Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 70-300 VR glas of plastiek?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 70-300 VR glas of plastiek?

    Er bestaan 3 verschillende types van het 70 -300 objectief:
    - 70-300 G heeft plastieken lenzen
    - 70-300 D heeft glazen lenzen die duidelijk beter zijn.

    Hoe zit het eigenlijk met de 70-300 VR?

    MVG,
    Last edited by Frankyboy yang; 7 juli 2008, 23:59.
    Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

  • #2
    Re: Nikon 70-300 VR glas of plastiek?

    plastieken lenzen ?
    Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
    And why do we fall, Bruce?

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 70-300 VR glas of plastiek?

      Oorspronkelijk geplaatst door alain db Bekijk bericht
      plastieken lenzen ?
      Ik zie dat je zo'n objectief hebt.
      Ben je er tevreden over?
      Is deze de moeite waard?
      Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 70-300 VR glas of plastiek?

        Het is glas en het is een prima lenske, scherp & compact
        BD0497BE : Nikon body + glas
        www.RudyVerrijt.info

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 70-300 VR glas of plastiek?

          Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
          Er bestaan 3 verschillende types van het 70 -300 objectief:
          - 70-300 G heeft plastieken lenzen
          - 70-300 D heeft glazen lenzen die duidelijk beter zijn.

          Hoe zit het eigenlijk met de 70-300 VR?

          MVG,
          Plastiek is wel heel erg

          Wees maar gerust dat de meerderheid van de lenzen die deze objectieven bevatten van glas zijn.

          Maar het is wel zo dat bepaalde objectieven soms één of meer kunstof lenselementen kunnen bevatten, de geprezen Nikon 28-70 AFS f2.8 heeft in ieder geval zo een kunststof lenselement zitten, en dat komt omdat ze door middel van het gebruik van zo een element (dat andere lichtbrekingseigenschappen heeft) de fouten van een ander lenselement kunnen oplossen.

          Je hebt ook kunststof brilglazen van topkwaliteit, maar eenmaal je de prijs hebt gehoord noem je ze geen plastiek meer.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 70-300 VR glas of plastiek?

            Wanneer je bv. bij de VR de functie VR uit zet, is deze dan kwalitatief het zelfde als 70-300G?
            Want over de 70-300G hoor ik niet zoveel goeds.
            Kost ook wel geen geld!?
            Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 70-300 VR glas of plastiek?

              Het is me met de 70-300 VR nog niet in gelukt bij de grootste lensopening dezelfde overstraling en onscherpte te krijgen als met de 70-300 G die ik vroeger ooit een weekje in mijn bezit had. De VR-versie is de meerprijs echt wel waard.
              Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 70-300 VR glas of plastiek?

                Lenselementen van kunststof? Kunststof is toch veel te gevoelig voor temperatuurwisselingen? Het zet uit, en krimpt bij resp. temperatuurstijging en -daling?
                Ben je niet in de war met kunststof vatting, of kunststof lensvattingen?
                Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 70-300 VR glas of plastiek?

                  Kunststof lenzen worden veelvuldig gebruikt in de goedkopere objectieven. Het is goedkoper, weegt minder, wordt in de vorm die nodig is voor de lens geperst, terwijl een glas moet geslepen worden.
                  Dikwijls is de frontlens en het achterste lenselement van glas.

                  VERWAR KUNSTSTOF niet met PLASTIEK. Onder bepaalde omstandigheden zou kunsttof wel eens degelijke of beter of....... kunnen zijn dan glas.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 70-300 VR glas of plastiek?

                    Als je de 55-200VR en 70-300VR vergelijkt is het erg grote verschil in gewicht blijkbaar een gevolg van het feit dat de 55-200VR intern kunststof lenzen bevat met enkel het voorste en achterste element in glas terwijl de 70-300VR enkel glazen elementen bevat. Dat is alleszins wat mijn handelaar me vertelde toen ik hiernaar vroeg.
                    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon 70-300 VR glas of plastiek?

                      Bedankt voor jullie reacties allemaal, want nu ben ik reeds overtuigd
                      om deze lens te kopen.

                      Bedankt,

                      Frankyboy Yang
                      Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon 70-300 VR glas of plastiek?

                        PS, glas is OOK een kunststof.....

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon 70-300 VR glas of plastiek?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                          PS, glas is OOK een kunststof.....
                          nopes
                          glas is gemaakt van zand en dat is tot nader order geen kunststof

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon 70-300 VR glas of plastiek?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
                            nopes
                            glas is gemaakt van zand en dat is tot nader order geen kunststof
                            Hij bedoeld misschien een plastiek glas.
                            Hubert

                            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon 70-300 VR glas of plastiek?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                              Als je de 55-200VR en 70-300VR vergelijkt is het erg grote verschil in gewicht blijkbaar een gevolg van het feit dat de 55-200VR intern kunststof lenzen bevat met enkel het voorste en achterste element in glas terwijl de 70-300VR enkel glazen elementen bevat. Dat is alleszins wat mijn handelaar me vertelde toen ik hiernaar vroeg.
                              DRINGEND een andere handelaar zoeken, want deze heeft waarschijnlijk nog nooit een objectief open gezien, wat kramen die verkopers toch soms uit zeg.

                              Kunststof lenselementen worden in sommige gevallen ook in zeer dure objectieven toegepast, men is ermee begonnen bij de 28-70 AFS-VR, en niet vanwege de prijs of gewicht, maar vanwege de speciale optische eigenschappen, in combinatie met glas kan men zo bepaalde brekingsverschijnselen oplossen, het grootste probleem was dat ze een kunststof element wilden sealen op een glaselement, en daarvoor hadden ze een heel speciale lijm nodig, ook moest daarvoor het kunststofelement dezelfde uitzettingseigenschappen hebben van het glas waar deze op moest gelijmd worden.
                              Dat was allemaal te lezen in de Nikon verslagen die toen verschenen bij introductie van de 28-70.

                              Comment

                              Working...
                              X