Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik zie door de bomen het bos ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ik zie door de bomen het bos ...

    Hallo beste kenners,
    Na jaren een canon ftb gebruikt te hebben, toen de dieren nog konden spreken, ben ik naar een eenvoudig digitaaltje overgestapt.
    Nu overweeg ik opnieuw een reflex aan te schaffen.
    Dus op zoek naar info op het net, massa's info en allerlei nieuwigheden overstelpen mij.
    Mischien is het een onnozele vraag, maar bestaan er toestellen waarop ik mijn oude lenzen kan gebruiken? Allen zijn ze zonder autofocus!
    Ik dacht aan een tweedehands Canon met bijhorende lens ( AF) waarop de manuele lenzen kunnen op gebruikt worden. Bestaat zo'n toestel en welke types dan wel.
    indien je meer info wilt vraag je het maar.


    Uitziend naar de reacties, doe zo verder. tje

  • #2
    Re: Ik zie door de bomen het bos ...

    Manual focus werkt wel, maar is natuurlijk anders dan een Autofocus lens.
    Bedoel je AF of EF vattingen?
    AF is minolta, past op Sony.
    EF is voor Canon en past ook op meerdere camera's bij mijn weten.
    Sony Alpha A-200
    Sony 18-70 + Sigma 28-200 + Tamron 70-300 + Sigma 400 F5.6

    Comment


    • #3
      Re: Ik zie door de bomen het bos ...

      Ik vrees dat ik geen al te best nieuws voor je heb. Je Canon Ftb werkt met Canon FD lenzen. Ik weet niet precies wanneer het was, maar ergens in de jaren tachtig van vorige eeuw introduceerde Canon de nieuwe EOS reeks en samen met die nieuwe camera's werden ook de EF lenzen gelanceerd. EF staat voor electronic focus. Op de EOS camera's konden de oude FD lenzen niet meer worden gebruikt en dat is sindsdien zo gebleven.

      Derden hebben wel adapters op de markt gebracht waarmee de oude FD lenzen toch op de EOS bodies kunnen worden gemonteerd. Helaas zitten er ook lenzen in die adapters, met alle nadelige gevolgen vandien: een multiplicator-factor (een groothoek wordt een beetje minder groothoek en een tele wordt een beetje sterker) en verlies aan optische kwaliteit (meer chromatische aberaties, minder contrast...).

      Ik denk trouwens dat het absoluut niet loont om die oude lenzen op een nieuwe camera te proberen rammen. De nieuwe Canon lenzen zijn doorgaans beter dan de oude manuele exemplaren. Voor de gein gebruikte ik een adapter om mijn oude manuele Nikkors op mijn Canon 5D te monteren (geen focus assist en stop down metering). De nieuwe Canon zooms presteren net zou goed of zelfs beter dan de oude Nikkors (nochtans vaste brandpunten).

      Houd je FTB om af en toe nog ens een filmpje te schieten... zolang de voorraad strekt.

      Film zal nog wel een tijdje blijven bestaan (zeker de vlakfilm), maar ik vermoed dat de toekomst toch overwegend digitaal is!

      Philip

      Comment


      • #4
        Re: Ik zie door de bomen het bos ...

        Bedankt voor een snelle reactie. Met AF bedoelde ik autofocus lens.
        Hieronder de lenzen die ik heb.

        Canon lens FD 50 mm 1:1.8
        Canon zoom lens FD 35-70 mm 1:3.5-4.5
        Canon lens FD 135 mm 1:3.5 S.C.
        Marexar-CX Zoom 1:4.5 f=80-205 mm
        Voorzetlens Rexagon Semi Fish-eye lens met tussenring 55 mm

        Filters:
        Prinz 55 mm Centerfocus
        Prinz 55 mm Aurora spot x
        Formula 5 filter 55 mm Duto
        Prinz 55 mm Vertical Mirage 3p
        Prinz 55 mm Vatical Mirage 5p

        Comment


        • #5
          Re: Ik zie door de bomen het bos ...

          Alweer geen al te opbeurend nieuws: met die filters kun je ook al niet uit de voeten. Ik geloof niet of de nieuwe Canon EF lennzen nog met die filtermaat (55mm) werken.

          Trouwens op digitale camera's zijn filters niet zo broodnodig meer. Ik gebruik alleen UV filters om mijn lenzen te beschermen. Ik weet het, de puristen doen het zonder filter, maar ik niet...

          Philip

          Comment


          • #6
            Re: Ik zie door de bomen het bos ...

            Oke, het begint al te draaien voor mijn ogen. Goed, dan stel ik een nieuwe vraag in een andere topic.
            Alvast bedankt voor de duidelijke antwoorden. Tot later eens.
            Chris.

            Comment


            • #7
              Re: Ik zie door de bomen het bos ...

              Op een EOS camera's zijn weliswaar Canon FD lenzen vrijwel onbruikbaar, maar heel veel andere WEL.
              Zie b.v. het wat doodgelopen M42 topic.

              Comment

              Working...
              X