Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke fuiflens (met zicht op FF)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke fuiflens (met zicht op FF)

    ik zou graag mijn Sigma 18-50 2.8 willen vervangen omdat ik hoop dit jaar nog naar de EOS 5D over te schakelen en de sigma daar niet bruikbaar op is.

    Nu twijfel ik tussen 2 lenzen :
    Canon EF 17-40L f/4 USM --> 675 €
    Canon EF 24-105 f/4 IS USM --> 885 €
    Canon EF 24-70 f/2.8 USM --> 1179 €

    De 17-40 zou het meeste aansluiten met mijn 18-50 maar gaat dit niet te breed zijn op een full-frame voor op fuiven te gebruiken? Ze krijgt goede commentaar dus aan de kwaliteit twijfel ik niet. Tevens is deze de goedkoopste van de 3

    De 24-105 zou momenteel op mijn 400D weinig breedhoek geven en misschien te weinig voor op fuiven (en er kunnen er nogal wat komen vooraleer ik de 5D kan kopen). f/4 is genoeg voor mij gezien ik toch altijd inflits en zelden 2.8 gebruik wegens beperkte dof. Voordeel is dat deze IS heeft en bij trage sluitertijden die op parties gebruikt worden is dit volgens mij een voordeel.

    De 24-70 is de duurste maar wel 2.8. Deze is de minst favoriete voor mij omdat ze :
    1/ de duurste is
    2/ ik geen 2.8 nodig heb
    3/ het bereik tov de 24-105 wat korter is
    Het is natuurlijk een dijk van een lens maar ik ben eerder naar een van de andere 2 te gaan omdat ik het geld wat de andere 2 minder kosten kan gebruiken al voor de 5D...

    Wat denken jullie er van?
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site


  • #2
    Re: Welke fuiflens (met zicht op FF)

    Hans, geen 2.8 meer nodig? Ga je stoppen met concertfotografie dan?
    Die Sigma is toch een DG lens? en geen DC? Ik dacht dat DG wel op FF ging.

    Andere Hans
    Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

    Comment


    • #3
      Re: Welke fuiflens (met zicht op FF)

      Oorspronkelijk geplaatst door CH Photography Bekijk bericht
      Hans, geen 2.8 meer nodig? Ga je stoppen met concertfotografie dan?
      Die Sigma is toch een DG lens? en geen DC? Ik dacht dat DG wel op FF ging.
      voor fuiven geen 2.8 nodig en de breedhoek gebruikte ik zo goed als nooit op concerten... zo goed als alles met de 70-200 en concerten staan ook op een laag pitje.

      Ik doe meer en meer fuiven en daar is de 2.8 niet zo heel belangrijk omdat je inflitst. Mijn Sigma is wel een DC lens (is een van de eerdere modellen denk ik) dus no-go op full-frame Anders was er geen probleem
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #4
        Re: Welke fuiflens (met zicht op FF)

        De 24/105 zit in een bundel met de 5D, geloof ik, dus als je die kiest, kun je ze beter samen met de camera kopen, en nu nog gewoon je sigma gebruiken.

        Comment


        • #5
          Re: Welke fuiflens (met zicht op FF)

          Oorspronkelijk geplaatst door bart30d Bekijk bericht
          De 24/105 zit in een bundel met de 5D, geloof ik, dus als je die kiest, kun je ze beter samen met de camera kopen, en nu nog gewoon je sigma gebruiken.
          heb ik gezien ja en dan is de combo 50 € goedkoper dan als je ze apart koopt...

          Zou de 17-40 TE breed zijn voor op fuiven? Die lens spreekt me ook al een tijdje aan...
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

          Comment


          • #6
            Re: Welke fuiflens (met zicht op FF)

            Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
            heb ik gezien ja en dan is de combo 50 € goedkoper dan als je ze apart koopt...

            Zou de 17-40 TE breed zijn voor op fuiven? Die lens spreekt me ook al een tijdje aan...
            Als je 18-50 op crop breed genoeg is, zal de 24-105 ook zeker breed genoeg zijn want die is nog breder(komt overeen met 15mm naar crop omgereken(is eens in de andere richting gerekend )) Ze komt overeen met een croplens van 15-66.
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: Welke fuiflens (met zicht op FF)

              Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
              Als je 18-50 op crop breed genoeg is, zal de 24-105 ook zeker breed genoeg zijn want die is nog breder(komt overeen met 15mm naar crop omgereken(is eens in de andere richting gerekend )) Ze komt overeen met een croplens van 15-66.
              goed bekeken

              zo had ik er nog niet over gedacht... als we dezelfde berekening doen voor de 17-40 concluderen we maar dat die TE breed is en waarschijnlijk te veel vervorming geeft op een FF voor fuiven.

