het toch als er echt vetvlekken opzitten.
    Meestal is wrijven met een droog microfiberdoekje voldoende om alles proper te krijgen.

    En je zegt dat alles er wazig uitziet in je zoeker...maar ook op je foto's?

    Comment


    • #3
      Re: Hoe niet je lenzen te cleanen

      ja hoor... man wat ben ik een leek

      Comment


      • #4
        Re: Hoe niet je lenzen te cleanen

        Lenspen is een geweldige oplossing €12 of zo iets.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Hoe niet je lenzen te cleanen

          Je kan misschien proberen hem open te vijzen...heb geen canon lenzen maar heb al wel andere lenzen open gevezen met succes...Wacht ook maar even en laat het droogdampen, ik zie het nog goedkomen

          Comment


          • #6
            Re: Hoe niet je lenzen te cleanen

            De binnenste lens heb ik ook nog nooit deftig moeten kuisen, want die komt toch extreem weinig in aanraken met de buitenlucht, laat staan handen ed... Daar ga ik gewoon eens over met een speciale kwast (Zeiss lens cleazning kit). Aan de voorkant zit er altijd een UV filter op. Die haal ik eraf en kuis ik afzonderlijk. Stof dat in tussentijd op de lens zelf terecht komt, blaas ik eraf met een blaasbalgje of hetzelfde borsteltje...

            greetz,
            www.fotopie.be
            Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

            Comment


            • #7
              Re: Hoe niet je lenzen te cleanen

              Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
              Je kan misschien proberen hem open te vijzen...heb geen canon lenzen maar heb al wel andere lenzen open gevezen met succes...Wacht ook maar even en laat het droogdampen, ik zie het nog goedkomen
              Misschien ook goed laten rusten. Als je met de AF stroom door de lens stuurt, heb je misschien meer kans op vernieling..

              greetz,
              www.fotopie.be
              Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

              Comment


              • #8
                Re: Hoe niet je lenzen te cleanen

                Ziehier het wazige

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe niet je lenzen te cleanen

                  Laat dat ding eerst es goed uitdrogen. Haal ergens in de winkel een kilootje silicagel korrels en steek de lens samen met de korrels in een gesloten tupperware doos voor 24u. Ik vermoed dat je op deze manier het vocht wel uit je lens zou kunnen krijgen.
                  Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe niet je lenzen te cleanen

                    Je zal het mogen vergeten vrees ik...

                    Naast product zit er ook gas in een spuitbus ( om het product er uit te doen komen ).
                    Dat maakt een beetje vettig.
                    En zeker als het ergens tussen gelopen is waar je niet kan op wrijven...

                    Lesn openhalen zal het enige zijn...

                    NOOIT met een spuitbus direct op het te reinigen onderdeel spuiten.
                    Altijd op een doekje en dan reinigen
                    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe niet je lenzen te cleanen

                      zou gewoon een andere 50mm kopen, of is het zo,n dure???
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe niet je lenzen te cleanen

                        Het was "gelukkig" maar een kit lens, heb die intussen al vervangen. Ik zal deze goed laten drogen en zien wat het geeft. NB het was geen spuitbus, enkel een klein spraytje van giotto, maar blijkbaar was het genoeg

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe niet je lenzen te cleanen

                          Nooit doen... Wel vaker is zo'n lens een doublet of een triplet en, zeker bij oudere lenzen, werden de lenzen gekleefd met natuurlijke Canadabalsem.

                          Canadabalsem is het gezuiverde hars van enkele sparrensoorten, waaronder Abies balsamea. Het goedje wordt ook nu nog gebruikt bij de vervaardiging van microscopische preparaten. Het succes van het hars is toe te schrijven aan het feit dat het gedroogde product nogal stabiel is en een brekingsindex heeft die dicht bij die van vaak gebruikte glassoorten zoals kroon- en flinglas ligt (ca. 1,52 - 1,55).

                          Een nadeel is dan weer, dat sommige loten Canadabalsem wat (teveel) krimpen waardoor er tussen de lenzen kitscheuren zichtbaar worden. Ik weet niet of daar in de fotografie voorbeelden van zijn, in de microscopie zijn er genoeg: bijvoorbeeld de topobjectieven van de Zeiss Standardreeks uit de jaren 1980... Dan heb je destijds enkele honderdduizenden oude franken betaald voor een top of the line 63x immersie-planapochromaat NA 1,40, die 5 jaar later compleet onbruikbaar is... Het wordt Zeiss nog steeds nagedragen.

                          Canadabalsem lost goed op in xyleen, tolueen, benzeen..., matig in aceton en wordt melkachtig-ondoorzichtig door inwerking van alcoholen als ethyl-, methyl- en isopropylalcohol. Laat die drie nu net voor de rest goede reinigingsvloeistoffen zijn. Belangrijk is dus, dat de vloeistof nooit aan de zijkant van de lens kan komen! Overigens: IMHO reinig je lenzen met een "net even bevochtigd lenspapiertje". Dat is niet helemaal hetzelfde als er een kwak vloeistof op gieten .

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe niet je lenzen te cleanen

                            Oorspronkelijk geplaatst door dondidi Bekijk bericht
                            En je zegt dat alles er wazig uitziet in je zoeker...maar ook op je foto's?
                            Zou het dan anders kunnen?
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe niet je lenzen te cleanen

                              [Mod]Dit is een draadje van >1,5 jaar geleden dat weer tot leven gewekt is. Misschien beter een nieuwe beginnen mocht er nog nieuws zijn op het "lensschoonmaakfront". Ik zet hier een slotje op, tenzij iemand me durft tegen te spreken met stevige argumenten. [/Mod]
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X