Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'Ideale' trouw-foto's lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 'Ideale' trouw-foto's lens?

    Rekening houdend met de lenzen die ik al heb, wat zou de ideale trouw-lens zijn? Moet binnenkort huwelijk van vrienden fotograferen en dacht al tijdje aan een Canon 70-200L F4.

    Advies?
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

  • #2
    Re: 'Ideale' trouw-foto's lens?

    Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
    Rekening houdend met de lenzen die ik al heb, wat zou de ideale trouw-lens zijn? Moet binnenkort huwelijk van vrienden fotograferen en dacht al tijdje aan een Canon 70-200L F4.

    Advies?
    Volgens wat ik vernomen heb, kom je met de combinatie 24(28)-70/2.8 en 70-200/2.8(liefstIS/VR,...) en een goeie flits, heel ver.
    Misschien in bepaalde gevallen nog een 50/1.8(4) er bij.
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: 'Ideale' trouw-foto's lens?

      Wel, ik heb al een Tamron 28-75/2.8 en een 50mm/1.8, dus een 70-200/2.8 dan? Is een F4 dan onvoldoende? Want IS en/of 2.8 is toch PAK duurder.
      Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

      Comment


      • #4
        Re: 'Ideale' trouw-foto's lens?

        Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
        Wel, ik heb al een Tamron 28-75/2.8 en een 50mm/1.8, dus een 70-200/2.8 dan? Is een F4 dan onvoldoende? Want IS en/of 2.8 is toch PAK duurder.
        Misschien nog een aanmerking. Als voor het binnenwerk de zaal niet groot is, ben je misschien beter met een lens in de orde grootte van 17-50/2.8.(Zeker op APS)

        F4 voor de 70-200 kan voldoende zijn voor buiten. Alles hangt af van de lichtomstandigheden. Als je een misserige dag in de winter heb is elke stop meer goed meegenomen. IS of VR is meestal wel zeer nuttig daar huwelijksfoto's meestal geen actiefoto's zijn.

        Deze indruk heb ik ervan. Ervaren trouwfotografen moeten het eventueel verbeteren. Extra ideeen zijn altijd welkom.
        Hubert

        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

        Comment


        • #5
          Re: 'Ideale' trouw-foto's lens?

          Raar om zeggen, maar ik denk dat jij het belangrijkste hebt !

          Ik neem met mijn 17-70 huwelijksfoto's, al wil ik nog de 50mm 1.8 erbij om in de kerk foto's te nemen. Met mijn 17-70 lukt het niet onder iso 800.
          Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
          http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

          Comment


          • #6
            Re: 'Ideale' trouw-foto's lens?

            Er word hier weer teveel over lichtsterkte gesproken.

            Bij een huwelijk is dat niet altijd belangrijk. Zorg dat je op 5.6 of hoger schiet anders heb je heel snel dat 1 persoon er scherp op komt en de andere niet (ik spreek uit ervaring).

            ZEKER met een 70-200 zou ik op 6.3 of hoger schieten. Op diafragma 4.0 moeten ze beiden op 1 lijn staan en dan nog heb je meestal alleen een klein deel scherp.

            Indien je 1 persoon wilt fotograferen kan lichtsterkte wel handig zijn. vanaf 4.0 op een 24-70 lens kan je een persoon mooi isoleren van de achtergrond zonder dat je bang hoeft te zijn dat alleen de punt van zijn neus scherp is. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de afstand die je gebruikt. Op een 70-200 lens zou bij dit soort diafragma waarden zeker een statief gebruiken omdat je kwa focus er snel naast zit.

            Daarnaast zou ik ook rekening houden met een groothoek. Lenzen als de 24-105/24-70 zijn super, maar alleen op full frame.
            Voor binnen zou ik echt meer kijken naar een 17-55/17-50/17-40 of een grotere groothoek.

            Schiet ook op raw en eventueel iets onderbelichten als de bruid een witte jurk aan heeft. Let ook op als je inflitst dat je hightlights niet te groot worden.

            Heb je ook een flitser trouwens?

            IS/VR heeft mij trouwens veel geholpen wanneer ik op laag iso met 1/30ste of korter een foto wilde maken.
            Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: 'Ideale' trouw-foto's lens?

              Dit is mijn huidig materiaal:
              Canon 40D
              Tamron 28-75 XR Di f2.8
              Canon 50/f1.8
              Canon 17-40L/f4
              Sigma 18-200 OS
              Canon 550ex

              Dus eigenlijk denk ik wel dat ik al mijn materiaal heb, behalve een degelijke zoom (vandaar de 70-200). Ik zou de 70-200 vooral gebruiken voor paar closeups van gezichten tijdens receptie ed zonder dat ik per sé mijn camera in de mensen hun gezicht moet gaan duwen.
              Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

              Comment


              • #8
                Re: 'Ideale' trouw-foto's lens?

                Je hebt een geweldige set zeg!

                Met die 17-40 moet je voor binnen heel wat mooie foto's kunnen maken. De Sigma 18-200 schijnt ook een hele goede te zijn!
                Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                Comment


                • #9
                  Re: 'Ideale' trouw-foto's lens?

