Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Telelensprobleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Telelensprobleem

    ik ben van plan een lange tele te kopen voor mijn Canon 400D
    omdat ik me verder wil verdiepen in natuurfotografie.
    Ik heb voor mezelf een budget vrijgemaakt van om en bij de 1000€.
    Dus zat ik al een tijd te wachten op de 150-500 van Sigma.

    Dit weekend deze lens dan eindelijk eens deftig kunnen bekijken,
    en eigenlijk sloeg het me behoorlijk tegen, vooral qua grootte, maar ook kwalitatief
    De lens is dus iets te groot voor mij, dus heb ik besloten dat 400mm wel voldoende zal zijn.
    Dus dacht ik voor de Sigma 80-400 te gaan,
    maar nu blijkt dat deze, samen met de 135-400, vervangen wordt door de 120-400.
    Maar hetgeen ik hiervan online gevonden heb, beviel me niet zo.

    En nu heb ik een probleem, de enige alternatieven die ik zie, zijn:
    - de Canon 100-400: schitterende lens blijkbaar, maar 30% boven mijn budget
    - de Canon 400 f5.6: net boven het budget, maar niet de flexibiliteit die ik wilde

    Voor mij is 1000€ toch een behoorlijke som geld (vandaar dat ik ook niet te ver boven m'n budget wil gaan),
    dus ik wil wel iets waar ik achteraf zeker geen spijt van zal hebben.
    Ben ik dan "verplicht" op zoek te gaan naar een 2e hands 100-400,
    (al denk ik dat er niet veel zijn die deze zullen willen wegdoen...)
    of zijn er nog andere (kwalitieve) alternatieven op de markt voor Canon?
    Last edited by Mbili; 1 juli 2008, 22:19.
    Canon EOS 400D | Sigma 150mm EX DG HSM | Canon EF 100-400mm L IS USM | Sigma 2.0x TC
    http://gallery.atsharp.com

  • #2
    Re: Telelensprobleem

    Ik dacht dat het verschil tussen een sigma 150-500 en een 120-400 niet groot waren van gewicht en omvang?

    Natuurlijk zal de canon 100-400 een beter lens zijn. Die vind je trouwens voor 900 a 1000 euro 2dehands. Is compleet anders om mee te werken zo'n schuifzoom.

    Ik heb eerst een sigma 100-300 f4 gehad en deze is toch zeker ook niet slecht hoor. Als je deze gebruikt met een tc 1.4 dan heb je een 140-420 f5.6 met nog altijd een snelle AF en nog zeer scherp
    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

    Comment


    • #3
      Re: Telelensprobleem

      maar het probleem is dan wel dat ik dan nog altijd even veel geld kwijt ben
      als wanneer ik de Canon 100-400 zou kopen...
      Die schuifzoom baart me niet zoveel zorgen, daar kan ik mee leren werken...denk ik

      PS: die 120-400 heb ik nooit in "real-life" gezien,
      maar ik ging ervan uit dat ze even groot was als de 80-400, die ik al wel op m'n toestel gehad heb.
      Canon EOS 400D | Sigma 150mm EX DG HSM | Canon EF 100-400mm L IS USM | Sigma 2.0x TC
      http://gallery.atsharp.com

      Comment


      • #4
        Re: Telelensprobleem

        kijk eens op http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=220051

        er is er juist eentje aangeboden voor 1050 das maar net boven je budget
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

        IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

        Comment


        • #5
          Re: Telelensprobleem

          De 100-400 vind je momenteel al regelmatig rond de 900 euro, prachtige lens en het voordeel dat je hebt is dat als ze toch niet moest bevallen dat je ze aan dezelfde prijs terug kwijt kan. Maar ik tijfel dat je zo nog gaat willen wegdoen ik ben er in elk geval enorm tevreden van. En de schuifzoom is inderdaad in het bein alleen maar ambetant, dat went snel.
          Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
          http://www.stevevandegaer.be

          Comment


          • #6
            Re: Telelensprobleem

            /delete

            Devid was me voor
            Last edited by jeroen.s; 2 juli 2008, 12:26. Reden: Devid was me voor
            Jeroen

            Comment


            • #7
              Re: Telelensprobleem

              Om je keus nog moeilijker te maken: tamron heeft een 200-500 mm. Deze is een stuk lichter dan de sigma 50-500, en scoort volgens photozone.de vooral in het telebereik beter dan de bigma.
              100 mm meer, redelijk qua gewicht, maar geen ingebouwde motor.
              Hoe dan ook, succes met je keuze.
              Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

              Comment


              • #8
                Re: Telelensprobleem

                het is al eerder gemeld de 100-400, maar een ding van het schuifzoomen staat me een beetje tegen dat is elke keer als je de lens aan je schouder hangt moet je hem vergrendelen anders zakt deze helemaal uit en loop je met een kachelpijp aan je schouder, verder is het een perfecte lens en goed te vinden voor rond de 1.000 euro, wel opletten er zijn ook wat mindere ex. in omloop en de meeste mensen die een echt scherp ex. hebben doen hem dan ook weer niet zo snel weg.
                Mijn beste Foto moek nog trekke.

