Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 150 mm apo macro 2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 150 mm apo macro 2.8

    Misschien kan mij iemand helpen met het volgende.
    Fotografeer nog niet zo lang en heb sinds het voorjaar een Sigma 150 mm apo macro-objectief gekocht (2.8) op mijn Canon Eos 350d.
    Hiermee fotografeer ik insecten en hoewel de resultaten goed zijn krijg ik een foto pas echt scherp als ik met een diafragma 20 en een redelijk snelle sluitertijd van 200 neem. Hiervoor moet ik altijd, ook al schijnt de zon bijflitsen wat meestal een donkere achtergrond oplevert.
    Daarbij heb ik een iso van 400 ingesteld.
    Gebruik ik de flitser niet is de foto zelfs bij super zonnig weer onderbelicht.
    Een lager diafragma helpt maar dan is het resultaat minder.
    Met een statief fotograferen vindt ik bij insecten geen optie.
    Wat doe ik niet goed of wie heeft er tips voor mij.

    Petro Janssen

  • #2
    Re: Sigma 150 mm apo macro 2.8

    Met de Sigma 150 moet je perfect scherpe beelden kunnen krijgen zonder flits, iso400 en f/20. Indien je consistent onscherpe beelden met grotere diafragmas, heb je misschien eerder een probleem van backfocus/frontfocus.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 150 mm apo macro 2.8

      Dank je David, zoals ik al zei (ben een leek) wat betekend dat en wat kan ik er aan doen?
      Petro

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 150 mm apo macro 2.8

        P.s. bij portretfotografie (op wat grotere afstanden dus) hieb ik geen problemen met de belichting.
        Is dat wellicht wat je bedoeld?

        Petro

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 150 mm apo macro 2.8

          Je hebt dus een probleem van onscherpte en onderbelichting ? Kan zijn dat je je camera/lens nog wat beter moet leren gebruiken. En insecten fotograferen met een lange macro, dat is zoiets als onmiddellijk in het diepe springen
          Oefen anders eens op een statisch object, vb een bloem in een vaas op een goed belichte plaats ofzo. Neem daar fotos van, beoordeel ze en pas de settings van je camera aan indien niet goed (diafragma, iso, ...). Overweeg toch ook een statief.
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 150 mm apo macro 2.8

            Manueel focussen !

            Oh ja, de meeste van mijn insecten fotografeer ik op statief en f/20 gebruik ik uiterst zelden.

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 150 mm apo macro 2.8

              Prima lenske die sigma wel even mee leren werken en zeker op statief als het kan en manueel scherpstellen

              Heb m ook nog maar net een paar resultaten staan hier
              http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=219940

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 150 mm apo macro 2.8

                Dank jullie allemaal. Ps. Manueel focussen doe ik altijd en zal nu eens bij een lager diafragma met statief gaan werken. 800iso zoals bij de voorbeelden van MantaRay geeft bij mij veel meer ruis dan op zijn overigens knappe platen.

                Groet en bedankt,

                Petro

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 150 mm apo macro 2.8

                  Ik gebruik meestal de AF van deze lens, werkt zonder problemen bij mij.
                  Ik fotografeer meestal tussen F8 en F10,
                  voor de meeste insecten is dit voldoende als je geen vergroting van 1:1 hebt
                  (anders zal je eerder F13-F16 nodig hebben)
                  Hier heb ik voldoende aan ISO400.

                  Ik trek meestal ook uit de hand, maar dan heb ik toch 1/200 - 1/250 sec nodig,
                  omwille van de cropfactor van de camera.
                  Maar dit stilhouden heeft bij mij toch ook wat oefening nodig gehad hoor

                  Ik hoop dat je er iets aan hebt...
                  Canon EOS 400D | Sigma 150mm EX DG HSM | Canon EF 100-400mm L IS USM | Sigma 2.0x TC
                  http://gallery.atsharp.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 150 mm apo macro 2.8

                    De grootste vereisten bij dit objectief zijn statief gebruiken ( 150 op een 1.6 crop met dergelijk gewicht is niet evident uit de hand wees gerust ) , manueel focussen doe ik bij macro altijd.
                    Diafragma's van 20 , tussen F8 en F16 is al ruim maar veel belangrijker is om je compositie/opstelling zodanig te maken dat je onderwerp zo goed mogelijk binnen je dof valt, wat ik eigenlijk wil zeggen probeer je object ( bvb vlinder ) zoveel mogelijk evenwijdig, in één vlak met je sensor te krijgen, zo hoef je helemaal niet op F20 te gaan werken hoor
                    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma 150 mm apo macro 2.8

                      Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                      ...maar veel belangrijker is om je compositie/opstelling zodanig te maken dat je onderwerp zo goed mogelijk binnen je dof valt, wat ik eigenlijk wil zeggen probeer je object ( bvb vlinder ) zoveel mogelijk evenwijdig, in één vlak met je sensor te krijgen, zo hoef je helemaal niet op F20 te gaan werken hoor
                      Da's inderdaad de truc. Als je daar geen rekening mee houdt, en alles scherp wil, zul je al snel naar de hoge diafragma's moeten teruggrijpen. Met alle gevolgen vandien!

                      Statief is de beste garantie voor heel scherpe foto's maar mits een degelijke techniek en juiste omstandigheden kun je uit de hand ook scherpe foto's maken. 't Is alleen uitzoeken waar persoonlijk je limiet qua sluitertijd ligt.
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma 150 mm apo macro 2.8

                        Als je zonder statief wilt kunnen werken in macro met lange lenzen dan moet je feitelijk je toestel kunnen "schouderen" zoals een geweer, dan lukt het wel. Deze zijn vb met 1D MkII & 180mm macro of 300mm lens gemaakt uit de hand : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=219882 & http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=220227. Let op de f waarden van deze foto's, ergens tss f/4 en f/7.1.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sigma 150 mm apo macro 2.8

                          Jongens ik ga jullie tips allemaal uitproberen. Hans, erg mooie plaatjes.
                          Dit "schouderen" is dit gewoon een techniek of gebruik je een hulpstuk?

                          Groet Petro

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sigma 150 mm apo macro 2.8

                            Oorspronkelijk geplaatst door Schenck Bekijk bericht
                            Dit "schouderen" is dit gewoon een techniek of gebruik je een hulpstuk?
                            Neen, gewoon een techniek maar dat gaat natuurlijk 't best met een pro body of een body met extra verticale grip.

                            Comment

                            Working...
                            X