Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macrofotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macrofotografie

    Kleine vraag: als je aan macrofotografie wil doen vermoed ik dat je specifiek een macrolens moet hebben, het gaat niet met het beperkte materiaal dat ik hieronder vermeld heb zeker?

    sven
    Vriendelijke groeten, Sven
    Nikon D80 + Tokina 12-24 f4 + Tamron 28-75 f2.8 + Nikkor 50mm f1.8 + Nikon SB600 en een Canon Powershot S5 IS.

  • #2
    Re: macrofotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door Svendc Bekijk bericht
    Kleine vraag: als je aan macrofotografie wil doen vermoed ik dat je specifiek een macrolens moet hebben, het gaat niet met het beperkte materiaal dat ik hieronder vermeld heb zeker?

    sven
    Ja en neen, je kan jezelf ook behelpen met een paar tussenringen of een voorzetlens, natuurlijk heb je met een echt macro objectief betere resultaten en is het wat makkelijker werken.

    Comment


    • #3
      Re: macrofotografie

      Sven,

      Macro zal niet o goed lukken denk ik. Je zal wel wat close-ups kunnen maken, maar die tamron heeft maar een vergrotingsfactor van 1:3.9, en dat is niet veel.

      Je kan er een close-up filter op draaien (een soort vergrootglas), maar heb die nog nooit gebruikt op standaard zoom lenzen. Ik denk ook niet dat je er met een standaard zoom veel voordeel uit kan halen.
      Ik heb redelijk goeie close-ups kunnen maken met een 28-300mm met een close-up filter erop. Dat is nog steeds niet hetzelfde als een macro lens, maar je komt daarmee al wel dichter in de buurt.

      Ik heb nu net de EF 100mm 2.8 Macro van Canon, en wat een wereld van verschil! Dat is nog iets heel anders dan een filter, maar wel duurder... Nog even sparen dan

      greetz,
      www.fotopie.be
      Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

      Comment


      • #4
        Re: macrofotografie

        Je zou op de 50 mm een of meerdere tussenringen kunnen plaatsen of een voorzetlens.
        Maar goede resultaten krijg je ook al als je je 50mm lens omgekeerd op de camera plaatst.
        Heb je wel een omkeerring voor nodig.
        Ik heb met voorzetlenzen op een zoomlens zelf niet zo'n goede ervaring.
        Ik zou altijd eerst uit deze wat goedkopere oplossingen kiezen en kijken of macrofotografie wel iets voor je is en dan gaan sparen voor een mooie macrolens.
        Maar macrofotografie kost heel veel oefenen en dat kun je ook eerst met wat goedkoper materiaal doen.
        Groetjes Marlies

        https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

        Comment


        • #5
          Re: macrofotografie

          Het gemakt van een makrolens tov. de hulpmiddeltjes(tussen ringen, voorzetlens, 50mm omgekeerd) is dat je met een makrolens een veel groter werkafstand tot het object hebt.
          Verschillende zaken worden dan ook aangenamer en zelfs in bepaalde gevallen veiliger.
          Ik trek liever een bijtje vanop een meter dan vanop 5cm.
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: macrofotografie

            Ik heb sinds een maandje of 2 de Tokina 100mm AT-X Pro D 2.8 als macrolens en ik ben er reuze tevreden over. De reden van de keuze is niet alleen de prijs/kwaliteits verhouding, maar ook omdat de focusring naar voor en achteren beweegbaar is om MF of AF te selecteren en bij Canon is dat als ik mij niet vergis een schakelaartje dat tegen het toestel aanzit.
            Voordien werkte ik met een Raynox DCR-250 macro opzetlensje, dat ook zijn werk deed op de standaard kitlens, maar snel merk je toch dat je verder wil, vandaar de aankoop van de Tokina.

            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
            Het gemakt van een makrolens tov. de hulpmiddeltjes(tussen ringen, voorzetlens, 50mm omgekeerd) is dat je met een makrolens een veel groter werkafstand tot het object hebt.
            Verschillende zaken worden dan ook aangenamer en zelfs in bepaalde gevallen veiliger.
            Ik trek liever een bijtje vanop een meter dan vanop 5cm.
            Kwestie van aanpakken, ik zit soms op enkele centimeters af van wespen of bijen en het enige dat mij al gestoken heeft is een domme mug die ik niet eens voor de lens wou halen.
            Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
            Website : http://runaque.deviantart.com/

            Comment


            • #7
              Re: macrofotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door Runaque Bekijk bericht
              ... maar ook omdat de focusring naar voor en achteren beweegbaar is om MF of AF te selecteren en bij Canon is dat als ik mij niet vergis een schakelaartje dat tegen het toestel aanzit.
              de canon is FTM (Full Time Manual) wat betekent dat je ten allen tijde kunt ingrijpen en de AF "overriden" zonder dat schakelaartje te verzetten.
              werk heel erg snel en handig, zeker als je de AF-functie op de *-knop achteraan de camera zet. AF met de duim, en MF ten allen tijde paraat.

              mm
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"
              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

              Comment


              • #8
                Re: macrofotografie

                Mja, sukkelen met allerlei ringen, voorzetlenzen enzo,... weet niet of ik dat zie zitten, denk eraan eerder een tweedehands sigma 150 te zoeken ofzo. Maar ben nog een beetje aan't twijfelen, blijkbaar is dit nogal een moeilijke tak van de fotografie, niet evident om onder de knie te krijgen als ik het zo lees. en gezien ik nog niet zo lang bezig ben, en het op zich al niet simpel is om alles te leren
                Vriendelijke groeten, Sven
                Nikon D80 + Tokina 12-24 f4 + Tamron 28-75 f2.8 + Nikkor 50mm f1.8 + Nikon SB600 en een Canon Powershot S5 IS.

