Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

    Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

    Fantastisch goed idee, de challenge, en uitstekend gemodereerd/georganiseerd door Spooky. Ook ik doe sinds enkele maanden mee, al bengel ik "vanachter in het peleton". Maar ik leer bij, hoop ik tenminste...

    Toch moeten mij nu een paar dingen van het hart. Ik hoop dat ik hiermee niet op zere tenen stap, of een discussie begin zonder einde, of eentje dat reeds jaren gelegen gevoerd is misschien?

    Enfin, hier gaan we:

    - de laatste Challenge, die over driehoeken, heeft me pas echt over foto's nemen leren nadenken. Da's fantastisch! Voordien "schoot ik maar raak", ditmaal moest ik werkelijk naar driehoeken op zoek.

    - maar als ik de uitslag (average rating) bekijk, valt het me op hoeveel van die foto's in de (mini)studio gemaakt zijn, dus macro's of erg dichtbije fotografie. Is dat misschien een pluspunt voor een podiumplaats? Ik hou persoonlijk niet echt van dat soort fotografie, en kan het me eigenlijk alleen maar voorstellen voor mensen die het zich ofwel makkelijk willen maken (binnen, in de mini-studio, heb je nl. alle parameters zoals lichtinval, compositie, volledig onder controle. Probeer dat maar eens in de "vrije natuur"!), ofwel misschien slecht te been zijn en niet meer buiten komen?

    - ik kom hier, en op het BelgiumDigital forum om te leren, en om mijn beperkte kennis ook aan anderen door te geven. Het valt me op dat zelfs het cameramodel, waarmee de foto gemaakt is, niet systematisch vernoemd wordt, laat staan de EXIF waarden, die slechts bij enkelen vermeld staan. Zou het niet nuttig zijn om dit telkens op te nemen?

    - punten geven is altijd moeilijk (persoonlijke smaak speelt hier natuurlijk een grote rol), en de rules vermelden dat het niet de bedoeling is met je punten een soort van ranking aan te geven... Toch vind ik dit (ranken) op zich een goed systeem. Er kunnen eventueel meer foto's een "10" krijgen, maar in mijn ogen is die 10 voorbehouden voor de beste foto. Het valt mij op hoeveel tienen er gegeven worden, bijna voor elke foto minstens één... Betekent dit dat de inzender zijn/haar eigen foto stiekem een 10 geeft, misschien? Wellicht ben ik naief, maar ik heb dat totnogtoe niet gedaan. Misschien moet ik het vanaf de volgende keer ook maar gaan doen?

    - wat mij ook opvalt is dat sommige foto's een 80-tal (ongeveer gelijk aan het aantal inzendingen) ratings krijgen, en andere slechts een vijftigtal. Misschien ligt dat aan het tijdstip van inzenden (foto's die langer gepost zijn, hebben wellicht meer ratings?) Ik heb mezelf voorgenomen om elke foto te raten, ongeacht of dat hoge dan wel lage cijfers zijn. Zou het geen goed voornemen voor elke inzender zijn om alle foto's te raten?

    - tenslotte commentaar, en daar is hier in het forum al meer over geschreven. Ik ga het hier niet hebben over de persoon die in het wilde weg (ongepaste) commentaar begon te spuien, maar zich later gelukkig herpakt heeft. Sommige foto's krijgen veel commentaar, andere helemaal geen. Ik heb zelf totnogtoe geen enkele commentaar gekregen (zelfs in de "mensen en modellen" sectie van BD is me dat overkomen. Waarna ik gestopt ben met foto's te posten...) Geen commentaar: wat betekent dat? Is dat goed nieuws of slecht nieuws? Ik weet het niet, maar ik weet wel dat ik van (opbouwende) commentaar zou kunnen leren, maar als niemand mijn foto's wil becommentariëren... Ik denk dat het ons te ver zou leiden dat wij allemaal commentaar zouden moeten leveren bij alle inzendingen (qua tijd alleen al!), maar zouden wij geen goede voornemens kunnen maken en toch een paar commentaartjes achterlaten? Misschien precies bij degenen die er nog geen gekregen hebben?

