Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Review] Sigma 50/1.4 EX HSM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Review] Sigma 50/1.4 EX HSM

    SIGMA 50MM F1.4 EX DG HSM

    Vanmorgen heb ik dan eindelijk de lang verwachte Sigma 50mm f/1.4 EX HSM ontvangen, had al een heel aantal berichten op verschillende fora gelezen over deze lens..helaas met gemengde gevoelens. Heb hem nu een halve dag, en bij deze mijn eerste ervaringen met deze nieuwe prima van Sigma.

    Ten eerste de bouwkwaliteit. Een van de redenen waarom ik niet meteen voor de Canon f/1.4 variant wilde gaan, maar heb besloten te wachten voor deze sigma. Wat dat betreft kan ik rustig zeggen dat het het wachten zeker waard is geweest. Heb onlangs nog een canon 50/1.4 in mijn handen gehad en de Sigma is een stuk groter, een stuk zwaarder, en een stuk steviger gebouwd. Op dit gebied laat ie de Canon stof happen. De Canon 50/1.8 al helemaal (deze heb ik overigens wel in mijn bezit). Bijgeleverd met de 50/1.4 zit een zonnekap die bijzonder stevig is, en ook goed blijft zitten. Tot mijn verbazing heeft deze lens ook een andere lens cap dan mijn Sigma 10-20mm, die had nog een Canon-stijl lenscap. Deze Sigma heeft echter een Pinch-cap, zoals alle Tamron lenzen ook hebben!

    De tweede reden waarom ik op de Sigma wilde wachten, is omdat de AF van de canon variant maar matig is. De Sigma focust dan ook echt veel sneller en beter. Echte tests moet ik hier nog mee doen, maar de snelheid is zeer behoorlijk en minstens even snel (al dan niet sneller) dan mijn Canon 70-200L.
    Één minpuntje: Hij verspringt een beetje als je van kortbij scherpstelt, vooral op f/1.4-f/2.8 betekent dat ie soms nét voor je focuspunt scherp stelt, en soms erachter. Ik dacht eerst aan frontfocusing problemen, maar dat is het niet. Maar dit zou net zo goed user error kunnen zijn, hopelijk..

    De bokeh is zacht en smeuïg. Echt zacht. Ik vind het persoonlijk prachtig, maar je moet er van houden. Voor de rest niet veel op aan te merken.

    En dan wat volgens velen het belangrijkste is, de scherpte. Van de foto's die ik totnogtoe heb gemaakt, kan ik zeggen dat de Sigma vrij scherp is. Echter nog niks waar ik mee van mijn stoel val, kan misschien aan mijn kopie liggen. De scherpte op f/1.4 is acceptabel dat wel, vooral geresized ziet het erg allemaal heel erg mooi uit. Helaas heb ik geen kopie van de Canon f/1.4 maar de Sigma is in ieder geval van f/1.4-f/2.5 perfect bruikbaar, al helemaal voor webgebruik. Dit kan ik niet van mijn Canon 50mm f/1.8 zeggen.

    Voor de rest vallen me nog een paar dingetjes op: rond f/1.4 veel last van groene CA(?). Toen ik een foto maakte van het Sigma doosje binnen hadden de letters die uit focus waren hier nogal wat last van. Ook merk ik dat de kleuren soms iets minder vibrant zijn als ik gehoopt had, echter niks wat een minuutje in Photoshop niet kan oplossen.

    Hieronder een testfoto op f/1.4 (op een Canon EOS 30D), de witte vlekjes die je ziet zijn, hoe kan het ook anders, regen druppels. Enigste pp gedaan aan de geresizde foto hieronder is een klein beetje USM op de muur. De 100% crop afbeeldingen zijn uiteraard niks aan gedaan.

