Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor AF-S 12-24mm F 4.0 of Nikkor AF-S 14-24mm F 2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor AF-S 12-24mm F 4.0 of Nikkor AF-S 14-24mm F 2.8

    Op mijn Nikon D80 zou ik graag een groothoek willen hebben. Ik heb nu een:
    - Nikkor AF-S 18-70mm F3.5-4.5G DX IF-ED
    - Nikkor AF-D 80-200mm F2.8
    - Nikkor AF-D 50mm F1.8

    Ik kijk momenteel naar een Nikkor AF-S 12-24mm F4.0 G DX IF-ED en een Nikkor AF-S 14-24mm F2.8 G ED.

    Hierbij mijn vragen:
    1. Wat is het verschil tussen de objectieven in de praktijk?
    2. Is het verschil tussen 12, 14 en 18mm belangrijk of valt het in de praktijk mee?
    3. Ga ik de F2.8 missen als ik een F4.0 neem?
    4. Is het verschil 500 euro waard?

    Of... moet ik het helemaal niet in Nikkors zoeken?

    Graag jullie reactie.
    Bezoek mijn website: Paul Brink Fotografie

  • #2
    Re: Nikkor AF-S 12-24mm F 4.0 of Nikkor AF-S 14-24mm F 2.8

    Het grootste verschil voor mij is de lichtsterkte, de absolute scherpte en de natuurlijke kleurweergave. Sommigen zullen beweren dat 2.8 op een groothoek niet zo belangrijk is. Alles hangt er natuurlijk vanaf wat je met dit objectief van plan bent. Ga je het alleen gebruiken om op vakantie in goede lichtomstandigheden wat landschappen te fotograferen, dan zou ik er de 500€meer niet voor geven en mij tevreden stellen met de 12-24, op voorwaarde dat je een goed exemplaar hebt. Zoals ik hier al eens zei heb ik de 12-24 weggedaan voor de 14-24 omwille van de mogelijkheid om ook in mindere lichtomstandigheden goed inzetbaar te zijn. Of die 2mm belangrijk is, voor mij weer niet, voor anderen wel. Voor mij primeert dus de lichtsterkte.
    Nadeel van de 14-24 : je kan er geen filters op plaatsen. Dit maakt het voorste glas ook zo kwetsbaar. Je moet dit objectief dus met de grootste zorg behandelen, maar voor mij is dit het meer dan waard.

    Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor AF-S 12-24mm F 4.0 of Nikkor AF-S 14-24mm F 2.8

      Het hangt ook mede af van wat je in de toekomst wilt hebben. Voor groothoekgebruik vind ik het NX formaat geschikter en daarmee ook de 14-24. Je kunt de breedhoek niet zonder meer vergelijken natuurlijk. 12mm op crop wordt 18...
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor AF-S 12-24mm F 4.0 of Nikkor AF-S 14-24mm F 2.8

        Oorspronkelijk geplaatst door Kurios Bekijk bericht
        Op mijn Nikon D80 zou ik graag een groothoek willen hebben.
        Hierbij mijn vragen:
        1. Wat is het verschil tussen de objectieven in de praktijk?
        2. Is het verschil tussen 12, 14 en 18mm belangrijk of valt het in de praktijk mee?
        3. Ga ik de F2.8 missen als ik een F4.0 neem?
        4. Is het verschil 500 euro waard?
        Best eens naar een goede zaak gaan om eens de objectieven op je camera te kunnen zetten, ben je uit mijn streek, dan mag je hier eens de 14-24 op je camera komen plaatsen.

        De 14-24 AFS is momenteel blijkbaar het beste groothoek zoomobjectief ter wereld.
        De Canon mannen/vrouwen zitten hier om te kwijlen

        Zie deze test: http://www.16-9.net/lens_tests/canon...non14l2_a.html

        De 12-24 is een DX versie en dus niet of beperkt bruikbaar op de nieuwe generatie FX fullframe camera's, en heeft niet zo een goede reputatie als het gaat om CA (Chromatische abberatie)

        De 14-24 daarentegen verslaat zelfs de vaste 14mm Prime's van Nikon en Canon maar is een kwetsbaar objectief waar je met zorg moet mee omspringen, je kan er ook geen filters opzetten.

        Voorbeeldje gemaakt op 14mm: http://forum.belgiumdigital.com/show...32#post1903132

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor AF-S 12-24mm F 4.0 of Nikkor AF-S 14-24mm F 2.8

          Dank voor alle input. Dat van die flitser en DX/FX had ik me nooit zo gerealiseerd. Misschien komt er tenslotte ooit nog eens full frame D90 of D400?