    Zo, dat lucht op.
    Nogmaals: ik hoop dat ik niemand gekwetst heb, en dat dit enkel een positieve discussie zal triggeren...
    Ik ben benieuwd.
    Les
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

    Ja, soms moet er al eens iets van je hart. Ik probeer hier kort op te antwoorden met mijn persoonlijke mening.

    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

    Fantastisch goed idee, de challenge, en uitstekend gemodereerd/georganiseerd door Spooky. Ook ik doe sinds enkele maanden mee, al bengel ik "vanachter in het peleton". Maar ik leer bij, hoop ik tenminste...
    De helft van de inzenders zit in de eerste helft, de andere in de tweede helft. Daar kan niemand iets aan veranderen. Volhouden zou ik zeggen, op een dag lukt het je wel om van helft te veranderen.



    - de laatste Challenge, die over driehoeken, heeft me pas echt over foto's nemen leren nadenken. Da's fantastisch! Voordien "schoot ik maar raak", ditmaal moest ik werkelijk naar driehoeken op zoek.
    Dat zoeken is juist de uitdaging voor een challenge. Je kijkt ineens heel anders naar dingen in je omgeving. dat zal je vaker merken als je meer naar andere foto's gaat kijken. Dat maakt het alleen maar boeiender.

    - maar als ik de uitslag (average rating) bekijk, valt het me op hoeveel van die foto's in de (mini)studio gemaakt zijn, dus macro's of erg dichtbije fotografie. Is dat misschien een pluspunt voor een podiumplaats? Ik hou persoonlijk niet echt van dat soort fotografie, en kan het me eigenlijk alleen maar voorstellen voor mensen die het zich ofwel makkelijk willen maken (binnen, in de mini-studio, heb je nl. alle parameters zoals lichtinval, compositie, volledig onder controle. Probeer dat maar eens in de "vrije natuur"!), ofwel misschien slecht te been zijn en niet meer buiten komen?
    Denk je dat studio-werk makkelijker is? Misschien wel omdat je de weersomstandigheden kan uitsluiten, maar verder kan ik je aanraden om het toch eens uit te proberen. Beperking van ruimte, lichtsettings, enz. vereisen toch ook wat vaardigheden.

    - ik kom hier, en op het BelgiumDigital forum om te leren, en om mijn beperkte kennis ook aan anderen door te geven. Het valt me op dat zelfs het cameramodel, waarmee de foto gemaakt is, niet systematisch vernoemd wordt, laat staan de EXIF waarden, die slechts bij enkelen vermeld staan. Zou het niet nuttig zijn om dit telkens op te nemen?
    Hoe meer informatie, hoe beter. Maar die informatie gaat soms verloren bij het bewaren (opslaan voor het web) en zo af en toe geeft wel eens iemand zijn identiteit prijs via deze informatie.
    Cameramodellen zijn zeker geen garantie voor podiumplaatsen.

    - punten geven is altijd moeilijk (persoonlijke smaak speelt hier natuurlijk een grote rol), en de rules vermelden dat het niet de bedoeling is met je punten een soort van ranking aan te geven... Toch vind ik dit (ranken) op zich een goed systeem. Er kunnen eventueel meer foto's een "10" krijgen, maar in mijn ogen is die 10 voorbehouden voor de beste foto. Het valt mij op hoeveel tienen er gegeven worden, bijna voor elke foto minstens één... Betekent dit dat de inzender zijn/haar eigen foto stiekem een 10 geeft, misschien? Wellicht ben ik naief, maar ik heb dat totnogtoe niet gedaan. Misschien moet ik het vanaf de volgende keer ook maar gaan doen?
    Over puntensystemen of punten geven is hier al menig boompje opgezet.
    Als er bij mijn foto een 10 staat, dan kan ik je garanderen dat ze van iemand anders komt. Ik heb mijn foto nog nooit 'de beste' gevonden. Ik geef mezelf altijd een 7. Wie volgens mijn visie beter doet, krijgt meer

    - wat mij ook opvalt is dat sommige foto's een 80-tal (ongeveer gelijk aan het aantal inzendingen) ratings krijgen, en andere slechts een vijftigtal. Misschien ligt dat aan het tijdstip van inzenden (foto's die langer gepost zijn, hebben wellicht meer ratings?) Ik heb mezelf voorgenomen om elke foto te raten, ongeacht of dat hoge dan wel lage cijfers zijn. Zou het geen goed voornemen voor elke inzender zijn om alle foto's te raten?
    Foto's gepost in 't begin van de maand worden door meer personen bekeken dan op het einde van de maand. Het aantal gegeven waarden staat dus een beetje in verhouding tot de periode. Maar dat maakt weinig uit, want voor het eindresultaat wordt toch gerekend met gemiddelden.

