Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 500D Close-up lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 500D Close-up lens

    Binnenkort ga ik me een Tamron 28-300 VC zoomlens aanschaffen als allround-aanvulling voor de 5D...

    Deze lens zou op 300mm een macro-vergroting hebben van 1:2,3 (meer dus dan de 1:3 dan dat Tamron zelf opgeeft, zie review hier)

    Wat ik me nu afvraag is welke vergroting ik zou hebben indien ik hier een 500D close-up lens
    zou opschroeven (kwestie van ze écht allround te maken ).

    Het zou uiteraard leuk zijn om hiermee een (gestabiliseerde) vergroting van 1:1 te bereiken, of is dat wishfull thinking ?

    Weet er iemand hoe je dat kan berekenen ?

    Werkt dat in de praktijk wat makkelijk ?
    Ik veronderstel dat je de vergroting kan "regelen" door in-en uit te zoomen ?

    Bestaan er misschien andere close-up lenzen met vergelijkbare kwaliteit ?


    Alvast bedankt (mocht er hier iemand een antwoord op hebben )

  • #2
    Re: Canon 500D Close-up lens

    Hi,

    de antwoorden die ik je ga geven, zijn gebaseerd op m'n persoonlijke ervaring met deze voorzetlens. Ik gebruik ze op m'n (nikon) 80-400mm VR.

    1:1 ga je op 300mm alvast niet halen (denk ik). Je regelt de vergroting door in- of uit te zoomen. Je verliest scherpstelling op oneindig, maar dat wist je wsl al.

    Beeldkwaliteit is erg goed voor een voorzetlens.
    voorbeeldje op 220mm, achteraf naar vierkant formaat gecropt.
    voorbeeldje op 250mm

    Ik vind de range 200-300mm aangenaam werken, en je krijgt insecten zoals vlinders en juffers mooi beeldvullend.
    Werkafstand is ook voldoende groot

    Ik hoop dat je hier iets aan hebt
    Last edited by ThierryM; 15 juli 2008, 15:54.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: Canon 500D Close-up lens

      Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
      Ik hoop dat je hier iets aan hebt
      Zeker

      Het bevestigt alvast wat ik reeds in gedachten had, dank je...

      Prachtplaatjes overigens, zeker nr2..
      Ik hoop dat ik vergelijkbare plaatjes kan schieten uit de Tamron

      Comment


      • #4
        Re: Canon 500D Close-up lens

        Ik heb ook zo'n ding (enfin, twee zelfs). Kwaliteit is idd goed maar je 'focusruimte' op vb een 70-200 is wel heel klein. Het is wel handig om mee te hebben als een echte macrolens te groot/te zwaar is (vb op een lange wandeltocht). Eén van de twee gebruik ik heel frequent op een 90mm TS-E lens, voor deze lens kan ik de 500D niet meer missen.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 500D Close-up lens

          Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
          Ik heb ook zo'n ding (enfin, twee zelfs). Kwaliteit is idd goed maar je 'focusruimte' op vb een 70-200 is wel heel klein.
          Thanx Hans...
          Kan je dit wat meer verduidelijken ?
          Laat ons zeggen: van een vlieg naar vlinder...dat moet toch lukken door in-en uit te zoomen ?

          Comment


          • #6
            Re: Canon 500D Close-up lens

            Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
            Thanx Hans...
            Kan je dit wat meer verduidelijken ?
            Laat ons zeggen: van een vlieg naar vlinder...dat moet toch lukken door in-en uit te zoomen ?
            Ik bedoel, als je vb een vlinder wilt fotograferen met een macrolens of een 300mm lens dan benader je die vlinder beetje per beetje tot hij net mooi in frame zit. Van hoever je begint speelt niet zoveel rol, scherpstellen kan je altijd. Met een voorzetlens gaat dit heel wat moeilijker want zit je vb nog te ver af of omgekeerd al iets te dichtbij dan lukt het scherpstellen niet. Je moet binnen de juist gepaste afstand zitten om scherp te kunnen stellen. Dat is niet bevorderlijk voor de "jacht".

