Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beeldstabilisator en monopod??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beeldstabilisator en monopod??

    Hallo,

    Als men gebruik maakt van een statief /tripod, wordt er steeds aanbevolen de beeldstabilisator (in cam of in lens) af te zetten!
    Nu stel ik mij de vraag, hoe dat zit met een eenbeensstatief / monopod?
    Deze zijn immers nog beweeglijk naar alle kanten!
    Iemand ervaring hiermee?

    SF
    00.00 Gone

  • #2
    Re: Beeldstabilisator en monopod??

    Beste resultaten op monopod met mijn 70-200mm f2.8 IS USM is met stabilisatie aan, hetzelfde geld op statief ook
    Last edited by jpjp; 12 juli 2008, 22:11.

    Comment


    • #3
      Re: Beeldstabilisator en monopod??

      Hey,


      Ik gebruik heel vaak zowel statief al monopod voor 300mm, 500mm en nog andere lenzen en ik gebruik altijd IS. Het resultaat met IS is zonder meer beter.

      Groeten,

      rudy


      Mvg,
      Rudy
      www.vogelsvanbelgie.be

      Comment


      • #4
        Re: Beeldstabilisator en monopod??

        op statief beeldstabilisatie afzetten
        op monopod aan laten staan
        "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

        Comment


        • #5
          Re: Beeldstabilisator en monopod??

          't lijkt me logische van IS altijd aan te zetten, behalve misschien op een zwaar studio statief en ontspanning via afstandsbediening. IS haalt er ook (en vooral) de kleine trillingen uit. Enige nadeel zou kunnen zijn is dat de batterij sneller uitgeput wordt.
          Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

          Comment


          • #6
            Re: Beeldstabilisator en monopod??

            De meningen zijn verdeeld, zo te lezen.

            SF
            00.00 Gone

            Comment


            • #7
              Re: Beeldstabilisator en monopod??

              ............
              Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 17:55.

              Comment


              • #8
                Re: Beeldstabilisator en monopod??

                Als je de camera niet snel moet kunnen draaien van "portret" naar "landschap" en omgekeerd, dan kan je gemakkelijk werken met een éénbeen-statief. De beeldstabilisatie mag je dan laten aanstaan, maar als de sluitertijd niet zo heel lang is, dan hoef je de beeldstabilisatie niet echt aan te zetten. Bij langere sluitertijden haal je nog meer voordeel met de IS, VR, OS... ingeschakeld in combinatie met een éénbeen-statief.

                Gisteren heb ik de hele tijd gewerkt met een 70-200 f2,8 op de 40D (en een 24-105 op de 20D), maar omdat ik de camera snel moest kunnen draaien heb ik geen statief kunnen gebruiken. Na een tijd begint alles dan wel zwaar door te wegen. Ik heb ooit een tweedehands monopod gekocht, maar die heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt.
                Als je bij circuitfotografie een hele tijd op dezelfde plaats foto's maakt, dan kan zo'n statief het werk wel heel wat lichter maken.


                De beeldstabilisatie verbruikt niet zoveel stroom, ik heb eigenlijk nog geen verschil gezien, want met IS ingeschakeld (ik zet die alleen uit als ik een "driepoot-statief gebruik) krijg ik een accu niet leeg op meer dan 1100 foto's.

                Bij een 40D maakt de hoge iso-ruisonderdrukking een veel groter verschil in batterijverbruik, dan is de accu soms al leeg na 600 foto's.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Beeldstabilisator en monopod??

                  Oorspronkelijk geplaatst door lin.vdb Bekijk bericht
                  op statief beeldstabilisatie afzetten
                  op monopod aan laten staan
                  Niet verdeeld Ik ga volledig akkoord met deze bijdrage

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beeldstabilisator en monopod??

                    Een collega van mij, beweert dan weer: monopod met IS mode:2 te gebruiken!

                    SF
                    00.00 Gone

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beeldstabilisator en monopod??

                      Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                      Een collega van mij, beweert dan weer: monopod met IS mode:2 te gebruiken!

                      SF
                      mode:2 dient voor panning-shots juist? als je met je monopod panningshots probeert te nemen dat zou ik dit idd doen, maar anders zie ik hiervoor geen speciale reden?
                      Mijn foto's
                      Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beeldstabilisator en monopod??

                        Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
                        mode:2 dient voor panning-shots juist? als je met je monopod panningshots probeert te nemen dat zou ik dit idd doen, maar anders zie ik hiervoor geen speciale reden?
                        Ik vind een monopod voor panningshots niet zo handig. Je hebt een groot risico dat je de camera mee-kantelt ipv. mee-draait.
                        Hubert

                        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beeldstabilisator en monopod??

                          Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                          Ik vind een monopod voor panningshots niet zo handig. Je hebt een groot risico dat je de camera mee-kantelt ipv. mee-draait.
                          klinkt logisch ja, je zou je lens al perfect horizontaal moeten houden om te beginnen, en met je volledige lichaam rond je monopod draaien als je dit wilt voorkomen...
                          Mijn foto's
                          Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beeldstabilisator en monopod??

                            Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
                            klinkt logisch ja, je zou je lens al perfect horizontaal moeten houden om te beginnen, en met je volledige lichaam rond je monopod draaien als je dit wilt voorkomen...
                            Misschien heb je daar minder kans toe op een tripod.
                            Je begint altijd met een monopod goed maar na een tijdje begin je gemakkelijk te kantelen.
                            Hubert

                            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beeldstabilisator en monopod??

                              Panning, toch niet, hoor
                              Mijn collega bedoelt dus “niet” voor pannen, dat doet hij (meestal) uit de vrije hand!
                              Gewoon, monopod + mode 2, zou erg goed werken!
                              Reden: de op en neergaande beweging (verticaal) is veel minder, zijwaartse stabiliteit maakt echter weinig verschil, met een monopod!
                              Hij had dit gelezen op een of andere Safari-blog, maar geloofde er eerst niet veel vaan!

                              ... en toch....blijkbaar werkt het prima, volgens hem!

                              SF
                              00.00 Gone

                              Comment

                              Working...
                              X