                Comment


                • #9
                  Re: macrofotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Svendc Bekijk bericht
                  Mja, sukkelen met allerlei ringen, voorzetlenzen enzo,... weet niet of ik dat zie zitten, denk eraan eerder een tweedehands sigma 150 te zoeken ofzo. Maar ben nog een beetje aan't twijfelen, blijkbaar is dit nogal een moeilijke tak van de fotografie, niet evident om onder de knie te krijgen als ik het zo lees. en gezien ik nog niet zo lang bezig ben, en het op zich al niet simpel is om alles te leren
                  is niet moeilijk, je hebt er enkel wat meer geduld voor nodig, raad je aan eens naar de sigma 70mm f2,8 te kijken (+/340 euro bij cameraexpress) of de Tamron 90mm f 2,8.(ongeveer zelfde prijs). Vooral de sigma is een moeilijk te kloppen lenske, met een zeer mooi contrast en kleurweergave. Kun je ook gebruiken als portret lensje, alhoewel de tamron is haast evengoed, 2 aanraders volgens mij.

                  Comment


                  • #10
                    Re: macrofotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                    is niet moeilijk, je hebt er enkel wat meer geduld voor nodig, raad je aan eens naar de sigma 70mm f2,8 te kijken (+/340 euro bij cameraexpress) of de Tamron 90mm f 2,8.(ongeveer zelfde prijs). Vooral de sigma is een moeilijk te kloppen lenske, met een zeer mooi contrast en kleurweergave. Kun je ook gebruiken als portret lensje, alhoewel de tamron is haast evengoed, 2 aanraders volgens mij.
                    De Tamron 90mm is van bouw en lens kwaliteit vergelijkbaar met die van Canon en zou dan ook bij de beteren zijn. Hoewel dit vrij relatief is, bijna alle macrolensen zijn kwalitatief hetzelfde, het enige verschil is de prijs en vaak ook het gewicht.
                    Ik heb getwijfeld tussen de Tamron 90mm en de Tokina 100mm en het is de Tokina geworden omwille van de foto's die ik hiervan gezien heb, de prijs ligt amper 20€ uit elkaar.
                    Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
                    Website : http://runaque.deviantart.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: macrofotografie

                      Svendc,
                      Ik heb een hele range van mogelijkheden uitgetest: Omgekeerde 50mm, voorzetlenzen en specifieke macrolenzen.Resutaten en foto's kun je bekijken op mijn site onder de rubriek "Macro fotografie".
                      Hoop dat je hiermee beter gewapend bent om de juiste keuze te maken.
                      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                      Comment


                      • #12
                        Re: macrofotografie

                        als je beestjes wil fotograferen is de Sigma 150 echt wel een aanrader. Net ff wat meer afstand dan de 70mm maar wel zwaarder en lastiger om uit de hand te fotograferen (langere tijd). Ik werk dan toch liever met een statief..... met de 70 is het weer wat makkelijker uit de hand fotograferen natuurlijk.....
                        Keuzes .....
                        ---------------- Ik doe niet meer mee

                        Comment


                        • #13
                          Re: macrofotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                          als je beestjes wil fotograferen is de Sigma 150 echt wel een aanrader. Net ff wat meer afstand dan de 70mm maar wel zwaarder en lastiger om uit de hand te fotograferen (langere tijd). Ik werk dan toch liever met een statief..... met de 70 is het weer wat makkelijker uit de hand fotograferen natuurlijk.....
                          Keuzes .....
                          Vroeger had ik een beetje spijt dat ik de 180mm van Sigma had gekocht. Zeker toen kort erna de 150mm uitkwam die goedkoper was en waar zoveel goeds over geschreven werd.
                          Echter nu ik ook een D3 heb is de extra 30mm hierop welkom.
                          Hubert

                          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                          Comment


                          • #14
                            Re: macrofotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                            Svendc,
                            Ik heb een hele range van mogelijkheden uitgetest: Omgekeerde 50mm, voorzetlenzen en specifieke macrolenzen.Resutaten en foto's kun je bekijken op mijn site onder de rubriek "Macro fotografie".
                            Hoop dat je hiermee beter gewapend bent om de juiste keuze te maken.
                            even op je site zitten surfen, zit echt wel leuke en nuttige info tussen!
                            Misschien ga ik me toch laten verleiden tot een macrolens hoor
                            Vriendelijke groeten, Sven
                            Nikon D80 + Tokina 12-24 f4 + Tamron 28-75 f2.8 + Nikkor 50mm f1.8 + Nikon SB600 en een Canon Powershot S5 IS.

                            Comment

                            Working...
                            X