    - tenslotte commentaar, en daar is hier in het forum al meer over geschreven. Ik ga het hier niet hebben over de persoon die in het wilde weg (ongepaste) commentaar begon te spuien, maar zich later gelukkig herpakt heeft. Sommige foto's krijgen veel commentaar, andere helemaal geen. Ik heb zelf totnogtoe geen enkele commentaar gekregen (zelfs in de "mensen en modellen" sectie van BD is me dat overkomen. Waarna ik gestopt ben met foto's te posten...) Geen commentaar: wat betekent dat? Is dat goed nieuws of slecht nieuws? Ik weet het niet, maar ik weet wel dat ik van (opbouwende) commentaar zou kunnen leren, maar als niemand mijn foto's wil becommentariëren... Ik denk dat het ons te ver zou leiden dat wij allemaal commentaar zouden moeten leveren bij alle inzendingen (qua tijd alleen al!), maar zouden wij geen goede voornemens kunnen maken en toch een paar commentaartjes achterlaten? Misschien precies bij degenen die er nog geen gekregen hebben?
    En over commentaar werden ook al menige boompjes opgezet.
    Stel dat je alle foto's van commentaar voorziet, dan laat je bij die ene die je overslaat ook weten wie je bent.
    Verder staat het iedereen vrij om commentaar te geven of niet.
    't Is wel prettig als er wat comments zijn, dat geef ik graag toe.
    Verder kunnen we mekaar alleen maar aanmoedigen om wat te beoordelen, maar niet om te verplichten.

    Zo, dat lucht op.
    Nogmaals: ik hoop dat ik niemand gekwetst heb, en dat dit enkel een positieve discussie zal triggeren...
    Ik ben benieuwd.
    Les

    Comment


    • #3
      Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

      Dank voor je eerlijke reactie, Lut.
      Laat ons zeggen dat we het over studiofotografie dan nooit zullen eens worden, maar dat geeft niet. Mensen hebben nu eenmaal verschillende visies, en dat is maar goed. Ik houd b.v. ook niet van zwart/wit, waarvan ik vaak vermoed dat men de kleuren weglaat, omdat men die niet onder controle heeft. Persoonlijk vond ik het nogal dwaas van een handvol kleur(!)potloden, in een zwart-wit foto in te dienen, maar soit.
      Wat betreft camera-info: klopt, als die voor de uitslag al bekend zou zijn, zou men in vele gevallen weten van wie die foto is en is de z.g. anonimiteit niet gegarandeerd. Maar ik pleit er toch wel voor dat die info achteraf beschikbaar is, zoals van de weinigen die voor de Driehoeken opdracht hun EXIF waarden hebben meegedeeld.
      Dezelfde anonimiteitsregel gaat natuurlijk ook op voor het geven van commentaar. Ik houd hier alleen een pleidooi voor toch meer commentaar (zodat ook degenen achterin het peleton ook iets kunnen leren).
      Ik wil van jou gerust aannemen dat je jezelf geen 10 geeft. Maar wat doet de rest? Zou de software kunnen uitsluiten dat men sowieso voor zichzelf kan stemmen? Indien niet, dan geef ik mezelf toch volgende keer een 10, zodat ik er toch eentje heb (zoals de meeste anderen )
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

        dat over die software vind ik wel een goeie, maar dan meteen menen, dat je (achteraf) kan zien wie er gestemd heeft en wie hoeveel punten aan wie heeft gegeven.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          dat over die software vind ik wel een goeie, maar dan meteen menen, dat je (achteraf) kan zien wie er gestemd heeft en wie hoeveel punten aan wie heeft gegeven.
          grt,bouk.
          He, Bouk, misschien heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt.
          Wat ik precies bedoel is dat de software uitsluit dat men voor zichzelf kan stemmen (al weet ik dat ook politici, ja ook de Nederlandse voor zichzelf stemmen). Niet meer, niet minder. Niemand zou nog durven stemmen als achteraf uitkomt wie jij een 10, en wie jij een 1 gegeven hebt.
          In afwachting daarvan moet ik mezelf maar zo goed vinden als iedereen zichzelf vindt, zekerst?

