Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf lens voor Nikon d80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aanschaf lens voor Nikon d80

    Hoi ,

    Kan iemand mij helpen met de keuze te maken voor het aanschaffen van een nieuwe lens.
    Nu heb ik de lens AF-S Nikkor 18-200mm 1:3.5-5.6g ED VR.
    Ik ga namelijk veel naar honden tentoonstellingen in donkere expohallen, waardoor ik meestal veel te donkere foto's heb.
    Ik twijfel namelijk met de
    *Nikkor AF-D 85mm F 1.8 62S 62mm
    *Nikkor AF-S 70-200mm F 2.8 VR zwart 77S

    Hebben jullie een ander voorstel ,laat maar horen.
    Ik betaal liever wat meer dat ik een goeie lens heb .
    Graag jullie mening hier over en misschien wat tips om in donkere hallen mooie foto's te trekken.

    groetjes

  • #2
    Re: Aanschaf lens voor Nikon d80

    Te donkere foto's ligt niet zozeer aan de lens.
    Je zou je foto's eens moetn langslopen en kijken in de exif welke brandpuntsafstanden je het meeste gebruikt. Het zou zo maar kunnen dat je meer hebt aan een 28-75 dan aan een 70-200 of zo.
    Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

    Comment


    • #3
      Re: Aanschaf lens voor Nikon d80

      Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
      Te donkere foto's ligt niet zozeer aan de lens.
      Je zou je foto's eens moetn langslopen en kijken in de exif welke brandpuntsafstanden je het meeste gebruikt. Het zou zo maar kunnen dat je meer hebt aan een 28-75 dan aan een 70-200 of zo.
      ...of een 50mm F1,4 of 1.8 i.p.v. de 85mm F1.8.

      Comment


      • #4
        Re: Aanschaf lens voor Nikon d80

        hoi,
        ik moet wel toegeven dat ik een beginnend fotoamatuer ben dus moet nog veel leren. Ik gebruik nochtans een externe flitser maar krijg toch donkere foto's.

        Ik zou wel een foto willen toevoegen als voorbeeld , maar het lukt me niet om die toe te voegen.Kan hem nergens uploaden.

        Comment


        • #5
          Re: Aanschaf lens voor Nikon d80

          Als je een externe flitser gebruikt denk ik dat het meer met je instellingen te maken heeft dan met de lens lichtgevoeligheid. Ik gebruik ook die lens als allrounder en heb er geen problemen mee. Hoe en op wat meet je je licht? Probeer eens je lichtmeting in een kleiner gebied te doen.

          Nikkor AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200mm f/2.8G IF-ED is een zeer goeie en scherpe lens, maar denk eraan dat die wel beduidend groter en dus ook zwaarder is: ~1.4Kg en ±21cm lang ipv nog geen 600gr en 10cm. Ik gebruik die lens regelmatig , maar altijd vanop statief of monopod.

          Kijk eens je EXIFs na (zoals BasK) suggereert om uit te vinden wat je meest gebruikte en/of maximum brandpuntafstand is.
          Afhankelijk daarvan kun je dan nog kiezen voor de primes van 50mm f/1.4 of f1.8 , 85mm f1.4 of f1.8 of 105 f/2 of een zoom AF-S DX Zoom-Nikkor 17-55mm f/2.8G IF-ED (steengoeie lens)
          Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
          "Casu Consulto - Modo Fac"

          Comment


          • #6
            Re: Aanschaf lens voor Nikon d80

            Toch een voorbeeld posten! Tien minuten zoeken en je bent eruit. En anders mag je me gerust een foto mailen op spanjaar@xs4all.nl.
            Maar het interessante van een forum is natuurlijk als meer mensen hun mening geven op je probleem.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Aanschaf lens voor Nikon d80

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
              Toch een voorbeeld posten! Tien minuten zoeken en je bent eruit. En anders mag je me gerust een foto mailen op spanjaar@xs4all.nl.
              Maar het interessante van een forum is natuurlijk als meer mensen hun mening geven op je probleem.
              En als het hem nog niet lukt, kan jij de foto toch ook posten voor hem
              Hubert

              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

              Comment


              • #8
                Re: Aanschaf lens voor Nikon d80

                Zelfs als je een externe flitser gebruikt is je lichtopbrengst gelimiteerd. Afhankelijk van de sterkte van de flitser zit je met zo'n 8 tot 10 meter wel aan zijn limiet, zeker als je wat inzoomt.
                In de gebruiksaanwijzing van de flitser staat vaak de opbrengst. Hiermee kun je bepalen tot welke afstand je met welk diafragma nog kan werken.
                Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                Comment


                • #9
                  Re: Aanschaf lens voor Nikon d80

                  Een lichtsterke lens en je ISO wat hoger zetten moet toch wel betere foto's geven.
                  Maar om dan gelijk de Nikkor 70-200 2.8 te kopen, die lens kost bijna 2000 euro
                  De Sigma 70-200 2.8 is dan misschien niet zo goed als de Nikkor, maar kost ook minder dan de helft.

                  Maar een voorbeeld foto zou wel handig zijn, als de honden op 50meter staan krijg je een ander advies dan wanneer ze dichtbij staan
                  Onze T2b. D70, Tamron 17-50, Tokina 50-135

                  Comment

                  Working...
                  X