          Begrijp ik uit het bovenstaande dat merken zoals Sigma en Tamron voor wat betreft kwaliteit niet echt het overwegen waard zijn?
          Bezoek mijn website: Paul Brink Fotografie

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor AF-S 12-24mm F 4.0 of Nikkor AF-S 14-24mm F 2.8

            Oorspronkelijk geplaatst door Kurios Bekijk bericht
            Misschien komt er tenslotte ooit nog eens full frame D90 of D400?
            ?
            FF D90, betwijfel ik ten zeerste.
            FF D400 is er maar heet D700.
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor AF-S 12-24mm F 4.0 of Nikkor AF-S 14-24mm F 2.8

              als DX variant is de Tokina 12-24 f4 te overwegen, daar passen wel filters op en kwalitatief is'ie ook super!
              ---------------- Ik doe niet meer mee

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor AF-S 12-24mm F 4.0 of Nikkor AF-S 14-24mm F 2.8

                Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                als DX variant is de Tokina 12-24 f4 te overwegen, daar passen wel filters op en kwalitatief is'ie ook super!
                ... of de nieuwe TOKINA 11-16 f2,8. Deze komt ook prima uit alle tests.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor AF-S 12-24mm F 4.0 of Nikkor AF-S 14-24mm F 2.8

                  Eerlijk gezegd zou ik voor de Nikkor 12-24 of de Tokina 11-16 gaan. Er is toch wel een redelijk verschil tussen 12 en 14mm. Tenzij je binnenkort op FF zou overgaan.. Maar dan nog, die 12-24 zal altijd makkelijk verkoopbaar blijven moest je ooit over gaan op FF.
                  mijn website

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor AF-S 12-24mm F 4.0 of Nikkor AF-S 14-24mm F 2.8

                    De 14-24/2.8 is de Rolls-Royce onder de breedhoekzooms en kent in de verste verte geen concurrentie inzake beeldkwaliteit. De lens is bovendien op zowel Dx en FF inzetbaar. Nadelen: zijn hoge prijs, hoger gewicht en omvang en het niet kunnen aanwenden van filters.

                    De Nikon 12-24/4 is een 'amateurlens' die vrij redelijke waarden haalt maar alleen geschikt is voor DX. De prijs vind ik evenweg te hoog, doch tegenwoordig vind je deze lens vrij gemakkelijk tweedehands aan vrij acceptabele prijzen. Je wint dus wel 2mm op Dx.

                    De Tokina 12-24/4 komt op een nagenoeg gelijke plaats inzake beeldkwaliteit met de Nikon 12-24/4. De bouwkwaliteit is zelfs beter dan de Nikon. De Tokina heeft wel te lijden aan een vrij hevige CA (Chromatische Aberratie) of vervelende gekleurde randjes.

                    De Tokina 11-16/2.8 is eigenlijk een verbeterde versie (lees lichtsterker en 1mm breder) dan de 12-24/4, maar dezelfde opmerking aangaande CA blijft.

                    De Sigma 10-20 is dus de breedste en is inzetbaar op FF, maar tevens de minste lichtsterke. Inzake beeldkwaliteit valt deze lens volgens vele gebruikers goed mee, maar ik heb heel nare ervaringen in het verleden gehad met de bouwkwaliteit van Sigma lenzen.

                    Indien je de centen hebt, zou ik voor de 14-24 gaan (lange termijn = FF).
                    Indien je eerder beperkt zit qua budget, zou ik uitkijken voor een tweedehands Nikon 12-24.

                    just my 2 cents
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor AF-S 12-24mm F 4.0 of Nikkor AF-S 14-24mm F 2.8

                      volgens de NikoNiacs op de Club, zou de: AF-S 14-24mm f/2.8, zowat het beste van het beste zijn!

                      SF
                      00.00 Gone

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor AF-S 12-24mm F 4.0 of Nikkor AF-S 14-24mm F 2.8

                        Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                        volgens de NikoNiacs op de Club, zou de: AF-S 14-24mm f/2.8, zowat het beste van het beste zijn!

                        SF
                        Inderdaad.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikkor AF-S 12-24mm F 4.0 of Nikkor AF-S 14-24mm F 2.8

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Inderdaad.
                          Tja...
                          Die NikoNiacs beweren zelfs, dat ze qua klasse en prestatie, gelijk zou staan met (de) mijn:Canon EF 70-200 F/4L IS USM, die ik een geschenk uit de hemel noem!
                          Met andere woorden...... dan moet ze hééééél goed zijn

                          SF
                          Last edited by StoneFree; 16 juli 2008, 15:08.
                          00.00 Gone

                          Comment

                          Working...
                          X