          (ik ben zo naief, bovendien bijlange nog geen goede fotograaf, maar heb mezelf gewoon een 5 gegeven totnogtoe: niet goed, niet slecht...)
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            He, Bouk, misschien heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt.
            Wat ik precies bedoel is dat de software uitsluit dat men voor zichzelf kan stemmen (al weet ik dat ook politici, ja ook de Nederlandse voor zichzelf stemmen). Niet meer, niet minder. Niemand zou nog durven stemmen als achteraf uitkomt wie jij een 10, en wie jij een 1 gegeven hebt.
            In afwachting daarvan moet ik mezelf maar zo goed vinden als iedereen zichzelf vindt, zekerst?

            (ik ben zo naief, bovendien bijlange nog geen goede fotograaf, maar heb mezelf gewoon een 5 gegeven totnogtoe: niet goed, niet slecht...)
            en toch zijn er fotosites waar dat wel gebeurd, sterker nog: anoniem stemmen kan daar niet eens.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

              Da's straf! En ik die dacht dat anoniem stemmen (bijna?) een mensenrecht was...
              (toont nogmaals aan hoe naief ik ben)

              Nu vraag ik me af, Bouk, zou jij nog stemmen als iedereen kon zien hoeveel punten je b.v. aan mij gegeven had?
              (ik weet het zelf niet, maar ik ben wel akkoord met die zin in jouw signature "beoordelen alleen om het beoordelen")
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

                Oorspronkelijk geplaatst door lut Bekijk bericht
                Denk je dat studio-werk makkelijker is? Misschien wel omdat je de weersomstandigheden kan uitsluiten, maar verder kan ik je aanraden om het toch eens uit te proberen. Beperking van ruimte, lichtsettings, enz. vereisen toch ook wat vaardigheden.
                Toch nog even dit meegeven. Het lijkt alsof ik studiowerk minacht. Dat is niet zo al hou ik er persoonlijk niet van. Het zou ook makkelijker zijn? Dat zeg ik niet, maar toch geloof ik dat, eenmaal je de beperkingen e.d. van de studio onder de knie hebt, je makkelijk een paddestoel kunt vervangen door een vlinder, door een gevouwen bootje, door een stel tangram stenen, door een stapel kaarten, enz. Probeer dat met daglicht maar eens! De Lente foto, b.v. heb ik een week aan een stuk, bijna uur per uur genomen, om na twee dagen al te constateren dat het licht rond 9u (op dat moment) het beste was, en dat, terwijl ik de eerste dag op een ladder moest staan, ik om hetzelfde in beeld te krijgen, op de grond en zeker een meter achteruit moest doen!
                Ik heb dus wel degelijk van die opdracht geleerd, en daar is het mij alleen maar om te doen. Ik zou ook graag van jullie leren, zie je.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Da's straf! En ik die dacht dat anoniem stemmen (bijna?) een mensenrecht was...
                  (toont nogmaals aan hoe naief ik ben)

                  Nu vraag ik me af, Bouk, zou jij nog stemmen als iedereen kon zien hoeveel punten je b.v. aan mij gegeven had?
                  (ik weet het zelf niet, maar ik ben wel akkoord met die zin in jouw signature "beoordelen alleen om het beoordelen")
                  ja zeker mag een ieder van mij weten hoe veel punten ie van mij heeft gekregen, maar wel achteraf hè.
                  tis voor mij het zelfde als commentaar geven op de opnamen in de verschillende fora hier op BD, staat toch ook gewoon mijn onder.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

                    @ to lesC,

                    Met heel veel aandacht heb ik je gedachtegang gevolgd waar heel wat waarheden en Challenge visie in terug te vinden is.

