Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon AF-S 300mm f4.0

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon AF-S 300mm f4.0

    Hoi, zijn er mensen die gebruikerservaringen kunnen meedelen? Ik heb hier nog niet teveel gevonden over deze lens

    Ik ben namelijk op zoek naar een telelens voor natuurfotografie (vogelkes bv). Ik beschik zeker niet over een budget van 4000-5000 euro (laat staan de helft ) dus ben ik op zoek naar alternatieven. Ik had zelf al enkele ideëen maar misschien kunnen jullie mij enkele dingen af-/aanraden.

    1/ Nikon AF-S 70-300mm f4.5-5.6 VR
    2/ doorsparen voor Nikon AF-S 300mm f4.0
    3/ redelijk lang doorsparen voor Nikon 70-200mm en dan TC14 of 17 sparen
    4/ heel lang doorsparen voor Sigma 300mm f2.8 en dan TC14 of 17 gebruiken
    5/ enig ander alternatief/combinatie is welkom


    Wij danken u (neen, wij zijn niet schizofreen)
    "In photography everything is so ordinary; it takes a lot of looking before you learn to see the ordinary.”
    Nikon D3s - 24-70mm f2.8 - 105mm f2.8 Macro - SB800

  • #2
    Re: Nikon AF-S 300mm f4.0

    Ik heb alleen ervaring met de AF-S 70-200 en de TC 1,7 IIE.
    Het is volgens mij geen ideale combinatie voor kleine vogeltjes.
    Ik fotografeer ze er af en toe mee maar echt optimaal vind ik het zelf niet.
    Voor kleine vogeltjes moet je toch wel wat meer mm hebben.

    Ik ben dan ook in afwachting wat Photokina ons voor een nieuws gaat brengen.
    mvg
    Antoine

    Comment


    • #3
      Re: Nikon AF-S 300mm f4.0

      Ik heb een nikon 300mm f4 af-s deze is echt superscherp zelfs met tc1.4 Heb deze wel nog niet gebruikt met tc1.7.

      Maar ik kom altijd mm's te kort, heb nu eens een sigma 150-500 os hsm aangeschaft en zal eens zien hoe deze zijn werk zal doen.

      Maar als je kan zou ik doorsparen voor een sigma 120-300 f2.8 deze zou evenscherp zijn als de prime 300 f2.8.
      Voordeel van deze is zijn lichtsterkte maar nadeel is dan terug het gewicht. Ik moet wel zeggen dat de 300mm f4 af-s de scherpste lens is die ik ooit he gehad.
      nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

      Comment


      • #4
        Re: Nikon AF-S 300mm f4.0

        Je kunt eventueel Nikon's 80-400mm VR ook overwegen. Dan heb je een mooi zoombereik. Scherpte op 400mm is mits wat toeknijpen van het diafragma goed te noemen. Wel niet de snelste AF.

        Als je de zoomfunctie kunt missen is de 300mm f/4 af-s een erg goeie lens. Verliest weinig kwaliteit icm de TC 1.4 volgens wat ik lees, en is met tussenringen een perfecte lens voor grotere insecten zoals juffers & vlinders.

        Misschien is dit artikeltje de moeite om eens door te lezen!
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon AF-S 300mm f4.0

          Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
          Ik heb een nikon 300mm f4 af-s deze is echt superscherp zelfs met tc1.4 Heb deze wel nog niet gebruikt met tc1.7.

          Maar ik kom altijd mm's te kort, heb nu eens een sigma 150-500 os hsm aangeschaft en zal eens zien hoe deze zijn werk zal doen.

          Maar als je kan zou ik doorsparen voor een sigma 120-300 f2.8 deze zou evenscherp zijn als de prime 300 f2.8.
          Voordeel van deze is zijn lichtsterkte maar nadeel is dan terug het gewicht. Ik moet wel zeggen dat de 300mm f4 af-s de scherpste lens is die ik ooit he gehad.
          Heb jij geen problemen met de statiefgondel van de Nikon 300mm f4 (Niet stabiel).
          Ik heb daar al veel over gelezen en daarom ben ik een beetje huiverig om deze lens aan te kopen. De kosten voor een stabiele gondel is ook weer iets extra.

          mvg
          Antoine

          Comment


          • #6
            Re: Nikon AF-S 300mm f4.0

            Ja het is niet van de beste, maar ik heb er geen last van. Hij blijft goed zitten op mijn statief, en voor mij hoeft er nog geen aanpassing.

