Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon zoom 17-55/2.8 DX en portretfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon zoom 17-55/2.8 DX en portretfotografie

    dit is een beetje van een all-rounder, maar is deze ook geschikt om aan portretfotografie te doen? (niet altijd, maar toch nu en dan...)
    Nikon D80, Nikon 85mm/1.4, Nikon 17-55/2.8 & Nikon SB900

  • #2
    Re: Nikon zoom 17-55/2.8 DX en portretfotografie

    Uiteraard kan de 17-55/2.8 voor portretwerk gebruikt worden.

    Een bereik van 70 tot 80 mm is echter nog idealer, omdat je daarmee het onderwerp nog iets meer kan isoleren van de achtergrond. Zo is bijvoorbeeld de Tamron 28-75/2.8 een zeer goede portretlens.

    Groetjes, Wim
    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

    Comment


    • #3
      Re: Nikon zoom 17-55/2.8 DX en portretfotografie

      Je kunt bijna met iedere lens portretfotografie doen maar dat wil niet zeggen dat je dan een optimale portret lens hebt.
      Door gebruik te maken van een matig tele-objectief met een brandpuntsafstand tussen de 85mm en de 135mm (inclusief de cropfactor) ben je in staat zonder vertekening formaatvullend te fotograferen. Objectieven met een langer brandpuntsafstand zijn minder geschikt, althans voor gebruik binnenshuis.

      Groothoek objectieven geven snel een vertekening wanneer je formaatvullend een portret fotografeerd.

      Vroeger (analoog) had ik een echte portret lens nu ik niet meer zoveel aan portretfotografie doe gebruik ik indien nodig de 60mm of de 105 VR AF-S macro hiervoor.
      mvg
      Antoine
      Last edited by antoine200; 8 juli 2008, 10:32.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon zoom 17-55/2.8 DX en portretfotografie

        Uit mijn ervaring met de 17-55 f2.8 DX: portret fotografie is ermee "te doen" maar niet ideaal.

        Je zal merken dat je met 55mm dikwijls te dicht moet komen voor een beeldvullend portret (hoofd en weinig schouder). Dit heeft 3 nadelen:

        (1) Je bekomt niet het meest flatterende portret. Hoe dichter je komt, hoe meer perspectief vertekening. Bv oren worden kleiner, neus groter, enz... Ook hoe dichter je komt hoe meer de houding van het gezicht begint te spelen. Bv het gezicht iets naar boven benadrukt de kin te veel. De juiste houding wordt dus delicaat.
        (2) Je dringt bij sommige mensen in hun "privésfeer" waardoor ze gespannen gezichten beginnen te trekken.
        (3) Bounce flash werkt niet (goed) want de bounce-hoek wordt te klein.
        (4) Je kan niet onopgemerkt een portret maken.

        De ideale afstand om deze effecten te neutraliseren is 3 tot 5 (!) meter en dan heb je toch een 135mm (op DX) nodig.

        Ik stel vast dat veel professionele fotografen in de studio kiezen voor een 70-200mm lens (op fullframe) en zoveel mogelijk naar de 200 mm gaan.
        Last edited by timefreezer; 8 juli 2008, 10:28.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon zoom 17-55/2.8 DX en portretfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
          (2) Je dringt bij sommige mensen in hun "privésfeer" waardoor ze gespannen gezichten beginnen te trekken..
          Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
          Ik stel vast dat veel professionele fotografen in de studio kiezen voor een 70-200mm lens (op fullframe) en zoveel mogelijk naar de 200 mm gaan.
          Bij een 70(80)-200 reageren ook veel mensen als bij 2, niet omdat je in hun privésfeer komt, maar omdat ze denken dat je een "Canon" op hun gericht hebt.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Nikon zoom 17-55/2.8 DX en portretfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
            Je kunt bijna met iedere lens portretfotografie
            Vroeger (analoog) had ik een echte portret lens nu ik niet meer zoveel aan portretfotografie doe gebruik ik indien nodig de 60mm of de 105 VR AF-S macro hiervoor.
            Heb je daarmee niet snelte weinig scherptediepte? Dat is toch mijn ervaring.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon zoom 17-55/2.8 DX en portretfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door cappelleh Bekijk bericht
              Heb je daarmee niet snelte weinig scherptediepte? Dat is toch mijn ervaring.
              Weinig scherptediepte met een macro lens heb je alleen wanneer je ook macrofotgrafie doet, m.a.w. dichtbij, korte afstand tot het onderwerp en natuurlijk met een grote diafragma opening (klein getal).

              Ik zag laatst wat demo portretfoto's van Nikon met de D3 en de AF-S 60mm, dit waren toch wel juweeltjes.

              mvg
              Antoine

              Comment


              • #8
                Re: Nikon zoom 17-55/2.8 DX en portretfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Bij een 70(80)-200 reageren ook veel mensen als bij 2, niet omdat je in hun privésfeer komt, maar omdat ze denken dat je een "Canon" op hun gericht hebt.
                Ja, maar dan wel een kanon met een K anders voelen sommigen hier zich gevlijd of vernederd

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon zoom 17-55/2.8 DX en portretfotografie

                  99.5% van de foto's op mijn site zijn gemaakt met die lens...
                  Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon zoom 17-55/2.8 DX en portretfotografie

                    wel lieven,


                    je foto's zijn SUBLIEM! en wát een scherpte!

                    en met de 17-55/2.8 ! ik sta versteld...natuurlijk ben jij een prof, en ik een amateurke, maar ik kan wél oordelen en mijn oordeel is dat je kleuren en scherpte helemaal ok zijn: ik ben hier wég van!
                    Nikon D80, Nikon 85mm/1.4, Nikon 17-55/2.8 & Nikon SB900

                    Comment

                    Working...
                    X