                Comment


                • #9
                  Re: Telelensprobleem

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mbili Bekijk bericht
                  En nu heb ik een probleem, de enige alternatieven die ik zie, zijn:
                  - de Canon 100-400: schitterende lens blijkbaar, maar 30% boven mijn budget
                  - de Canon 400 f5.6: net boven het budget, maar niet de flexibiliteit die ik wilde
                  wil je kwaliteit inboeten ten voordele van flexibiliteit?
                  wil je meer gewicht ten voordele van flexibilteit?
                  of wil je gewoon de beste kwaliteit voor je budget?

                  hoe dikwijls denk je de 100-400 op minder dan 400 te gebruiken?
                  ik zou toch opteren voor de lichte, handelbare en kwalitatieve prime.

                  mm
                  ∏__|_ ∏__|_
                  "no rules, great shots"
                  Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                  Comment


                  • #10
                    Re: Telelensprobleem

                    heb ook een 400D en wou een lange tele voor natuurfotos (vogels bv)

                    een jaar geleden een 100-400 gekocht en geen 400 f:5.6 om reden van de IS en de kortere instelafstand, nochtans zijn 95% van mijn fotos op 400mm

                    de zoom komt dicht bij de prime in kwaliteit, is versatieler zodat je hem altijd zal bijhouden wanneer je een langere tele bijkoopt

                    de keus is dus tussen deze 2 Canon's, vergeet alle Sigma's (ook de 150-500 zo te zien) en Tokina's, op die 300 EUR steekt het niet

                    rond 1000 EUR zijn er totnutoe geen betere 400mm lenzen te vinden (alhoewel ze verre van perfect zijn)

                    next stop is een Canon EF300 f:2.8 met extender of (uitzonderingen bevestigen de regel) de Sigma 120-300 f:2.8 met extender of de Sigma 500 f:4.5
                    allemaal een stuk zwaarder in de rugzak en de portemonnee

                    en kijk dan liever niet naar de Canon 500 en 600 mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: Telelensprobleem

                      Ik heb al twee jaar de canon 100-400mm en had me pas de 400mm prime bij gekocht.
                      De prime heb ik ondertussen terug verkocht hij was wel een ietsie pietsie scherper dan mijn 100-400,maar ik verkies toch de IS en de zoom van de 100-400mm boven de 400 prime.
                      Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

                      https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Telelensprobleem

                        Ik heb mijn 100-400 gekocht toen ik nog met de 300D werkte, het is de enige lens die ondertussen nog niet vervangen is.
                        Er is geen enkel alternatief dat betere resultaten geeft, een prime zal wel scherper zijn, maar dan mis ik het voordeel van de zoom...

                        De schuifzoom werkt veel sneller dan een draaizoom. Vorige zondag heb ik heel veel foto's gemaakt van de Diamond Race, en dan is het heel handig dat je snel kan zoomen.

                        De AF werkt heel snel, en heel nauwkeurig. Van de 1300 foto's (veel teveel, maar ik was eigenlijk aan het testen hoeveel foto's er op een 4GB kaartje passen) die ik vorige zondag heb gemaakt zijn er maar een paar onscherp, en dan lag het aan mijzelf omdat ik op het verkeerde punt had scherpgesteld. Ik had zelfs zoveel bruikbare foto's dat ik geen keuze kon maken, daarom heb ik er maar heel veel online gezet (ik heb plaats genoeg bij Fotopic) voor de waterski-liefhebbers die toevallig op mijn fotopic-album terechtkomen. Alleen de "dubbele" foto's heb ik eruit gelaten (soms werkt de High-speed wat te snel).

                        De Combinatie van 40D + 100-400L werkt perfect, en dat zal ook zo zijn voor de 400D.

                        De Canon 100-400 is niet de goedkoopste, maar wel veruit de beste in dat zoombereik, sommigen die met andere merken camera's werken zouden ook wel zo'n lens willen die past op hun camera.
                        Die hebben nu de keuze omdat Sigma de 150-500 OS en de 120-400 OS te koop aanbieden, maar als je met een Canon werkt, dan is de "L" nog altijd de beste (maar wel duurdere) keuze. Die heeft een snellere AF en ze is ook scherper (dan de 150-500 OS waarvan ik al wat voorbeelden heb gezien, misschien is de 120-400 OS beter).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Telelensprobleem

                          dank jullie wel voor jullie reacties.
                          ik ben, op jullie aanraden, nog eens naar de fotowinkel gestapt,
                          en ben daar deze lens gaan testen.
                          ik stond werkelijk versteld van de snelheid van de AF van deze lens
                          (ben de Sigma 150mm gewoon)
                          ook de scherpte is beduidend beter dan die van de 150-500.

                          Dus deze lens wordt het zeker, zij het dan wel 2e hands,
                          want nieuw blijft ze toch een eind boven m'n budget.
                          en ik wil me hier echt aan houden, anders kan ik wel blijven verhogen
                          (en in de fotografiewereld is dat helemaal zo moeilijk niet )

                          Dus wie weet zien jullie hier binnenkort wel resultaten verschijnen...
                          Canon EOS 400D | Sigma 150mm EX DG HSM | Canon EF 100-400mm L IS USM | Sigma 2.0x TC
                          http://gallery.atsharp.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Telelensprobleem

                            Als je de AF-snelheid gaat vergelijken met die van de Sigma 150mm f2,8 macro, dan zal elke lens het wel beter doen.
                            Ik heb ze zelf ook, en hier spreek je niet meer van snelheid, maar eerder van traagheid. Ze doet wel prima wat ze moet doen, maar het is zeker geen sportlens...


                            Als er ergens een 100-400 tweedehands aangeboden wordt, dan moet je er wel snel bij zijn, want die zijn altijd direkt verkocht.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Telelensprobleem

                              nochtans was de AF-snelheid van de sigma 150-500 vergelijkbaar met die van de sigma 150,
                              dus misschien is dit een algemeen "probleem" bij sigma?
                              (ik meen mij te herinneren dat de sigma 80-400 ook geen snellere AF had)

                              ik heb alleszins snel gereageerd en ben nu de trotse eigenaar van de Canon 100-400,
                              nu er nog mee leren werken
                              Canon EOS 400D | Sigma 150mm EX DG HSM | Canon EF 100-400mm L IS USM | Sigma 2.0x TC
                              http://gallery.atsharp.com

                              Comment

                              Working...
                              X