Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

portretfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • portretfotografie

    voilà,

    hier mijn volgende vraag...

    wat is volgens de ervaren mensen hier een goede nikonportretlens...?

    mijn dochtertje is er wel geen dat stil wil zitten

    shoot!
    Nikon D80, Nikon 85mm/1.4, Nikon 17-55/2.8 & Nikon SB900

  • #2
    Re: portretfotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door vke Bekijk bericht
    voilà,

    hier mijn volgende vraag...

    wat is volgens de ervaren mensen hier een goede nikonportretlens...?

    mijn dochtertje is er wel geen dat stil wil zitten

    shoot!
    VKE je hebt hier wel reeds een draadje lopen hé over portret objectief

    Maar geen probleem zolang de MOD er geen probleem van maakt

    Keuze te over: op Nr.1 85mm f1.4 op Nr.2 105mm AFS-VR op Nr.3 85mm f1.8 enz.

    Probleem dat je dochtertje niet kan stilzitten kan je hier ook terugvinden : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=220607

    Comment


    • #3
      Re: portretfotografie

      Kies voor de 85 f1,4 als lens !
      Kies voor nen houten hamer om de dochter stil te houden!

      MVG, Jeff
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: portretfotografie

        wel,

        ik vind jullie zin voor humor SCHITTEREND!

        jawadde, nooit gedacht dat lenzen aanschaffen zo moeilijk kon zijn, ...
        Nikon D80, Nikon 85mm/1.4, Nikon 17-55/2.8 & Nikon SB900

        Comment


        • #5
          Re: portretfotografie

          Een 85 of 105 zijn voor mij de ideale portretlenzen.
          De lichtsterkte kan je kiezen naar gelang het budget dat je er wil aan spenderen.
          Voor de beweeglijkheid van het onderwerp, tja ideaal natuurlijk dan een lichtsterke lens, maar wil je daarvoor de extra investering doen?

          Comment


          • #6
            Re: portretfotografie

            De Nikkor 85mm f/1.4 is uiteraard één van de betere (lees duurdere) portretlenzen. De Nikkor 85mm f/1.8 zal eveneens voldoen en is een stuk betaalbaarder.

            En als het ook een ander merk mag zijn: de Tamron 28-75mm f/2.8 (zoals ik in het andere topic reeds aangehaald heb).

            Groetjes, Wim
            Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
            Fujifilm X100V - Sony RX100M3

            Comment


            • #7
              Re: portretfotografie

              Voor spelende kinderen binnen vind ik 85mm op een crop camera soms al te dicht. Dan werk ik liever met de 50mm.
              Buiten dan weer 85mm

              Op full frame is 85mm dan weer ideaal binnen!

              gr,
              Kristof

              Comment


              • #8
                Re: portretfotografie

                Met de 105mm AFS-VR heb je ook ineens een goeie macro lens!

                Comment


                • #9
                  Re: portretfotografie

                  bij die nikon 85/1.4 wat volgens velen op het forum een niet te onderschatten lens is...raden jullie me aan hierbij een externe flits aan te schaffen?
                  misschien moet ik eraan denken me eerst een goede portretlens aan te schaffen en erna een zeer goede Nikonzoomer erbij te halen, allebei direct is subliem, maar niet voor mijn portemonnee of de verkoper moet me superprijzen geven
                  Nikon D80, Nikon 85mm/1.4, Nikon 17-55/2.8 & Nikon SB900

                  Comment


                  • #10
                    Re: portretfotografie

                    Een portretlens heeft enkel nut als je gepasioneerd aan modelfotografie gaat doen.
                    (als je op subtiele details gaat letten in scherptediepte, bokeh, perspectivische vervorming, enz)
                    Voor dagdagelijkse fotografie is een portretlens overkill.

                    Voor kiekjes te maken van je spelende kinderen en af en toe eens portretjes heb je niet direkt een portretlens nodig.

                    Als je moet kiezen tussenhet aanschaffen van een all-round zoom en een portretlens, dan zou ik opteren voor de zoom.

                    Een goede zoom (24-70, 28-70) kun je voor veel meer zaken gebruiken (ook voor portretten), met een portretlens alleen ben je wel wat gelimiteerd in je onderwerpen.

                    Dus mijn advies: Koop een goede zoom en lflits en later als er nog budget over is een portretlens.
                    Last edited by zunoel; 9 juli 2008, 07:35.
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment


                    • #11
                      Re: portretfotografie

                      als je je schoonmoeder op stang wilt jagen, raad ik je de sigma 70mm macro F 2,8 of de tamron 90mm macro F2,8 aan, heb je ineens ook een macro lens als je die nog niet moest hebben.

                      Een alternatief is de tamron 28-75mm F 2,8 prachtige portret lens.

                      Als je echt een dure lens wilt ga dan voor de Carl Zeiss 85mm F1,4 met nikon vatting.

                      Comment

                      Working...
                      X