Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron SP AF 90 of 180

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tamron SP AF 90 of 180

    Beste,

    Ik wil me meer toeleggen op macro fotografie maar ik ben aan het twijfelen tussen de 90 en 180 lens van tamron.
    KP bij Konijnenberg 339 tov 575€
    Beide hebben natuurlijk een voordelen en nadelen. Maar ik weet het niet meer, kan u mij helpen ik werk nu met de A100 van Sony.
    SP AF 90 DI f2.8 de andere f3.5 is dit een belangrijk verschil bij macro?
    Is de 180 qua gewicht om uit de hand te trekken een nadeel ?
    De 90 zou niet geschikt zijn voor insecten. Is dit zo?
    Etc.

    Wie heeft ervaring in één of met beide lenzen en kan me meer duidelijkheid scheppen.
    groetjes Pascal
    Sony A77MK2 en enkele lensjes . . . Alvast bedankt voor het kijken :)
    mijn nieuwe website :http://pascaljonckers.weebly.com/

  • #2
    Re: Tamron SP AF 90 of 180

    Oorspronkelijk geplaatst door pajoke65 Bekijk bericht
    SP AF 90 DI f2.8 de andere f3.5 is dit een belangrijk verschil bij macro?
    Is de 180 qua gewicht om uit de hand te trekken een nadeel ?
    De 90 zou niet geschikt zijn voor insecten. Is dit zo?
    Etc.
    Ik heb met geen van beide lenzen ervaring, maar ik heb zowel met een 60mm f/2.8 als met een 180mm f/3.5 macrolens gewerkt. Het klinkt raar, maar ik kan persoonlijk met de 180mm beter hand-held werken voor macro dan met de 60mm. De 180mm is wel zwaarder, maar kun je wél beter stabiliseren (net omdat die groter en langer is).

    Met 90mm kun je zeker ook insecten fotograferen, maar je zult meer missers hebben omdat het beestje net wegspringt of -vliegt. Je moet voor de zelfde vergroting dichter op je onderwerp en dat heeft zeker z'n nadelen.

    Voor macrogebruik is het verschil f/2.8 - f/3.5 verwaarloosbaar. Als je de lens voor andere zaken wil gaan gebruiken, kan een f/2.8 wél van pas komen.

    Mijn advies: wil je een goede prime die ook macro aankan en wil je slechts af en toe een beestje op de foto zetten, ga dan voor de 90mm. Als je je wil toeleggen op macrofotografie in de vrije natuur, dan ben je beter af met de 180mm. Doorzoek het forum eens op de naam Pendragon, hij gebruikt de tamron 180mm en post hier dikwijls prachtige macrofoto's.
    Last edited by ThierryM; 8 juli 2008, 08:29.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: Tamron SP AF 90 of 180

      Hallo ,

      Alvast bedankt voor de informatie en hints,
      De balans slaat op dit ogenblik over naar de 180 om verschillende reden waaronder ook waar u over sprak (insecten, etc ).
      Maar sommige spreken dan weer over het gewicht een negatief effect heeft op in de hand fotograferen, blij te horen dat dit eveneens positief kan zijn.

      Doelstelling is inderdaad in de vrije natuur aan macrofotografie gaan doen, zeg nu zelf wat is er mooier dan 2 hobby te kunnen combineren.
      Ben ondertussen als enkele werkjes van Pendragon gaan bekijken, dat zijn echte pareltjes hé
      groetjes Pascal
      Sony A77MK2 en enkele lensjes . . . Alvast bedankt voor het kijken :)
      mijn nieuwe website :http://pascaljonckers.weebly.com/

      Comment


      • #4
        Re: Tamron SP AF 90 of 180

        Optisch zijn beide objectieven zeer goed, maar mechansich viind ik ze dan weer een pak minder. Ik werk nu met een Sigma 150mm f/2.8 HSM, en die werkt veel prettiger dan de Tamrons

        Comment


        • #5
          Re: Tamron SP AF 90 of 180

          Ik heb zelf de Tamron 180 en ben er tevreden van, maar zou nu voor de sigma 180 gaan.
          Focus limiter, HSM, manueel bijsturen van de focus ook in autofocus mode zijn toch voordelen imo.

          j.
          A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
          Nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: Tamron SP AF 90 of 180

            ik zou niet twijfelen als ik u was.
            180!!
            1) is zeer scherp, vele reviews beweren zelfs scherper dan Sigma...
            2) heeft een interne scherpstelling (IF, lengte van de lens blijft gelijk) tov 90mm bewegend voorpaneel(variabele lengte van de lens)!!!

