Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax DA 17-70mm F 4.0 AL [IF] SDM of ander?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax DA 17-70mm F 4.0 AL [IF] SDM of ander?

    Bij deze ben ik op zoek naar een goede lens voor op de pentax k20d, zou zowel voor portret als autofotografie voornamelijk gebruikt worden.
    daarom had ik de Pentax DA 17-70mm F 4.0 AL [IF] SDM in gedachten, met de kitlens van 18-55mm heb ik soms juist niet genoeg 'zoom' voor het gewenste effect daarom zou ik eventueel uitkijken naar de 17-70 zodat ik niet constant moet switchen van lens, tenzij er andere voorstellen zijn voor een goede lens met goede scherpte (mag wel wat geld kosten, liever direct iets goed dan iets waar ik achteraf niet supercontent van ben).

    mvg
    Christophe
    Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

  • #2
    Re: Pentax DA 17-70mm F 4.0 AL [IF] SDM of ander?

    De 17-70 van Sigma zou ook een goed alternatief zijn. Staat op mijn verlanglijstje....
    Een Canon en een paar bokaalglazen.

    Comment


    • #3
      Re: Pentax DA 17-70mm F 4.0 AL [IF] SDM of ander?

      Voor portret zou ik eerder naar de DA*50-135/2.8 kijken. Breedhoekzooms hebben nooit zo'n mooie onscherpte (Bokeh) als telelenzen. Ik denk dat de DA17-70 wel een uitstekende universele lens zal zijn (70mm is net voldoende voor portret, vandaar de DA70/2.4) maar de omscherpte zal je niet dat Pro gevoel geven bij portretten.
      Mooiste Pentax portretlens nu is de FA77/1.8, maar die is schrikkelijk duur.
      Ik gebruik hiervoor hoofdzakelijk de FA50/1.4, K85/1.8 en soms Tokina ATX-Pro 70-200/2.8.

      Verklaar ook nader wat je bedoelt met auto-fotografie. Is dit statisch (tuning, oldtimers..) of autosport.
      Te veel lenzen en te weinig tijd.
      http://pentaxlenstest.blogspot.com/

      Comment


      • #4
        Re: Pentax DA 17-70mm F 4.0 AL [IF] SDM of ander?

        Ik heb zojuist de Limited 70mm 2.4 gekocht, denk dat die lens toch kwalitatief beter is dan nog eens een zoom in dezelfde orde van je huidige lens + 20mm
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #5
          Re: Pentax DA 17-70mm F 4.0 AL [IF] SDM of ander?

          Als 't wel wat geld mag kosten, volg dan Nete's advies en ga voor de DA70mm ltd. Da's écht een prachtlensje voor portretfotografie En anders zou je naar mijn idee ook beter voor de 50-135mm gaan, want die lens heeft ook een zeer goede reputatie.
          www.indetailfotografie.nl

          Comment


          • #6
            Re: Pentax DA 17-70mm F 4.0 AL [IF] SDM of ander?

            auto fotografie is vooral statisch, dus stilstaand.

            ik heb al een pentax 50mm prime, maar op feestjes is het soms toch nog net ietsje handiger om een zoom te hebben vind ik (soms heb je niet de plaats om voldoende achteruit te staan als er meerdere mensen op willen), bij de autofotografie kan ik wel de prime gebruiken in de meeste gevallen.

            ik heb ook nog geen resultaten gezien van de sigma 17-70 om te kunnen beoordelen of deze goed genoeg is naar mijn normen, hoewel de lichtsterkte wel beter is dan die als de pentax.
            Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

            Comment


            • #7
              Re: Pentax DA 17-70mm F 4.0 AL [IF] SDM of ander?

              Oorspronkelijk geplaatst door zarekk Bekijk bericht
              ik heb ook nog geen resultaten gezien van de sigma 17-70 om te kunnen beoordelen of deze goed genoeg is naar mijn normen, hoewel de lichtsterkte wel beter is dan die als de pentax.
              De Pentax is een constante f/4, terwijl de Sigma een variabel diafragma heeft. Een constant diafragma is verdient m.i. de voorkeur in een zoom, omdat dit het behoud van instellingen toelaat als je zoomt. Zo kan je vb inzoomen om precies licht te meten en dan uitzoomen om je foto te maken.

              De Pentax lijkt erg veelbelovend maar voorlopig missen de echte foto's nog omdat het objectief nog niet op de markt is. Maar meer dan enkele weken mag dat niet meer duren...

              Voor portret is de DA70/2.4 idd echter niet te versmaden. Een aanrader. Zoek je meer flexibel bereik dan is de DA*50-135/2.8 een absolute topper, maar die is natuurlijk wel behoorlijk groot en zwaar.

