Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 70-200 IS F4 of F2.8?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 70-200 IS F4 of F2.8?

    Hey allen,

    Ik heb het laatste half uur de verschillende topics bekeken in dit subforum betreffende m'n vraag, maar geraak er eerlijk gezegd niet uit.

    Wanneer ik een event of huwelijk fotografeer, gebruik ik de 70-200 2.8 IS tamelijk veel. Ik bezit ze evenwel niet, ik huur ze af en toe of leen een exemplaar. Nu zou ik ze willen aanschaffen, maar heb enkele bedenkingen;

    - ik gebruik weinig 2.8 omwille van de beperkte DOF, je krijgt er geen 2 mensen tegelijk mee scherp, en voor 1 iemand van de achtergrond te isoleren werkt F4 op 70mm ook al naar behoren.
    - de IS zorgt ervoor dat je bij slechte lichtomstandigheden toch nog bij 200mm gemakkelijk op 1/60 kan werken.

    Normaal zou ik niet twijfelen, maar ik lees dat de F4 versie stukken scherper (meer resolutie) zou zijn dan de 2.8 en dat de IS ervan ook beter werkt.

    Uiteindelijk is er een groot verschil in prijs, vandaar m'n vraag om toch een weloverwogen aankoop te doen.

    Wie verlost me uit m'n lijden

    Ciao

    JJ
    My S3 was so slow I went to the hospital to take new baby pictures, the buffer cleared just in time for her wedding pictures.

  • #2
    Re: Canon 70-200 IS F4 of F2.8?

    Stukken scherper zal het niet zijn. Wel is bekend dat de 2.8 IS iets softer is op 2.8 dan de andere lenzen en de 70-200 f4L IS samen met de 17-55 2.8 IS de scherpste zoomlenzen zijn uit het Canon assortiment.

    Zelf heb ik de 70-200 2.8 gehad en gebruikte de lens pas vanaf 4.0 of 5.6. Daarom heb ik deze daarna verkocht en de 4L variant van gekocht. Deze lens gebruik ik nu ook vaker omdat deze ook een stuk lichter is en kleiner. Je neemt het makkelijker mee dan de 2.8 versie.

    In jou geval zou ik zeker voor de 4L gaan omdat je 2.8 niet gebruikt. Bespaart je veel geld en je minder snel moe
    Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: Canon 70-200 IS F4 of F2.8?

      Die F2.8 heb je nodig als in minder lichtomstandigheden toch nog een voldoende sluiter wilt halen.

      Bij een 200mm lens moet je zonder IS zowiezo al minstens 1/200s aanhouden. Hoger is aangeraden. Anders zal je bewegingsonscherpte krijgen door de beweging van jou en de lens.

      Dus als je dit laatste standpunt neemt.

      F2.8: Laat toe om met dezelfde hoeveelheid licht een foto op 1/400s te nemen. Of laat toe om 1 stop minder licht alsnog die 1/200s aan te houden.

      F4 IS: Laat toe om scherpe foto's te nemen op 1/50s


      Voor mensen die niet al te hard bewegen is 1/50s een aanvaardbare sluitertijd. Bijgevolg denk ik dat jij meer aan F4 IS zult hebben.

      Moet je vaker sport fotograferen dan zal die F2.8 nuttiger zijn.
      Tot sluitertijd, Dirk

      Comment


      • #4
        Re: Canon 70-200 IS F4 of F2.8?

        Bedankt al voor de reacties .

        Voor alle duidelijkheid, het gaat tussen de F2.8 IS en de F4 IS. IS voor beide dus

        Bijkomend vraagje: is er ook een verschil in Bokeh?
        Last edited by Jayjay_T; 25 juni 2008, 14:59.
        My S3 was so slow I went to the hospital to take new baby pictures, the buffer cleared just in time for her wedding pictures.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 70-200 IS F4 of F2.8?

          Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
          Die F2.8 heb je nodig als in minder lichtomstandigheden toch nog een voldoende sluiter wilt halen.
          Ik zou hierbij nog willen toevoegen:

          Die F2.8 heb je nodig als in minder lichtomstandigheden toch nog een voldoende sluiter wilt halen, en er geen mogelijkheid bestaat om een flitser te gebruiken.

          Ik heb bewust gekozen voor de f4 IS versie omdat deze
          a: veel lichter is;
          b: veel goedkoper is;
          c: ik toch nooit binnen fotografeer waar ik geen flitser kan/ mag gebruiken. (denk bijv aan sportevenementen in een sporthal, dat doe ik dus nooit...)

          Als ik deze lens binnen gebruik is dat toch altijd met flitser dus die f4 maakt voor mij niet zoveel uit. Daar komt bij dat bij f2.8 de DOF vaak toch te klein wordt.

          Één voordeel heeft een f2.8 versie wel. Doordat de maximale diafragma een stop groter is, komt er dus meer licht binnen en is de zoeker dus iets helderder. Dit zal wellicht ook enig voordeel hebben voor de auto focus wanneer de lichtomstandigheden wat minder gunstig zijn. Daar staat wel tegenover dat wanneer je een externe flitser gebruikt, je gebruik kunt maken van de AF assist.

          Met een f2.8 kun je natuurlijk iets meer bokeh creëren doordat je je DOF kleiner kunt maken. Maar beide lenzen geven zeer zeker een mooie bokeh (onder de juiste omstandigheden natuurlijk)
          www.indetailfotografie.nl

          Comment

          Working...
          X