Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem Nikon D50 met Nikkor 50 mm f/1.4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem Nikon D50 met Nikkor 50 mm f/1.4

    Ik heb een nieuwe lens gekocht (Konijnenberg) AF Nikkor 50mm f/1.4D. Bevestigen van de diafragmaring gaat probleemloos, evenals het kiezen van het gewenste diafragma.
    Het probleem is dat ik alleen kan scherpstellen en afdrukken bij F/16 en dit zowel in de M- als in de AF-stand.
    Bij alle diaframa-instellingen kleiner dan F/16 knippert mijn display fEE. De Nikon-handleiding geeft als uitleg: "Diafragmaring van objectief is niet op kleinste diafragma vergrendeld". Als ik vervolgens mijn diafragma vergrendel op de kleinste instelling (= hoogste f-waarde 16) kan ik geen andere f-waarden kiezen voor opname, wat uiteindelijk toch de bedoeling is van zo'n dure lens.
    Het kan toch niet deze lens niet compatibel zou zijn met mijn body D50??
    Ik neem aan dat ik iets fout doe of de uitleg niet snap, maar wie kan mij raad geven?
    Dank alvast
    gegroet, Ludo

  • #2
    Re: Probleem Nikon D50 met Nikkor 50 mm f/1.4

    Als je diafragma op 16 staat moet je ook nog het schuifje (orange) van de body weg schuiven (of juist anders om) en dan zou je normaal je difragma moeten kunnen kiezen
    Mvg,
    SW
    BD1071BE

    Comment


    • #3
      Re: Probleem Nikon D50 met Nikkor 50 mm f/1.4

      Wat je doet is juist : de lens op het kleinste diafragma vergrendelen
      Als je dan de camera op de A stand zet, dan moet je met de dial het gewenste diafragma kunnen kiezen. In de M stand moet dit ook werken maar de D50 heeft maar 1 dial, dus ik weet niet hoe dit dan werkt in combinate met de sluitertijd-keuze (de manuel zal dit wel verklaren)
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

      Comment


      • #4
        Re: Probleem Nikon D50 met Nikkor 50 mm f/1.4

        Als je naar deze foto kijkt, dan zie je naast de rij diafragmawaarden een oranje bolletje en een knopje dat je kan verschuiven. Hij stond waarschijnlijk geblokkeerd op f16

        Hierzo
        "In photography everything is so ordinary; it takes a lot of looking before you learn to see the ordinary.”
        Nikon D3s - 24-70mm f2.8 - 105mm f2.8 Macro - SB800

        Comment


        • #5
          Re: Probleem Nikon D50 met Nikkor 50 mm f/1.4

          Soeki Wan, JePe, en Atrox
          Dank voor jullie vlugge reactie. Toch is mijn probleem niet opgelost. Ik kan mijn andere diafragmakeuzes maken, m.a.w. ik kan mijn diafragmawaarden instellen, maar telkens (behalve bij f16) verschijnt fEE, als foutmelding en ik kan niet scherpstellen, noch afdrukken. Vreemd, niet?
          gegroet, Ludo

          Comment


          • #6
            Re: Probleem Nikon D50 met Nikkor 50 mm f/1.4

            Diafragmakeuze maak je niet op de lens, maar op je toestel.

            Dus zoals hierboven al gezegd:
            - diafragma op de lens instellen op F16 en locken
            - toestel in voorkeuze "A", en daar het diafragma instellen via de draaiknop op je toestel (via het schermpje van je toestel kan je de ingestelde diafragmawaarde zien veranderen bij het draaien aan de knop).

            gr,
            Kristof

            Comment


            • #7
              Re: Probleem Nikon D50 met Nikkor 50 mm f/1.4

              Kristof
              Hartelijk dank voor je duidelijke uitleg. Simpeler kan het niet en het lukt nog aardig ook.
              gegroet, Ludo

              Comment


              • #8
                Re: Probleem Nikon D50 met Nikkor 50 mm f/1.4

                Hoi Odul,

                Heb hetzelfde meegemaakt met mijn nieuwe telelens.

                Groeten
                Nmr
                Groeten. Ronald

                Comment


                • #9
                  Re: Probleem Nikon D50 met Nikkor 50 mm f/1.4

                  Op je lens zit een nokje om het diafragma op de kleinste lensopening te vergrendelen. Sommige vreemd merk lenzen hebben dit nokje niet, maar ook die moet je op de kleinste lensopening (grootste getal) instellen. Hiermee geeft de lens aan de camera door dat het diafragma via de camera kan worden geregeld.
                  G lenzen hebben geen ring maar hebben dezelfde instelling inwendig ook.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment

                  Working...
                  X