            Comment


            • #7
              Re: Canon 500D Close-up lens

              Heeft zo'n closeup lens merkbare invloed ip de IQ van de masterlens ?
              En hoe kort wordt je focusafstand dan ? Momenteel gebruik ik een 20mm tube icm een 300mm lens. Is de 500D een beter alternatief ?
              David Leemans
              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Canon 500D Close-up lens

                Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                Je moet binnen de juist gepaste afstand zitten om scherp te kunnen stellen. Dat is niet bevorderlijk voor de "jacht".
                Bedankt voor de verduidelijking, het was net voor zulke euvels dat ik bang was...
                Idd, dat bevordert de jacht zeker niet en haalt de "fun" meteen mee naar beneden...
                Misschien best 1st even in de praktijk testen alvorens aan te kopen



                Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                Heeft zo'n closeup lens merkbare invloed ip de IQ van de masterlens ?
                Naar wat ik lees (met de 500D) : weinig (dat hoop ik toch ook)...



                Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                en hoe kort wordt je focusafstand dan ? Momenteel gebruik ik een 20mm tube icm een 300mm lens. Is de 500D een beter alternatief ?
                De 500D zal alleszins meer vergroting geven als ik het goed voorheb...

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 500D Close-up lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
                  Naar wat ik lees (met de 500D) : weinig (dat hoop ik toch ook)...
                  Ik zal dat -zelfs als Nikonian - zéker beamen. Ik merk eigenlijk geen verlies in beeldkwaliteit. Misschien is dit omdat je bij macro zoiezo je diafragma meer toedraait.

                  De mijne mag evt. wel getest worden (diameter 77mm); ik woon/werk in Heverlee en zit de meeste weekends in Brugge.
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 500D Close-up lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                    De mijne mag evt. wel getest worden (diameter 77mm); ik woon/werk in Heverlee en zit de meeste weekends in Brugge.
                    Bedankt voor het aanbod , maar 't is me wat te ver om gauw efkens te komen testen.
                    Ik ga me wss toch de 72mm versie kopen + step-up ring van 67mm naar 72mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 500D Close-up lens

                      Inclusief de cropfactor van de XXD toestellen kom je met de lens dus al op 1,5, dat wil zeggen een onderwerp van 5 cm formaatvullend in beeld. Ik zou daar eerst eens mee gaan oefenen met de lens, blijkt dat perfect te gaan dan pas de stap nemen naar een voorzet objectief.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 500D Close-up lens

                        Het zou uiteraard leuk zijn om hiermee een (gestabiliseerde) vergroting van 1:1 te bereiken, of is dat wishfull thinking ?

                        Weet er iemand hoe je dat kan berekenen ?

                        Werkt dat in de praktijk wat makkelijk ?
                        Ik veronderstel dat je de vergroting kan "regelen" door in-en uit te zoomen ?

                        Bestaan er misschien andere close-up lenzen met vergelijkbare kwaliteit ?

