Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Close-up versus macro - Is close-up een aanwinst?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Close-up versus macro - Is close-up een aanwinst?

    De wonderen van de natuur fascineren me wel en er foto's van dichtbij van maken (en die natuurwonderen dus enigzins "vergroten") zou dan wel leuk zijn.
    Binnenkort zit ik voor een tijd tussen het groen dus vroeg ik me af of extra materiaal een aanwinst zou zijn.
    Vermits macrolenzen vrij kostelijk zijn, vroeg ik me af of close-up lenzen me verder konden helpen. Daarbij dacht ik aan de Canon 250D of 500D...of lenzen als deze.
    Bijkomend vraag ik me dan ook af voor welke objectieven (reeds in m'n bezit) ik deze het best koop?
    52mm voor de EF 50mm (F/1.8) & EF 55-200mm, of 58mm voor de EF-S 18-55mm. Misschien komt de mooiere DOF beter uit met de 50mm?
    Andere voorstellen zijn ook welkom, want ik ben er niet goed in thuis, in dit soort materiaal.

    Hier vind je enkele voorbeelden van foto's zoals ik ze nu kan maken...en hoe ik het liever zou zien.
    Waarschijnlijk moet ik foto's als deze niet meteen verwachten met close-up lenzen, maar toch al iets in die richting misschien?

    Alvast bedankt, ik blijf ondertussen het forum verder afschuimen op zoek naar meer info.
    Een fotograaf hoeft geen trofeeën te winnen, hij maakt z'n juweeltjes zelf.

  • #2
    Re: Close-up versus macro - Is close-up een aanwinst?

    Ik denk dat je toch beter vanaf bent met een 2dehands tokina 100mm f2.8
    Dit is echt een zéér goede lens die 2dehands voor 200 euro is te vinden.
    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

    Comment


    • #3
      Re: Close-up versus macro - Is close-up een aanwinst?

      Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
      Ik denk dat je toch beter vanaf bent met een 2dehands tokina 100mm f2.8
      Dit is echt een zéér goede lens die 2dehands voor 200 euro is te vinden.
      En nieuw kost ie amper 130€ meer, heb je er ineens 2 jaar (worldwide) fabrieks- garantie bij
      Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
      Website : http://runaque.deviantart.com/

      Comment


      • #4
        Re: Close-up versus macro - Is close-up een aanwinst?

        Ja Maar het verschil van 75 euro voor een voorzetlensje en 200 euro voor een objectief is kleiner dan 330 euro nieuw.

        En is die tokina niet echt jou ding verkoop je terug voor dezelfde prijs. Als je nieuw koopt doe je veel verlies en koop je best eentje waar je zeker van bent die lang te houden.

        Ook is een 50mm lastig om beestjes op foto te krijgen. Je moet zéér dicht bij het onderwerp gaan. En vele zullen gaan vliegen.
        nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

        Comment


        • #5
          Re: Close-up versus macro - Is close-up een aanwinst?

          Vermits ik niet echt bezig ben met macro maar wel eens close wil fotograferen als het nodig is heb ik de Canon close-up lens 500D besteld. In de grootste filtermaat die ik nodig heb, 77 mm. Via een verloopring past die ook op de 16-85. Ga voor je grootste filtermaat zou ik zeggen.
          Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

          Comment

          Working...
          X