                    Lut heeft heel nauwkeurig en met goede bewoordingen je vragen beantwoord.

                    Maar als moderator vind ik het best passend dat ook ik even mijn persoonlijke bevindingen U laat weten.

                    Citaat:

                    Ook ik doe sinds enkele maanden mee, al bengel ik "vanachter in het peleton". Maar ik leer bij, hoop ik tenminste...

                    Uit Uw uiteenzetting heb ik kunnen uitmaken dat je iemand bent die wil bijleren. Dat je al heel wat hebt opgestoken blijkt uit het feit dat je op je eentje de moeite nam om van een bepaalt tafereel om het uur een foto te nemen. Door deze werkwijze kwam je op je eentje tot de vaststelling dat in Uw situatie 09.oo uur het meest geschikte moment was om een foto te nemen. Inderdaad de beste momenten voor het nemen van foto’s is de morgen en avond zon.

                    Citaat:

                    maar als ik de uitslag (average rating) bekijk, valt het me op hoeveel van die foto's in de (mini)studio gemaakt zijn, dus macro's of erg dichtbije fotografie.

                    Ja bepaalde onderwerpen lenen zich beter voor (mini)studio, macro’s of dichtbij fotografie. Daarom probeer ik bij het maandelijks opgeven van de thema’s waaruit gekozen kan worden daar een beetje rekening mee te houden. Zodat deelnemers die niet zo bedreven zijn in (mini)studio ook de kans hebben om een eervolle plaats te halen met en foto genomen in de gewone natuur of leefomstandigheden. Een studiofoto is niet altijd een garantie om een ereplaats te halen. Kijk maar even in de archieven van de Challenge daar zal je merken dat een studiofoto het niet altijd haalt.

                    Citaat:

                    Betekent dit dat de inzender zijn/haar eigen foto stiekem een 10 geeft, misschien?

                    Ook hier zijn de meningen erg verdeeld. Niet iedereen handelt bij het geven van punten zoals Lut. Anderen zijn dan weer de mening toegedaan dat bij het inzenden van je foto terecht aan jezelf een 10 mag toekennen. Als je oordeelt dat je aan jezelf geen 10 kan toekennen dit dan ook betekent dat je beter geen foto instuurt omdat in zo’n geval je niet optimaal hebt ingezet voor de Challenge. Anderen volgen dan dezelfde redenering als Lut. Zoiets moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

                    Je kan moeilijk spreken van stiekem een 10 jezelf toekennen, gezien het reglement dit nu eenmaal toelaat.


                    Citaat:

                    Geen commentaar: wat betekent dat? Is dat goed nieuws of slecht nieuws?

                    Wat het geven en krijgen van commentaar betreft.
                    Als moderator mag ik in de Challenge en in het forum geen commentaar noch punten toekennen. Dit om de neutraliteit van de Challenge te vrijwaren.
                    Je kan echter wel als je dit wenst telkens bij het insturen van een foto een persoonlijk commentaar van mij krijgen via PM bericht.

                    Hiervoor ga je als volgt tewerk:

                    Je plaatst bij het uploaden van je foto in de description achter de titel gewoon een ster *. Als ik achter een titel een * opmerk dan maak ik gelijktijdig met het valideren de inzender een persoonlijke beoordeling over via een Pm bericht.

                    Heb je niet graag dat anderen kunnen zien dat je om een beoordeling vroeg, dan kan je me ook altijd via een PM-bericht om een beoordeling vragen.
                    Verwacht echter niet te veel van deze commentaren gezien ik geen beroeps fotograaf ben en ik hoogst waarschijnlijk moest ik aan de Challenge deelnemen niet eens bij de eerste beste helft van de inzendingen zou horen.

                    Citaat:

                    Wat ik precies bedoel is dat de software uitsluit dat men voor zichzelf kan stemmen (al weet ik dat ook politici, ja ook de Nederlandse voor zichzelf stemmen). Niet meer, niet minder. Niemand zou nog durven stemmen als achteraf uitkomt wie jij een 10, en wie jij een 1 gegeven hebt.