                        Beste scalll,
                        Ik kom bij toeval op deze discussie uit. Het is voor jou misschien al te laat, maar ik reageer toch maar even. Anderen kunnen er ook nog wat aan hebben.
                        Ik heb dezelfde lens, maar dan zonder stabilisatie. Wat die vergroting betreft, kan ik alleen maar bevestigen dat het inderdaad meer is dan Tamron zelf opgeeft. Ik kom aan 1:2.5.
                        De close-up lens die ik gebruik is van Marumi. Net als de Canon een achromatische lens en volgens wat ik ervan heb gevonden op het net, minstens even goed van kwaliteit. Mijn eigen ervaring is zeker ook goed te noemen. Je kan ze hier in maat 67 krijgen, dat scheelt dus weer een tussenring.
                        Marumi heeft de keuze tussen de dioptrieën +3 en +5. De canon 500D is, als ik het goed heb, een +2. Hun 250D zou dan een +4 moeten zijn.
                        Ik werk met een +5 en haal een vergroting van 1.5:1 (op 300mm en gefocussed op oneindig).
                        Maximale DOF ligt rond de 6 mm (zou misschien ook 8 kunnen zijn), maar dan wel met diafragma 40 (met flits uiteraard). Bij diafragma rond de 20 zijn behoorlijke foto's van bijen e.d. mogelijk.
                        Wat leuk is aan de combinatie die ik heb is dat de afstand tot het onderwerp nog steeds ruim 20 cm is vanaf de voorkant van de lens. Nadeel is (zoals anderen hier al aanhaalden) dat je verdomd moeilijk iets achterna kan jagen. Je moet je realiseren dat je niets herkent in je lens zolang je niet binnen de tolerantie van ongeveer 1mm van de ingestelde scherpstel-afstand zit. Scherpstelling op voorhand vastzetten en met geduld en precisie naar het object toe neigen is hoe dan ook de boodschap wanneer je de maximale vergroting wenst.
                        Dit alles is bij de uiterste vergroting van 1.5:1. Bij kleinere vergrotingen, wordt het allemaal iets doenbaarder, maar je blijft toch met die handicap zitten.
                        De 500D die een dioptrie van +2 zou hebben (of de Marumi +3), zal ook minder uitgesproken problematisch zijn op dat vlak, maar je haalt hoogstwaarschijnlijk de 1:1 niet met de Canon. De Marumi misschien (?)
                        Wat berekening van vergroting betreft, heb ik heel wat gevonden op het net, maar niets komt overeen met mijn praktische bevindingen. Ik vrees dat je het niet te weten kan komen zonder uitproberen.
                        Groetjes.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 500D Close-up lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door JanJoeng Bekijk bericht
                          Beste scalll,
                          Ik kom bij toeval op deze discussie uit. Het is voor jou misschien al te laat, maar ik reageer toch maar even. Anderen kunnen er ook nog wat aan hebben.
                          Ik heb dezelfde lens, maar dan zonder stabilisatie. Wat die vergroting betreft, kan ik alleen maar bevestigen dat het inderdaad meer is dan Tamron zelf opgeeft. Ik kom aan 1:2.5.
                          De close-up lens die ik gebruik is van Marumi. Net als de Canon een achromatische lens en volgens wat ik ervan heb gevonden op het net, minstens even goed van kwaliteit. Mijn eigen ervaring is zeker ook goed te noemen. Je kan ze hier in maat 67 krijgen, dat scheelt dus weer een tussenring.
                          Marumi heeft de keuze tussen de dioptrieën +3 en +5. De canon 500D is, als ik het goed heb, een +2. Hun 250D zou dan een +4 moeten zijn.
                          Ik werk met een +5 en haal een vergroting van 1.5:1 (op 300mm en gefocussed op oneindig).
                          Maximale DOF ligt rond de 6 mm (zou misschien ook 8 kunnen zijn), maar dan wel met diafragma 40 (met flits uiteraard). Bij diafragma rond de 20 zijn behoorlijke foto's van bijen e.d. mogelijk.
                          Wat leuk is aan de combinatie die ik heb is dat de afstand tot het onderwerp nog steeds ruim 20 cm is vanaf de voorkant van de lens. Nadeel is (zoals anderen hier al aanhaalden) dat je verdomd moeilijk iets achterna kan jagen. Je moet je realiseren dat je niets herkent in je lens zolang je niet binnen de tolerantie van ongeveer 1mm van de ingestelde scherpstel-afstand zit. Scherpstelling op voorhand vastzetten en met geduld en precisie naar het object toe neigen is hoe dan ook de boodschap wanneer je de maximale vergroting wenst.
                          Dit alles is bij de uiterste vergroting van 1.5:1. Bij kleinere vergrotingen, wordt het allemaal iets doenbaarder, maar je blijft toch met die handicap zitten.
                          De 500D die een dioptrie van +2 zou hebben (of de Marumi +3), zal ook minder uitgesproken problematisch zijn op dat vlak, maar je haalt hoogstwaarschijnlijk de 1:1 niet met de Canon. De Marumi misschien (?)
                          Wat berekening van vergroting betreft, heb ik heel wat gevonden op het net, maar niets komt overeen met mijn praktische bevindingen. Ik vrees dat je het niet te weten kan komen zonder uitproberen.
                          Groetjes.
                          Je kan ze hier in maat 67 krijgen
                          Link was niet doorgekomen. Hopelijk deze keer wel:

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 500D Close-up lens

                            Dag Jan,

                            Heb voorlopig nog geen 500D gehaald omdat ik ook nog een Canon 300D +
                            Sigma 180mm f3.5 bezit voor het serieuzere macro-werk...

                            De 28-300 + 500D combo was vooral om op reis een "1-in-alles oplossing" bij de hand te hebben,
                            maar volgende zomer ga ik die Marumi's zeker ook eens goed bekijken.

                            Alleszins bedankt om alles zo uitgebreid uit de doeken te doen en ik hoop ook dat anderen er iets aan hebben

                            Comment

                            Working...
                            X