Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 50mm F 2.5 Macro ø 52mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 50mm F 2.5 Macro ø 52mm

    Ik ben nog maar beginnend fotografe, maar ik ben toch wel een beetje geïnteresseerd in macrofotografie. Momenteel ben ik gewoon aan het rondkijken naar goede macrolenzen, want mijn budget is momenteel niet zo hoog. Toen ik zocht naar een goedkopere macro lens kwam ik bij de Canon EF 50mm F 2.5 Macro ø 52mm lens terecht. (€ 249,12 ipv € 400-500)

    Aangezien ik nog niet zo lang geleden begonnen ben met fotografie, weet ik voorlopig nog niet zo heel veel af van lenzen (welke goede lenzen zijn en welke niet). Ik weet wel dat de kortste scherpstelafstand van deze lens 0,23 m is. Is dit dan een goede lens om macrofotografie mee te beginnen? Of ben je beter af met een lens waarmee je vanop verdere afstand een mooie close-up foto kan trekken?

    Voor ik genoeg geld gespaard heb, wil ik dus eigenlijk vooral een goed en duidelijk beeld van de mogelijkheid van een aantal verschillende lenzen. (En ook een beetje waarom het zoveel scheelt in prijs.)

    Alvast bedankt!
    Live your life with passion...

  • #2
    Re: Canon EF 50mm F 2.5 Macro ø 52mm

    Macro-lenzen zijn in de regel allemaal heel scherpe objectieven. De verschillen situren zich voornamelijk in het brandpunt. Hoe groter het brandpunt, hoe groter de werkafstand, wat het nemen van close-up beelden wel een stuk werkbaarder maakt.
    De werkafstand bij macro is vrij belangrijk wanneer je insecten fotografeert. Enige afstand is dus nodig. Met een 50mm zit je vrij dicht op je voorwerp, 90 à 100 mm is dus een stuk comfortabeler werken. 150 à 200 mm is misschien nog beter, maar deze lenzen zijn te duur voor uw budget.
    90 à 100 mm is dus een uitstekend compromis prijs/kwaliteit.
    Behoudens Canon produceren nog 3 andere merken lenzen voor uw toestel: Sigma 105 mm (400 euro), Tokina 100 mm en Tamron 90 mm. De laatste 2 kosten om en bij de 350 euro en moeten kwalitatief nauwelijks onderdoen voor de duurdere Canon 100mm.
    Prijzen vind je op: www.fotorubens.be of www.konijnenberg.be
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 50mm F 2.5 Macro ø 52mm

      Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
      Macro-lenzen zijn in de regel allemaal heel scherpe objectieven. De verschillen situren zich voornamelijk in het brandpunt. Hoe groter het brandpunt, hoe groter de werkafstand, wat het nemen van close-up beelden wel een stuk werkbaarder maakt.
      De werkafstand bij macro is vrij belangrijk wanneer je insecten fotografeert. Enige afstand is dus nodig. Met een 50mm zit je vrij dicht op je voorwerp, 90 à 100 mm is dus een stuk comfortabeler werken. 150 à 200 mm is misschien nog beter, maar deze lenzen zijn te duur voor uw budget.
      90 à 100 mm is dus een uitstekend compromis prijs/kwaliteit.
      Behoudens Canon produceren nog 3 andere merken lenzen voor uw toestel: Sigma 105 mm (400 euro), Tokina 100 mm en Tamron 90 mm. De laatste 2 kosten om en bij de 350 euro en moeten kwalitatief nauwelijks onderdoen voor de duurdere Canon 100mm.
      Prijzen vind je op: www.fotorubens.be of www.konijnenberg.be
      Dankjewel voor het antwoord. Hier heb ik écht al veel aan. Dan zat ik toch op de juiste denkpiste om een lens te nemen waarmee je van op verdere afstand foto's kan nemen, want het zijn idd vooral insecten enzo die mij interesseren. En ik zou niet willen dat ze dan opschrikken.
      Live your life with passion...