                    Wijzigingen aan de software voor de Challenge ligt niet meteen in het verschiet. Het uitsluiten dat een inzender aan zichzelf een 10 kan geven zou zeker een optie kunnen zijn om in overweging te nemen als ooit eens de tijd daar is dat de Challenge software kan worden aangepast.

                    Het kenbaar maken wie aan wie punten heeft gegeven vind ik persoonlijk een minder goede oplossing, omdat zoiets snel kan uitlopen tot onnodige discussies, ruzies en scheldpartijen die een forum nooit ten goede kan komen.

                    Besluit: Doe gewoon verder zoals je bezig bent. Je zal merken dat je door deel te nemen aan de Challenge via vallen en opstaan wel zal groeien. Je zal zeker en vast heel veel opsteken van de fotografie. Ik hoop je binnenkort alvast te mogen opnemen in de jaarrangschikking en te mogen terugvinden tussen de beste Challenge foto’s van het jaar.
                    Spookys Fotoweb
                    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                    Comment


                    • #11
                      Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

                      LesC toppie om dit te willen aankaarten/verwoorden want inderdaad er zit veel waarheid in wat je schrijft...
                      Ik doe ook mee aan de challenge...maar tot hiertoe nog aan niemand een 'quote' gegeven ook aan mezelf niet...ik vind trouwens alle foto's mooi.

                      Macrofotografie samen met portretfotogafie is in mijn ogen de gemakkelijkste tak in 't fotogebeuren ...honderden foto's kan je nemen in de beste omstandigheden.Heb je daarbij nog eens goed materiaal tot uwer beschikking dan ben je bijna zeker van hier ergens in de hoogste tabellen terecht te komen...en kijk maar eens naar de challenge of de HoF daar komt dit zeker in naar voor.
                      Dat staat in schril contrast met iemand die in de volle natuur 't slaan van een duif door een buizerd wil vastleggen... laat staan een vos met prooi wil fotograferen.Dat is honderdmaal moeilijker om dit vast te leggen...maar ja !

                      Langs de andere kant een foto wordt volgens mij 't best beoordeelt niet door iedereen, maar door een jury van (wijzen)...of je stevent altijd af naar 't niveau zoals eurosong....waar burenliefde hoger quoteert dan kwaliteit....hier op dit forum ook te merken hoor !!!!
                      Last edited by t'web; 3 juli 2008, 20:09.
                      Panasonic FZ7 + Sony Alpha 300 + kitlens 18-70 mm + beercan - 70-210/4

                      Comment


                      • #12
                        Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

                        Toch nog even jouw foto met volgende title “Raderwerk, detail van groter kunstwerk. Mijn vrouw noemt dit "Eternity”. Waarom niet? “ beoordelen.

                        Al wordt hier het beoordelen bemoeilijkt gezien ik ongewild wat onder beïnvloeding sta van de toegekende punten en het behaalde resultaat.

                        Fototechnisch is dit zeker geen miskleun. Mits enkele kleine aanpassingen kan dit zeker een mooie foto worden.

                        Al beantwoord de foto aan de opdracht van de maand “Driehoeken in compositie” doch heb je naar mijn gevoel heel wat puntjes verloren omdat de driehoeken niet echt tot uiting kwamen.

                        In de raderen zijn inderdaad afgezwakte driehoeken terug te vinden. Met afgezwakte driehoeken bedoel ik dat de hoeken van de driehoeken hier sterk afgerond zijn.

                        Zelfs in de tanden van het raderwerk zijn er denkbeeldige driehoeken waar te nemen.

                        Zelfs compositorisch en volgens de compositieleer is er in het totaal beeld een toch wel in sterke mate denkbeeldige gelijkbenige driehoek aanwezig. Namelijk de opstelling van de 2 raderen vormen de basis van de gelijkbenige denkbeeldige driehoek. Vanaf de midden bovenrand naar de midden linkse rand vormt een soort van uitlaat pijpen de eerste gelijkbenige zijde is van de denkbeeldige gelijkbenige driehoek. Vervolgens vertrekt van de midden linkse rand naar de midden onderrand 2 ijzeren staven de tweede gelijk gelijkbenige zijde van de denkbeeldige driehoek. Dus er zijn alvast voldoende driehoeken in deze foto aanwezig. Maar zoals ik reeds aanhaalde voor minder geoefende ogen en zij die geen kennis hebben van compositieleer zullen deze denkbeeldige driehoeken minder sterk of zelfs helemaal niet zijn opgevallen. Vandaar dat hier de denkbeeldige aanwezige driehoeken niet de nodige punten hebben opgeleverd.