              Dan zal het dus sparen zijn voor de 5D+24-105 kit...
              With Canon, I can (or at least try)
              Photastic.be ~ Passion for the picture
              Nieuwe site

              Comment


              • #8
                Re: Welke fuiflens (met zicht op FF)

                Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                goed bekeken

                zo had ik er nog niet over gedacht... als we dezelfde berekening doen voor de 17-40 concluderen we maar dat die TE breed is en waarschijnlijk te veel vervorming geeft op een FF voor fuiven.
                Te breed lijkt me niet erg, maar helemaal geen tele wel......

                Comment


                • #9
                  Re: Welke fuiflens (met zicht op FF)

                  Een fisheye is ook altijd pure FUN
                  zie hier

                  http://lh4.ggpht.com/marijndereuse/S...o/GP9Q0074.jpg

                  http://lh3.ggpht.com/marijndereuse/S...jpg?imgmax=512
                  Mvg,
                  Marijn

                  My Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke fuiflens (met zicht op FF)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Reus Bekijk bericht
                    Een fisheye is ook altijd pure FUN
                    zie hier
                    hey Marijn, met het zicht op de upgrade naar full-frame heb ik me reeds een Sigma 15mm 2.8 fisheye gekocht die ook al perfect werkt op mijne 400D

                    btw, uwe eerste link werkt niet
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke fuiflens (met zicht op FF)

                      Voor Partyshots kan je niet breed genoeg gaan. Je staat soms temidden het volk en je wordt gevraagd een foto te maken van een koppel. Je positioneert je, tussen de massa, en dan blijkt dat vriendinnetje dit en vriendje dat en broer of zus of mama & papa er ook nog bij op moeten.

                      Daar sta je dan met je 24mm en een bende van 10 man...

                      Ik gebruik de 16-35 F/2.8L op een 1D MkIII (1.3x cropfactor) en 't is soms nog niet breed genoeg.

                      Je gaat vertekening krijgen als je de koppen in de hoekjes duwt, maar een handje dat uitschiet naar de hoek toe kan gaan kwaad.

                      Dave


                      Dave
                      pixelpusher

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke fuiflens (met zicht op FF)

                        Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                        Voor Partyshots kan je niet breed genoeg gaan. Je staat soms temidden het volk en je wordt gevraagd een foto te maken van een koppel. Je positioneert je, tussen de massa, en dan blijkt dat vriendinnetje dit en vriendje dat en broer of zus of mama & papa er ook nog bij op moeten.

                        Daar sta je dan met je 24mm en een bende van 10 man...

                        Ik gebruik de 16-35 F/2.8L op een 1D MkIII (1.3x cropfactor) en 't is soms nog niet breed genoeg.

                        Je gaat vertekening krijgen als je de koppen in de hoekjes duwt, maar een handje dat uitschiet naar de hoek toe kan gaan kwaad.
                        hey Dave, dus volgens u kan het geen kwaad moest ik in afwachting van de 5D (aldanniet met 24-105L) al een 17-40L kopen die ik dan later ook nog op de 5D zou kunnen gebruiken voor fuiven?

                        Nooit Breed genoeg is een feit maar het was die vertekening die me "zorgen" baarde...
                        With Canon, I can (or at least try)
                        Photastic.be ~ Passion for the picture
                        Nieuwe site

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke fuiflens (met zicht op FF)

                          Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                          hey Dave, dus volgens u kan het geen kwaad moest ik in afwachting van de 5D (aldanniet met 24-105L) al een 17-40L kopen die ik dan later ook nog op de 5D zou kunnen gebruiken voor fuiven?

                          Nooit Breed genoeg is een feit maar het was die vertekening die me "zorgen" baarde...
                          Op een 5D is 17mm breed, ik heb het zelf ook op die manier gebruikt. Vertekening krijg je altijd, het is aan jou om te bepalen wat er in de hoek van je beeld staat.

                          Maar een 17-40L is geen slecht objectief, zeker niet voor party's. Ze is nog relatief licht ook, zeker vergeleken met een 24-70L of een 24-105L.

                          Dave
                          pixelpusher

                          Comment

                          Working...
                          X