Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beeldvullende fish-eye.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beeldvullende fish-eye.

    Allemaal,
    Ik ben op zoek naar een beeldvullende fish-eye voor mijn Pentax K20D. Ik heb begrepen dat de meeste fish-eye's beeldvullend zijn voor full-frame camera's. Op een crop-sensor (zoals mijn Pentax) krijg je dan van die vervelende zwarte kringen. Mits wat post-processing kan je dit wel wegwerken, maar dat is niet mijn bedoeling.
    Welke fish-eye lenzen zijn beeldvullend op een Pentax K20D?
    Graag jullie advies.
    Groeten, Peter.
    Homo Sapiens Pentaxiensis

  • #2
    Re: Beeldvullende fish-eye.

    is het niet net omgekeerd? Beeldvullend op een crop, en ringen op een full-frame?
    Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens :)
    Flickr album Homepage

    Comment


    • #3
      Re: Beeldvullende fish-eye.

      ik heb een zenitar 16mm met een tussenring voor mijn canon.
      goede ervaringen mee, maar is wel geen circulaire. Weet ook niet of er een tussenring bestaat voor een pentax

      Comment


      • #4
        Re: Beeldvullende fish-eye.

        Hier is er nog eentje met een Pentax vatting.http://www.sigma-benelux.nl/products...uct.php?pid=42
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

        Comment


        • #5
          Re: Beeldvullende fish-eye.

          Bedankt Rupselkopke,
          Ik zit toch nog met een vraag. De beeldhoek van de Sigma 15mm fisheye is 180 graden. Die van de 8mm is ook 180 graden! Dat begrijp ik niet. (pse sigma 10-20mm heeft op 10mm een beeldhoek van 102 graden.)
          Homo Sapiens Pentaxiensis

          Comment


          • #6
            Re: Beeldvullende fish-eye.

            Beeldhoek van de Sigma 15mm is 180 graden op 135formaat (het zgn FF), de Sigma 8mm geeft 180 graden op APS-C (zoals de K20D).

            Maar...

            De perfecte fisheye voor de Pentax K20D is de Pentax DA10-17. Die heeft 180 graden diagonaal (niet horizontaal zoals de 8mm) op 10mm op APS-C. Hij is beeldvullend op APS-C over het hele bereik. Beeldkwaliteit is uitstekend en 't is bovendien een erg compact en licht objectief. Het feit dat het een zoom is (erg uniek in fisheye-land) maakt ook dat hij veel flexibeler is, wat toelaat het fisheye-effect netjes te tunen naar de scene.

            Ik zou niet twijfelen en een DA10-17 opsnorren... Mijn Zenitar 16mm (in Pentax K-vatting) en Peleng 8mm (met K-vatting-adapterring) fisheyes gingen de deur uit om door de DA10-17 te worden vervangen. Nog geen halve seconde spijt van gehad.

            Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • #7
              Re: Beeldvullende fish-eye.

              Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
              Bedankt Rupselkopke,
              Ik zit toch nog met een vraag. De beeldhoek van de Sigma 15mm fisheye is 180 graden. Die van de 8mm is ook 180 graden! Dat begrijp ik niet. (pse sigma 10-20mm heeft op 10mm een beeldhoek van 102 graden.)
              Je hebt twee soorten fisheye lenzen...de ene soort is circulair (sigma 8mm, peleng 8mm) en een rectilineaire fisheye (sigma 15mm, Contax zeiss 16mm fish). Op een fullframe geeft een circulaire fisheye een beeldhoek van 180° in de breedte en ook de hoogte van de foto. Op de foto gemaakt met zulke fisheyes op een fullframe camera(35mm formaat) is in het midden een volledige cirkel zichtbaar met het onderwerp....het overige is een zwarte rand rondom deze cirkel. Een rectilineaire fisheye geeft een 180° beeldhoek op een fullframe in slechts één richting....maar de volledige foto is gevuld met je onderwerp (geen zwarte hoeken).

              Op een aps-c(crop camera) zal een circulaire fisheye slechts een gedeeltelijke cirkel op je sensor projecteren omdat de sensoren kleiner zijn. De beeldhoeken links en rechts in een horizontale foto zullen met zulke lenzen ook nog een flinke zwarte rand bevatten.(wel niet meer rondom).
              Met een rectilineaire fisheye haal je op een cropcamera geen beeldhoek meer van 180° omdat een gedeelte van het geprojecteerde beeld naast de kleinere sensor zal vallen. Het beeld is wel volledig gevult(geen zwarte randen) maar met een verminderde beeldhoek.


              Circulaire fisheye's = niet beeldvullend = zwarte randen
              Rectilineaire fisheye's = beeldvullend = geen zwarte gedeeltes in de foto
              Last edited by RUPSELKOPKE; 3 juli 2008, 20:49.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

              Comment


              • #8
                Re: Beeldvullende fish-eye.

                Er is zelfs een nieuwe Sigma 4.5mm f2.8 .

                Weet alleen niet wat dit geeft en of er ook een Pentax versie van is.
                1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

                Comment


                • #9
                  Re: Beeldvullende fish-eye.

                  Ik heb een Sigma 15 mm 2.8.Op een MKIIN nog aanvaardbaar beeld.Vervormingen zijn typisch 180°.Deze lens is beeldvullend.De bijgeleverde filter en lenskapvatting,kun je erop laten zitten en dan krijg je een cirkulair beeld.Dit is natuurlijk een nep-circulaire fish-eye,maar soms doet dit het toch.Een kenner haalt het er zo natuurlijk uit.
                  Je kunt ook filters achteraan op het objectief plaatsen,en dan heb je een diagonaal 180° beeldvullende fish-eye.
                  Een zaak die je wel moet overwegen:dit fish-eye gedoe wekt wel zeer snel een déja-vu gevoel op.Gebruik van een circulaire fish-eye is beperkt in de tijd.
                  Maar is wel een interessant hebbedingetje als je de euro's ervoor over hebt.

                  Comment

                  Working...
                  X