    100% Crop - Scherpte
    100% Crop - Bokeh


    Last edited by royv; 9 juli 2008, 15:58. Reden: Voorbeelden toegevoegd.
    Canon EOS 5D | Sigma 50 1.4 | 17-40L | 135L
    Visit my Flickr

  • #2
    Re: [Review] Sigma 50/1.4 EX HSM

    Ik vraag me altijd het nut af van, bij een test van de scherpte van een lens, USM in pp te doen
    Ik zou verwachten dat, voor een beoordeling van de scherpte, nog altijd 100% crop zonder USM het beste is.
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: [Review] Sigma 50/1.4 EX HSM

      Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
      Ik vraag me altijd het nut af van, bij een test van de scherpte van een lens, USM in pp te doen
      Ik zou verwachten dat, voor een beoordeling van de scherpte, nog altijd 100% crop zonder USM het beste is.
      Ik heb er duidelijk bijgeschreven "De 100% crop afbeeldingen zijn uiteraard niks aan gedaan"
      Canon EOS 5D | Sigma 50 1.4 | 17-40L | 135L
      Visit my Flickr

      Comment


      • #4
        Re: [Review] Sigma 50/1.4 EX HSM

        Oorspronkelijk geplaatst door royv Bekijk bericht
        Ik heb er duidelijk bijgeschreven "De 100% crop afbeeldingen zijn uiteraard niks aan gedaan"
        Ok dan
        Hubert

        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

        Comment


        • #5
          Re: [Review] Sigma 50/1.4 EX HSM

          ziet er mooi uit .

          enkel spijtig van de massive CA.
          Last edited by Reus; 9 juli 2008, 16:14. Reden: typo
          Mvg,
          Marijn

          My Flickr

          Comment


          • #6
            Re: [Review] Sigma 50/1.4 EX HSM

            Reus, klopt. Bij de voorbeeld foto die ik geplaatst heb is de CA zeer behoorlijk.
            Het is echter niet altijd even erg, bij deze foto op f/1.4 valt het nog best mee.
            Canon EOS 5D | Sigma 50 1.4 | 17-40L | 135L
            Visit my Flickr

            Comment


            • #7
              Re: [Review] Sigma 50/1.4 EX HSM

              Vind het een interessant reviewke
              Is me al opgevallen dat zeer scherpe lenzen meestal meer last van CA hebben dan andere, op hogere F-waarde zal dit waarschijnlijk afnemen, en CA is daarbij poepgemakkelijk te verwijderen.
              Bokeh is inderdaad zeer mooi volgens mij.
              Indien mogelijk een paar voorbeeld fotoke's op f1,4 f2,8 en F4 graag.

              Comment


              • #8
                Re: [Review] Sigma 50/1.4 EX HSM

                Bedankt, hieronder nog twee testfoto's (met link naar de full res foto's) en een vergelijkings foto met de 50/1.8 van Canon. Deze testfoto's heb ik overigens wel iets bewerkt. Ik zal morgen of overmorgen nog wat meer onbewerkte gecontroleerde test foto's plaatsen op verschillende diafragma's.



                f/1.4


                f/1.6


                f/2.2



                f/2.8 - geheel onbewerkt - door glas genomen.
                Last edited by royv; 11 juli 2008, 15:22. Reden: f/1.4 en f/2.8 voorbeelden toegevoegd.
                Canon EOS 5D | Sigma 50 1.4 | 17-40L | 135L
                Visit my Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: [Review] Sigma 50/1.4 EX HSM

                  Voor de geïntesseerde dan nog een gecontroleerde IQ test.



                  Canon EOS 5D | Sigma 50 1.4 | 17-40L | 135L
                  Visit my Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: [Review] Sigma 50/1.4 EX HSM

                    Mmmmm, die is wel lekker scherp blijkbaar. Verder mooie kleuren en goed contrast, en schitterende bokeh. Lijkt me een erg leuk lensje
                    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

                    Comment


                    • #11
                      Re: [Review] Sigma 50/1.4 EX HSM

                      Hoe zit het ondertussen met het verspringen van de AF als je dichtbij focust, want dat is iets waar mijn Canon 50mm f1,4 in ieder geval helemaal geen last van heeft.