            3) de AF is misschien niet HSM maar macro is manueel dus?
            4) prijs voor een 180 tov sigma en canon....

            Comment


            • #7
              Re: Tamron SP AF 90 of 180

              Hallo allemaal,

              alvast bedankt voor al de reacties .

              Tot nu toe gaat mijn voorkeur uit naar de tamron 180.
              Sigma is inderdaad ook niet slecht met de extra feature HSM, maar de prijs ligt wel extra hoog tov Tamron . . .
              groetjes Pascal
              Sony A77MK2 en enkele lensjes . . . Alvast bedankt voor het kijken :)
              mijn nieuwe website :http://pascaljonckers.weebly.com/

              Comment


              • #8
                Re: Tamron SP AF 90 of 180

                Hallo

                Ik heb de tamron 180 macro en vind deze een zeer scherpe en prachtige lens. Ze licht perfect in de hand. Ok de bouw van de sigma is beter maar wel stuk zwaarder en moeilijker om uit de hand mee te schieten.

                En inderdaad veel revieuws beweren dat deze iets scherper is dan de sigma 180. Heb dit zelf niet getest maar voor mij is ze scherp genoeg

                Als je foto's wilt zien, stuur gerust een pm en ik zal je er een paar tonen

                Groeten Davy
                nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                Comment


                • #9
                  Re: Tamron SP AF 90 of 180

                  Jee - gaat die evolutie zo snel? Toen ik een tijd terug een gelijkaardige vraag stelde was Tamron nog de beste en nu zou de sigma de beste zijn al bij al
                  Webstek in opbouw

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tamron SP AF 90 of 180

                    De keuzes maak je zelf en je overweeg gewoon de voor en nadelen

                    voordelen van de sigma is de bouw en beter AF (maar meestel gebruik je MF)

                    Voordelen van de tamron is de prijs en de scherpte.

                    Voor mij waren die voordelen van de tamron het belangrijkst en heb ik zo mijn keuze gemaakt. De tamron is niet zo zwaar gebouwd maar ligt toch lekker in de hand.
                    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tamron SP AF 90 of 180

                      Ik zit nog in dubio de 90 of toch de 180

                      De macro-wereld spreekt me ENORM aan maar tevens portret-fotografie ... moeilijk moeilijk moeilijk Daarom dat ik ook hier volg
                      Webstek in opbouw

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tamron SP AF 90 of 180

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sonjabelgium Bekijk bericht
                        Jee - gaat die evolutie zo snel? Toen ik een tijd terug een gelijkaardige vraag stelde was Tamron nog de beste en nu zou de sigma de beste zijn al bij al
                        Qua beeldkwaliteit zijn nagenoeg alle macrolenzen top, je moet je keuze dus alvast niet blind staren op een lens die nu nog nét iets scherper zou zijn dan de andere.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tamron SP AF 90 of 180

                          Keuze 90mm of 180mm is het eerder (tamron) of equivalent van Sigma

                          Ik heb nu een bod op een canon 60mm macro op kapaza maar die is zo belachelijk laag dat het me zou verbazen dat ie toehapt
                          Webstek in opbouw

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tamron SP AF 90 of 180

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sonjabelgium Bekijk bericht
                            Jee - gaat die evolutie zo snel? Toen ik een tijd terug een gelijkaardige vraag stelde was Tamron nog de beste en nu zou de sigma de beste zijn al bij al
                            De Sigma tussenin klopt ze allemaal: namelijk de 150mm f/2.8 HSM Macro. Kijk maar eens op www.photozone.de

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tamron SP AF 90 of 180

                              naar de sigma 150 heb ik inderdaad ook al uitgekeken maar is nog niet beschikbaar voor Sony
                              Tevens Tamron ligt goed in de markt imo, nergens meer beschikbaar zit te wachten op de eerste levering van de leverancier.
                              groetjes Pascal
                              Sony A77MK2 en enkele lensjes . . . Alvast bedankt voor het kijken :)
                              mijn nieuwe website :http://pascaljonckers.weebly.com/

                              Comment

                              Working...
                              X