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 50mm F 2.5 Macro ø 52mm

        De Canon 50mm macro is geen 1:1 macrolens, daarvoor moet je er nog een tussenring bijkopen, en dan wordt het geheel al wat duurder.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 50mm F 2.5 Macro ø 52mm

          Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
          Macro-lenzen zijn in de regel allemaal heel scherpe objectieven. De verschillen situren zich voornamelijk in het brandpunt. Hoe groter het brandpunt, hoe groter de werkafstand, wat het nemen van close-up beelden wel een stuk werkbaarder maakt.
          De werkafstand bij macro is vrij belangrijk wanneer je insecten fotografeert. Enige afstand is dus nodig. Met een 50mm zit je vrij dicht op je voorwerp, 90 à 100 mm is dus een stuk comfortabeler werken. 150 à 200 mm is misschien nog beter, maar deze lenzen zijn te duur voor uw budget.
          90 à 100 mm is dus een uitstekend compromis prijs/kwaliteit.
          Behoudens Canon produceren nog 3 andere merken lenzen voor uw toestel: Sigma 105 mm (400 euro), Tokina 100 mm en Tamron 90 mm. De laatste 2 kosten om en bij de 350 euro en moeten kwalitatief nauwelijks onderdoen voor de duurdere Canon 100mm.
          Prijzen vind je op: www.fotorubens.be of www.konijnenberg.be
          In het magazine Digifoto Pro staan enkele Macro objectieven gereviewed en het enige minpunt van de Tokina is de trage autofocus (en ja, deze is heel traag, tenzij je de limit gebruikt voor portret, dan valt het nog mee), maar aangezien je bij Macro toch het beste op manueel werkt is dit minpunt te verwaarlozen. De lens krijgt een score van 9.2 tov 9.4 van Canon, Sigma scoort 8.9 (eveneens trage autofocus).
          Zowel de Sigma als de Tokina zijn geschikt voor Full Frame, mocht je later willen overschakelen naar zulke camera. De Tokina (100mm) kost zo'n 330€, de Sigma (105mm) +/-400€, Canon (100mm) +/-480€ en de Tamron (90mm) +/-350€. Dit zijn de richtprijzen die ik op mijn zoektocht naar een Macro objectief te horen heb gekregen, ik heb uiteindelijk voor de Tokina gekozen omwille van de bouw van de lens, voelt aan alsof ie gebouwd is als een tank (is tevens ook de zwaardere van de 100mm serie).
          Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
          Website : http://runaque.deviantart.com/

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 50mm F 2.5 Macro ø 52mm

            Ik zou je willen aanraden om de 50 2.5 te laten liggen en voor een EF-s 60mm macro te gaan. Die kleine meerkost levert je wel een 1:1 macro op.

            Dave
            pixelpusher

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF 50mm F 2.5 Macro ø 52mm

              Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
              Ik zou je willen aanraden om de 50 2.5 te laten liggen en voor een EF-s 60mm macro te gaan. Die kleine meerkost levert je wel een 1:1 macro op.

              Dave
              Kan ik alleen maar beamen. De 60 mm is echt een prima lens. Klik maar eens op deze link om voorbeeldfoto's te zien die met deze lens zijn gemaakt.

              Explore Hans-a-Plast’s 61 photos on Flickr!


              En zoals je kunt zien , kun je wel degelijk insecten fotograferen met deze lens
              Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
              Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF 50mm F 2.5 Macro ø 52mm

                Ik heb de Sigma 50mm. Steviger dan de Canon en 1:1. Maar ik gebruik hem vooral om details van mensen te zetten t.o.v. een wazige achtergrond. En dan heeft dat ding een heel mooi bokeh.
                Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF 50mm F 2.5 Macro ø 52mm

                  Dankjewel voor alle reacties, jullie zouden mij echt heel hard geholpen hebben, want jullie vertelden me dingen die ik eigenlijk nog niet wist en die me zeker geholpen hebben bij mijn zoektocht.

                  Nu heb ik een paar dagen geleden een interessant aanbod gekregen: een gloednieuwe Canon 100mm f2.8 lens USM voor € 350 Dat kon ik niet laten liggen! Hij is sinds deze morgend in mijn bezit, en ik moet zeggen: ik denk dat ik er wel veel mooie foto's mee ga kunnen maken.

                  Bedankt allemaal.
                  Live your life with passion...

                  Comment

                  Working...
                  X