                      De Canon is trouwens ook best bruikbaar op f1,4 (vanaf f2 is ze wel al heel scherp) en de AF heeft alleen problemen als het echt heel donker wordt (de EF-S 17-55 f2,8 IS focust dan wel beter dan de 50mm f1,4). Maar als de omstandigheden niet zo extreem zijn, dan is de Canon 50mm f1,4 voldoende snel.


                      Ik zou dus graag een echte vergelijking zien tussen beide 50mm f1,4 lenzen, in plaats van de Canon f1,8 en de Sigma f1,4. Het is niet meer dan normaal dat de Sigma het beter doet dan de Canon 50mm f1,8 (ze kost ook bijna 4 keer zoveel).

                      Ik zal in ieder geval mijn Canon 50mm f1,4 niet snel inruilen voor de veel grotere Sigma, want dan moet ik ook een grotere fototas kopen. Nu past ze gewoonlijk nog wel ergens in een niet-gebruikt vakje, met een grotere lens lukt dat net niet, en dan zal ik ze teveel thuis laten liggen.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: [Review] Sigma 50/1.4 EX HSM

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Hoe zit het ondertussen met het verspringen van de AF als je dichtbij focust, want dat is iets waar mijn Canon 50mm f1,4 in ieder geval helemaal geen last van heeft.

                        De Canon is trouwens ook best bruikbaar op f1,4 (vanaf f2 is ze wel al heel scherp) en de AF heeft alleen problemen als het echt heel donker wordt (de EF-S 17-55 f2,8 IS focust dan wel beter dan de 50mm f1,4). Maar als de omstandigheden niet zo extreem zijn, dan is de Canon 50mm f1,4 voldoende snel.


                        Ik zou dus graag een echte vergelijking zien tussen beide 50mm f1,4 lenzen, in plaats van de Canon f1,8 en de Sigma f1,4. Het is niet meer dan normaal dat de Sigma het beter doet dan de Canon 50mm f1,8 (ze kost ook bijna 4 keer zoveel).

                        Ik zal in ieder geval mijn Canon 50mm f1,4 niet snel inruilen voor de veel grotere Sigma, want dan moet ik ook een grotere fototas kopen. Nu past ze gewoonlijk nog wel ergens in een niet-gebruikt vakje, met een grotere lens lukt dat net niet, en dan zal ik ze teveel thuis laten liggen.
                        Ik heb helaas geen Canon 50/1.4 vandaar kan ik de Sigma enkel vergelijken met mijn vorige 50mm lens: de Canon 50/1.8 mkII.

                        De sigma focust bijzonder goed en snel, ook in het donker. Het verspringen ben ik nog altijd niet over uit. Soms denk ik dat de lens gewoon last heeft van frontfocus. Maar andere keren stelt ie gewoon scherp zoals ie moet doen, zo ook toen ik een focus chart erbij pakte om het echt eens te testen. Alle foto's waren precies op het juiste punt gefocust. Wellicht is ie zo precies dat ie zich meteen herfocust als je de lens ook maar iets van het focuspunt afbeweegt?
                        Canon EOS 5D | Sigma 50 1.4 | 17-40L | 135L
                        Visit my Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: [Review] Sigma 50/1.4 EX HSM

                          Zeer goed review, veel tijd ingestoken en erg aangenaam om lezen.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment


                          • #14
                            Re: [Review] Sigma 50/1.4 EX HSM

                            allesinds bedankt voor de moeite, veel van opgestoken, lijkt mij een goede lens te zijn.

                            Comment


                            • #15
                              Re: [Review] Sigma 50/1.4 EX HSM

                              Hopelijk krijgen we binnen korte tijd nog meerdere revieuws ervan te zien.
                              Het lijkt wel een degelijk objectief te zijn.
                              D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                              Comment

                              Working...
                              X