            De lens is ook niet zooo zwaar, Ik heb er ook lang over getwijfeld maar ik had een sigma 100-300 f4 hsm en en nikon 300mm af-s en ik heb de nikon gehouden. De sigma 100-300 f4 is een topper maar mijn 300mm f4 af-s is nog beter.
            nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

            Comment


            • #7
              Re: Nikon AF-S 300mm f4.0

              Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
              Heb jij geen problemen met de statiefgondel van de Nikon 300mm f4 (Niet stabiel).
              Ik heb daar al veel over gelezen en daarom ben ik een beetje huiverig om deze lens aan te kopen. De kosten voor een stabiele gondel is ook weer iets extra.

              mvg
              Antoine
              Die van de 80-400 is even slecht
              Stukje kurk tussen voet van statiefring en lens plaatsen helpt
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon AF-S 300mm f4.0

                Mijn 300/4 AFS is fenomenaal scherp, en dit vanaf volle opening.
                Met de TC 14 E er op nauwelijks verlies. Beter is wel om dan 1 diafragma dicht te draaien.
                De statiefgondel is inderdaad waardeloos. Zelfs met een stukje kurk nauwelijks verbetering. Ik heb mijn dan maar de statiefgondel van KirK aangeschaft. Het resultaat is verbluffend met deze gondel, de lens staat muurvast.

                De 70-200 VR is eveneens een superscherpe lens, maar in combinatie met de TC 14E zijn de resultaten toch beduidend minder. Mits diafragmeren tot f8 zijn de resultaten nog redelijk, maar toch nooit superieur. Bovendien zit je dan nog maar aan 280 mm.

                Mijn advies: vergeet extreme tele zoomlenzen (behalve de onbetaalbare 200-400 ) en hou je bij primes vanaf een brandpunt met 300 mm. De f4 AFS voldoet hier prima.
                Een f2.8 zou ik alleen overwegen als het een Nikon is. Nog liever een tweedehandse Nikon dan een nieuwe Sigma. Vergeet ook niet dat de peperdure f2.8 lenzen ook vrij zwaar en omvangrijk zijn.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon AF-S 300mm f4.0

                  Dank je Vantje, dat is al een heel duidelijk standpunt!

                  Andere zijn nog steeds welkom!
                  "In photography everything is so ordinary; it takes a lot of looking before you learn to see the ordinary.”
                  Nikon D3s - 24-70mm f2.8 - 105mm f2.8 Macro - SB800

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon AF-S 300mm f4.0

                    Ik treed vantje bij, prachtig objectief : vlijmscherp ook met 1.4 TC , licht in gebruik en compact. Zonnekap zit vast aan de body.

                    De lens heeft twee nadelen :
                    - statiefbeugel : onbegrijpelijk dat Nikon zoiets durft af te leveren op een toch vrij dure lens. Kirk en RRS leveren een alternatief maar het is niet goedkoop.

                    - Geen VR : maar op de D300 en D3 kan je de ISO opkrikken zodat je nog normaal gezien voldoende sluitertijden krijgt.

                    Met de Canon 500D set-up lens kan je er een mooie macro van maken,

                    Een aanrader !
                    BD0497BE : Nikon body + glas
                    www.RudyVerrijt.info

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon AF-S 300mm f4.0

                      is bij de bekende winkels niet altijd op voorraad,wordt hij zoveel verkocht omdat dit zo''n goede lens is.?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon AF-S 300mm f4.0

                        heb 'm ook en gebruik 'm in combi met 1.4 TC en ik ben zeer tevreden maar al met al toch nog te kort voor kleine vogeltjes vrees ik... statiefbeugel is niet optimaal maar is simpel op te lossen, kijk even op de volgende site en zoek naar het verslag van deze lens. : http://www.naturfotograf.com/index2.html
                        ---------------- Ik doe niet meer mee

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon AF-S 300mm f4.0

                          Is dit niet iets?

                          http://www.fotoapparatuur.nl/Sigma/L.../Ad100513.html

                          Gr Kees
                          Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon AF-S 300mm f4.0

                            Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
                            Is dit niet iets?

                            Dat is het zeker!

                            Speelt die non-DG een grote rol? Het staat voor digital veronderstel ik. Is dit dan een lens die voor analoge toestellen gemaakt is? Of zit ik er helemaal naast?
                            "In photography everything is so ordinary; it takes a lot of looking before you learn to see the ordinary.”
                            Nikon D3s - 24-70mm f2.8 - 105mm f2.8 Macro - SB800

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon AF-S 300mm f4.0

                              DG staat voor een coating die de lens zogezegd optimaliseert voor digitale reflexcamera's. Maar 't is imo vooral een truc om oude lenzen een goedkope update te geven en om ze zo duurder te kunnen verkopen.

                              Dus: die non-DG zal geen grote rol spelen.
                              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                              Comment

                              Working...
                              X