Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrofilters (kleine test)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrofilters (kleine test)

    Omdat meerdere mensen me reeds een PM hadden gestuurd over mijn bevindingen met mijn nieuwe macrofilters, volgt hier een kleine test.
    Onderstaande foto's zijn getrokken met mijn Olympus E410 met 14-42 kitlens +macrofilter +4 of +10.
    Het setje van 4 macrofilters heeft me 21 euro gekost, een fractie van wat een goede macrolens kost. Dus vooraleer de diehards onder jullie beginnen, JA, een macrolens zal wel beter zijn dan dit goedkoop setje. Dit neemt niet weg dat ik voor 21 euro kan testen of macrofotografie mij al dan niet bevalt. Ik ben ook eerder de persoon die landschappen, mensen, e.d. fotografeert, maar sporadisch zou ik het ook leuk vinden om eens een macrofoto te maken. Dus ja, ik ben tevreden van mijn macrosetje.
    De AF werkt goed, en naar mijn mening redelijk snel, alleen is het scherpstelbereik bij de +10 lens zeer klein. (ergens tussen 3 en 7 cm van het te fotograferen object.)
    De +1 lens vind ik redelijk nutteloos, maar kan misschien wel praktisch zijn als je bijvoorbeeld net dat tikkeltje tekort komt met een +2, +4 of +10. Dan schroef je gewoon de +1 erbovenop.
    Hieronder dan de foto's. Let niet op de compo ed, ik heb nog geen tijd gehad om mij er fatsoenlijk in te verdiepen.

    +4


    +4


    +10



    Mijn conclusie:
    kwalitatief gezien zal een macrolens wel beter zijn, maar ik heb voor 21 euro een pakketje macrofilters, waarmee ik me weer een hele tijd kan amuseren. Is dit dan een slechte koop geweest?
    Olympus E-410
    14-42 kitlens
    http://www.flickr.com/photos/mobypic/

  • #2
    Re: Macrofilters (kleine test)

    die fotos lijken redelijk goed ik zit ook te twijfelen over de aanschaf van een macro lens maar denk dat ik ook eerst die voorzet lensjes zal aanschafen bedankt voor uw reactie op mijn bericht
    greetz yves
    What you see is what you get

    Comment


    • #3
      Re: Macrofilters (kleine test)

      Die foto's overtuigen mij toch niet hoor. En vooral de laatste foto is totaal niet scherp.

      Je kan er natuurlijk al een idee van krijgen of soort fotografie je ligt. Maar als je een macrolens 2dehands koop kan je deze ook meestal voor dezelfde prijs terug verkopen.
      nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

      Comment


      • #4
        Re: Macrofilters (kleine test)

        ja sorry, misschien toch nog even melden dat ik enkel en alleen de vergroting wilde aantonen. Ik heb bij het trekken van de foto's geen moeite genomen om ze haarscherp te krijgen. Ze zijn gewoon uit de hand getrokken. Het was dus niet mijn bedoeling deze foto's aan de showcase te onderwerpen :-)
        Als ik er tijd voor heb zal ik er enkele haarscherpe trachten te trekken, maar dat zal niet meer voor vandaag zijn.
        Olympus E-410
        14-42 kitlens
        http://www.flickr.com/photos/mobypic/

        Comment


        • #5
          Re: Macrofilters (kleine test)

          Ik vind die fotos goed geslaagd zeker uit de hand getrokken zonder statief is het reeds al moeilijk om ze met een macrolens scherp te krijgen.

          Groetjes
          Albert

          Comment


          • #6
            Re: Macrofilters (kleine test)

            ah sorry

            De laatste foto heeft dan terug een goeie vergroting, de vorige 2 komen overeen met een 1:2 objectief.

            ps: Denk dat het weer voor vandaag en morgen ook niet echt zal meezitten. Misschien vrijdag
            nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

            Comment


            • #7
              Re: Macrofilters (kleine test)

              toch nog rap een klein testje gedaan.

              Beide met +10 getrokken:





              toch redelijk scherp. Niet? Ook deze zijn wel gewoon uit de hand getrokken.
              Olympus E-410
              14-42 kitlens
              http://www.flickr.com/photos/mobypic/

              Comment


              • #8
                Re: Macrofilters (kleine test)

                Zijn die paarse bloemetjes bovenaan de randen echt zo of is dat een serieuze purple fringe?
                Scherpte lijkt wel OK op dit formaat.
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                Comment


                • #9
                  Re: Macrofilters (kleine test)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Totovich Bekijk bericht
                  Mijn conclusie:
                  kwalitatief gezien zal een macrolens wel beter zijn, maar ik heb voor 21 euro een pakketje macrofilters, waarmee ik me weer een hele tijd kan amuseren. Is dit dan een slechte koop geweest?
                  Als je je er mee amuseert, dan heb je geen slechte koop gedaan.

                  Eens je de smaak te pakken krijgt, dan kan je nog altijd voor kwaliteit kiezen en een macrolens kopen.
                  Mvg Tim

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macrofilters (kleine test)

                    ja bij de +10 treedt er soms een purple fringe op. Deze heb ik trachten weg te werken met lightroom, maar blijkbaar is jouw scherm beter als het mijne, want ik zie het niet meer. Is dan ook gewone laptop vh werk waarop ik nu werk.
                    Moet er wel bij zeggen dat dit niet altijd optreedt. Hangt af van overige instellingen.
                    Olympus E-410
                    14-42 kitlens
                    http://www.flickr.com/photos/mobypic/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macrofilters (kleine test)

                      Ik ben het met Ticor eens: als jij je er mee vermaakt, en de resultaten haalt waar je tevreden mee bent heb je zeker geen miskoop gedaan. Zelf stoei ik wel eens met macro met een tussenringen set in combinatie met een 50 mm objectief. Ook dat heeft nadelen. Bijvoorbeeld dat het gebied om scherp te stellen maar beperkt is, en de autofocus niet optimaal werkt door lichtverlies. Maar ook voor mij geldt dat ik voor een paar tientjes een leuke extra mogelijkheid heb.
                      Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macrofilters (kleine test)

                        Zo ben ik ook begonnen,en dan tussenringen,en een omkeerring,en dan een balg met 24mm in retrostand,en dan een macro-objectief,en uiteindelijk bij een MPe-65 gestrand.Zo gaat dat.Evolutie van ongeveer 30 jaar.
                        Veel plezier met je setje.

                        Comment

                        Working...
                        X