                  Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
                  Dit is mijn huidig materiaal:
                  Canon 40D
                  Tamron 28-75 XR Di f2.8
                  Canon 50/f1.8
                  Canon 17-40L/f4
                  Sigma 18-200 OS
                  Canon 550ex

                  Dus eigenlijk denk ik wel dat ik al mijn materiaal heb, behalve een degelijke zoom (vandaar de 70-200). Ik zou de 70-200 vooral gebruiken voor paar closeups van gezichten tijdens receptie ed zonder dat ik per sé mijn camera in de mensen hun gezicht moet gaan duwen.
                  Lapino,

                  Je bent wel nog de extra batterij vergeten te melden.
                  Je hoefde je huidige materiaal niet extra te melden. Het wordt bij iedere post van jou in je handtekening vermeld.
                  Hubert

                  Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 'Ideale' trouw-foto's lens?

                    Als ik jou was zou ik wel een extra body erbij lenen/ huren/ kopen. Dan verspil je niet steeds tijd aan het wisselen van lenzen. Bovendien heb je dan back-up, want stel je eens voor dat je camera juist op dé dag dienst weigert......
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: 'Ideale' trouw-foto's lens?

                      Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                      Als ik jou was zou ik wel een extra body erbij lenen/ huren/ kopen. Dan verspil je niet steeds tijd aan het wisselen van lenzen. Bovendien heb je dan back-up, want stel je eens voor dat je camera juist op dé dag dienst weigert......

                      Daar zeg je zeker iets belangrijks!
                      Een backup body hoeft niet meer dan een 10D/20D/300D/350D te zijn.

                      Bij de laatste 2 huwelijkshoots heb ik problemen gehad met mijn 30D. De eerste keer een err99 code en dan kan je echt niks doen. De 2de keer viel mijn bovenste scherm uit waar ik de diafragma, iso en sluiter op kan lezen. Dit viel ook uit in mijn zoeker. Aangezien ik de camera vrijwel altijd (binnen) op M gebruik, was ik blij dat ik mijn 400D ook bij mij had.
                      Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: 'Ideale' trouw-foto's lens?

                        Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
                        Rekening houdend met de lenzen die ik al heb, wat zou de ideale trouw-lens zijn? Moet binnenkort huwelijk van vrienden fotograferen en dacht al tijdje aan een Canon 70-200L F4.

                        Advies?
                        Naar mijn bescheiden mening kan je met een 70-200 F4 weinig goed presteren voor trouwfoto's als je niet gaat flitsen.

                        - Canon EF 16-35 f2.8 of EFs 17-55 f2.8 IS ... of een ander merk met f2.8 en liefst stabilisatie (OS/IS/VR/...)
                        - Canon EF 70-200 f2.8 IS

                        Combinatie van een breedhoek hebben en iets wat iets verder gaat zonder dat je mensen aan het storen bent is super.

                        Ideaal zou zijn:
                        1Ds mk3 + 16-100 f2.0 IS ;-)
                        (maar die laatste bestaat spijtig genoeg niet ;-)))

                        Als je veel kan/mag/wil flitsen is alles natuurlijk relatief en kan je met veel goedkoper materiaal ook wel uit de voeten.
                        Imagination is more important than knowledge...
                        http://www.kiekje.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: 'Ideale' trouw-foto's lens?

                          Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
                          Naar mijn bescheiden mening kan je met een 70-200 F4 weinig goed presteren voor trouwfoto's als je niet gaat flitsen.
                          Eerlijk gezegd begrijp ik dit niet echt. Een 70-200 gebruik je toch 't meest voor close-ups bij dergelijke shoots? Maar dan geeft f2.8 geeft in de meeste gevallen een te kleine DOF dus moet je alsnog diafragmeren, toch? En dus zul je dan de flitser toch moeten gebruiken, hoewel dit bij een IS versie misschien nog wel een beetje meevalt....

                          Maar, wat helpt een f2.8 lens dan nog ten opzichte van een f4 lens, behalve een iets heldere zoeker misschien? In de meeste gevallen is een lens met een stopje geknepen net iets scherper en dus wenselijk, maar da's bij de Canon 70-200 f4 nu juist geen enkel probleem. Die 's op f4 al enorm scherp. Dus ik zie het 'probleem' eigenlijk niet in het gebruiken van een F4 lens (bij voorkeur wel de IS versie). Sterker nog, een F4 IS versie lijkt me prettiger om mee te werken dan een F2.8 zonder IS.....
                          www.indetailfotografie.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: 'Ideale' trouw-foto's lens?

                            'Ideale' trouw-foto's lens?


                            Dit is toch puur persoonlijke voorkeur...


                            De ideale lens hangt allemaal af van hoe en wat je wil fotograferen, een 60mm macro kan in sommige gevallen "de ideale" zijn, het ander moment is dat een supertele!


                            Is het geen uitdaging een trouwpartij te shooten met enkel een 35mm prime op je body? Je zult versteld staan van het resultaat omdat je meer zal moeten lopen, bukken en vriemelen om de juiste compositie te zoeken!


                            't Is niet de ideale lens, maar de ideale fotograaf die 't 'm doet .


                            Ciao!
                            CANON Inc. Made In Japan

                            Comment


                            • #15
                              Re: 'Ideale' trouw-foto's lens?

                              Volgens mij is het toch ook belangrijk dat je niet te sterk opvalt in de kerk. Indien jij met je 35mm prime, de hele trouwerij rondloopt, springt, bukt en de pastoor langs de kant duwt dan is het toch zo geen ideale lens volgens mij.... liever een lens met een beetje flexibiliteit.
                              Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
                              http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

                              Comment

                              Working...
                              X