                        Verder hebben we een niet zo’n gunstige achtergrond waardoor de aandacht van de kijker wordt afgeleid van het hoofdonderwerp. Een grotere DOF (Scherpte diepte) waardoor je vooral de scherpte had kunnen leggen op het raderwerk en de achtergrond waziger had kunnen worden had zeker beter de aandacht kunnen trekken op de aanwezige driehoeken. Als ik de Exif bekijk gebruik je naar mijn gevoel de juiste diafragma opening van F/3.2 ( dus een grote opening) waardoor je voor de gebruikte lens een zo groot mogelijke dof krijgt. Maar spijtig gebruik je een 35 mm lens waar je weinig dog mee kan bekomen. Een 100 mm lens had al zeker een veel beter resultaat opgeleverd.

                        Een andere optie had kunnen zijn dat je achter het kunstwerk een zwart doek opspande om op deze manier de hinderlijke achtergrond weg te werken. Maar ik denk dat het voor amateur zoals wij het kunstwerk te groot was om dit in uitvoering te brengen. Dus dit zou in feite al een te vergaande ingreep zijn voor een amateur.

                        Ik weet dat je niet echt voorstander bent van omzetting naar zwart wit fotografie maar deze foto zou mits rekening te houden met bovenstaande zich uitstekend lenen voor zwart wit fotografie.

                        Verder vraagt de foto om een lichte verhoging van contrast.

                        Verder zou ik de foto aan de rechter rand iets nauwer omkadert hebben zodat je op die manier al een beetje van de hinderlijke achtergrond hiermee had kunnen wegwerken.

                        Zo toch nog even een beoordeling op je inzending.
                        Spookys Fotoweb
                        BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                        Comment


                        • #13
                          Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

                          De ene houdt van portretfotografie, de andere van macro of close-up foto’s en nog anderen bijvoorbeeld van natuurgrafie – smaken verschillen nu eenmaal en dat is maar goed ook, anders zou het maar een saaie boel worden,

                          In verband met de stelling over (mini)studio fotografie, dat dit een gemakkelijke tak in de fotografie zou zijn, moet ik uit persoonlijke ervaring toch wel tegenspreken, tenminste afhankelijk van hoe je foto tot stand is gekomen en al naargelang wat je verstaat onder (mini)studio.

                          Ikzelf heb namelijk geen professionele (mini)studio, het merendeel van mijn foto’s zijn wel in huis gemaakt, maar dan wel op het keukenaanrecht, in de berging of veranda en telkens met gewoon gemonteerd huishoudelijk- :deco- of hobbymateriaal, zoals bijvoorbeeld een zwart doek, een oud rondgehaakt veelkleurig doekje van mijn grootmoeder (ondergrond van mijn foto met druppel – zie archief augustus 2005-onderwerp cirkels), een gekleurd stuk karton, … vaak belicht met een ordinaire zaklantaarn, een led lichtje, of een combinatie van beide, een gekleurde spot, gewoon kunstlicht, … en het geheel vaak enkel te verkrijgen mits veel geduld, zowel van mij als van mijn vrouwtje die doorgaans zorgt voor de assistentie - zie bv archieffoto juli 2005 – onderwerp 4 op een rij – waar zij tientallen keren de tolletjes heeft doen draaien, … heb vaak honderden foto’s moeten maken, vooraleer het gewenste resultaat werd bereikt, aan de winnende foto van vorige maand met het kaartenhuis heb ik een vijftal uren gewerkt om uit de 5 a 600 foto’s die ene foto te selecteren, de meeste overige voldeden niet.