              Wim
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

              Comment


              • #8
                Re: Pentax DA 17-70mm F 4.0 AL [IF] SDM of ander?

                ah dat wist ik niet, de 50-135mm valt nog vrij goed mee qua prijs

                hoewel ik eerlijk moet zijn, dat ik veel binnen de 20-45mm range werk ook, mss toch maar best hiervoor ook maar eens naar een aparte lens kijk?
                zo valt mijn oog dan op de DA 16-50mm f2.8 ED en na verder kijken zie ik dat deze lenzen standaard als kit te verkrijgen zijn voor de k20d, hoewel ik van de kitlenzen van de k100d niet zo tevreden ben (variabel diafragma), weet ik het niet zeker..

                mvg

                PS: zooms met een vast diafragma zijn de zooms die niet uitschuiven als je verandert van zoomafstand?
                Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

                Comment


                • #9
                  Re: Pentax DA 17-70mm F 4.0 AL [IF] SDM of ander?

                  De kitlenzen van de K100D kun je niet vergelijken met de 'kitlenzen' van de K20D hoor. De DA* 16-50 en 50-135mm worden dan wel in een kit verkocht bij de K20D maar feitelijk zijn dit de topzoomlenzen van Pentax. Dit geldt overigens voor alle DA* en FA* lenzen.

                  't Is niet altijd zo dat lenzen met een vast diafragma over 't gehele bereik nooit uitschuiven. Da's gewoon een ander kenmerk bepaalde lenzen. Zo schuift de DA* 16-50 wel uit (net zoals vrijwel elke andere zoomlens in dit bereik van welk merk dan ook) maar de 50-135mm niet....
                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pentax DA 17-70mm F 4.0 AL [IF] SDM of ander?

                    Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                    De kitlenzen van de K100D kun je niet vergelijken met de 'kitlenzen' van de K20D hoor. De DA* 16-50 en 50-135mm worden dan wel in een kit verkocht bij de K20D maar feitelijk zijn dit de topzoomlenzen van Pentax. Dit geldt overigens voor alle DA* en FA* lenzen.

                    't Is niet altijd zo dat lenzen met een vast diafragma over 't gehele bereik nooit uitschuiven. Da's gewoon een ander kenmerk bepaalde lenzen. Zo schuift de DA* 16-50 wel uit (net zoals vrijwel elke andere zoomlens in dit bereik van welk merk dan ook) maar de 50-135mm niet....
                    Ik had zo al iets durven vermoeden ivm de kitlenzen maar wou het voor alle zekerheid toch nog eens vragen en vermelden

                    en dank voor de info over het uitschuiven, had dit namelijk al een paar keer gezien dat sommige hun lens nooit uitschuifde terwijl ze toch aan het zoomen waren.

                    dus ik denk dat ik ga gaan voor de 16-50 f2.8 en 50-135 f2.8 die bij de k20d worden geleverd, aangezien ik een dezer de k20d wou aanschaffen.

                    Alvast bedankt aan iedereen om te replyen op mijn vragen met nuttige tips en informatie, moesten er eventueel nog andere voorstellen of tips zijn, mogen deze nog gerust gepost worden.

                    mvg
                    Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pentax DA 17-70mm F 4.0 AL [IF] SDM of ander?

                      Oorspronkelijk geplaatst door zarekk Bekijk bericht
                      zo valt mijn oog dan op de DA 16-50mm f2.8 ED en na verder kijken zie ik dat deze lenzen standaard als kit te verkrijgen zijn voor de k20d, hoewel ik van de kitlenzen van de k100d niet zo tevreden ben (variabel diafragma), weet ik het niet zeker..
                      't Is niet omdat ze in één pakket wordt aangeboden dat de DA*16-50/2.8 een "kitlens" is hé. Da's de DA18-55. Maar de DA*16-50/2.8 is weldegelijk een pro objectief dat op gelijke voet staat met de DA*50-135/2.8 in termen van constructie. Op de K20D zijn deze twee een schitterende combinatie.

                      Oorspronkelijk geplaatst door zarekk Bekijk bericht
                      PS: zooms met een vast diafragma zijn de zooms die niet uitschuiven als je verandert van zoomafstand?
                      Niet noodzakelijk, de DA*16-50/2.8 heeft een vast diafragma maar schuift wel uit bij het zoomen. De DA*50-135/2.8 heeft wel interne zoom.

                      Wim
                      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Pentax DA 17-70mm F 4.0 AL [IF] SDM of ander?

                        Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                        't Is niet omdat ze in één pakket wordt aangeboden dat de DA*16-50/2.8 een "kitlens" is hé. Da's de DA18-55. Maar de DA*16-50/2.8 is weldegelijk een pro objectief dat op gelijke voet staat met de DA*50-135/2.8 in termen van constructie. Op de K20D zijn deze twee een schitterende combinatie.

                        Wim
                        het was wel te vermoeden hoor dat deze lenzen kwalitatief beter waren, zeker als je de prijs vergelijkt van de "kit" met de 18-55

                        al bij al, nog even sparen en we zijn er
                        Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

                        Comment

                        Working...
                        X