                          Toen ik in 2003 als beginnend amateurfotograaf begon deel te nemen aan de BD challenge, maakte ik ook hoofdzakelijk foto’s in de natuur, waar je natuurlijk ook prachtige kiekjes kunt maken en hiervoor natuurlijk ook behoorlijk je toestel moet kennen om de juiste instellingen te gebruiken, maar persoonlijk heb ik het meeste geleerd met mijn ‘binnen’fotografie in een geimproviseerde ‘(mini)studio’, door het leren spelen met het juiste diafragma, sluitertijd, iso, … omwille van de vaak moeilijke of verschillende lichtomstandigheden al dan niet soms in combinatie met bewegende onderwerpen.

                          Dus ik zou zeggen, zeker eens proberen, je zal zien, ook aan deze vorm van fotografie is plezier te beleven en vele vaardigheden op te steken,

                          Groeten,
                          St@mpers

                          Comment


                          • #14
                            Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

                            Bedankt voor al de open en eerlijke antwoorden. Zoveel positieve reacties had ik niet verwacht, omdat ik bang was bepaalde mensen op hun tenen getrapt te hebben.

                            @Spooky: speciaal bedankt voor jouw twee posts. Het zou best kunnen zijn dat ik je mijn volgende foto met asterisk zal bezorgen, al hoop ik dat je je hiermee geen boel extra werk op de schouders haalt...
                            tja, over (mini)studiofotografie zullen we het nooit eens raken. Van de zes voorbije challenges is het 4maal een macro of closeup die het gehaald heeft. Uiteraard speelt het onderwerp een rol, maar wedden dat er ook zijn die van "ontspanning" een macro kunnen maken?
                            Bedankt ook voor je grondige analyse van mijn "raderwerk". Ook daarmee heb ik weer heel wat nieuwe kennis opgestoken. Dit raderwerk heb ik ook verschillende keren gefotografeerd, op verschillende tijdstippen en onder verschillende weersomstandigheden. Interessante opmerking ivm een 100mm objectief. Ik vraag me af of ik dit met mijn tele (55-250mm) zou kunnen overdoen. Gezien de specifieke opstelling van de beelden (het gaat, in feite, om een groep van drie beelden), denk ik niet dat het mogelijk is, maar ik ga het zeker onderzoeken.
                            Je geeft ook (tussen de regels) aan dat Photoshop niet absoluut verboden is (croppen, contrast correctie...) Totnogtoe niet gebruikt voor de Challenge, maar wellicht de volgende keer wel.

                            @stampers: bedankt ook voor jouw reactie, en gefeliciteerd met jouw eerste plaats, die ik je tenvolle gun. Maar nogmaals, zoals jij het beschrijft (en zoals Lut beschrijft in de bouw van haar tetraëder), wat jullie doen lijkt me meer thuis te horen in de rubriek knutselen en huisvlijt. Ik geloof ook niet dat de publicatie van de EXIF waarden me bovendien veel zou leren; misschien heb ik meer aan een boodschappenlijstje van de gebruikte materialen. Maar soit, ook jij erkent dat het maar een saaie boel zou zijn, mochten we allemaal dezelfde visie hebben.
                            Ik hoop dat ik in de komende jaren de gelegenheid krijg om iemands ministudio van nabij te bekijken, want het zou me natuurlijk meer interesseren vanaf het moment dat ik wat slechter te been word, en moeilijker het huis verlaat. Maar tot die tijd sleur ik een camera rond, met een zware lens, en een zware statief, en moet ik rekening houden met het weer, het tijdstip van de dag, storende achtergrondelementen, en dergelijke... En met plezier, want daar gaat het over.

                            En nu opnieuw naar buiten.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

                              @LesC,
                              Enkele weken terug deed iemand een oproep om meer creatief te zijn voor een challengefoto. Dat had ik deze keer heel letterlijk genomen.
                              Maar de winnende foto van februari (evenwijdige lijnen) was niet creatief, niet in de (mini-)studio, maar een doodgewone waarneming tijdens een city-trip.

                              Blijven volhouden, blijven kijken, blijven oefenen, blijven deelnemen, ...
                              alle beetjes baten om het beter te doen.

                              Comment

                              Working...
                              X