Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is 17-55 de ideale combinatie met 70-200?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is 17-55 de ideale combinatie met 70-200?

    Ik heb sinds kort een Canon 70-200 2.8 IS. Daarnaast heb ik al heel lang een Tamron 17-35mm 2.8-4 en een 28-75mm 2.8. Ik ben altijd heel tevreden geweest van die 28-75, maar die 28 is niet breed genoeg op mijn 40D met 1,6 cropfactor. Vandaar dat die 17-35 ook wel noodzakelijk was.

    Nu lees ik hier dat er zoveel goeds gezegd wordt over de 17-55mm 2.8 IS. Dat heeft me aan het denken gezet. Als ik nu de 17-35 en 28-75 verkoop, dan heb ik misschien wel de ideale combinatie met de 70-200?

    Is die 17-55 zo vreselijk goed? Ik denk dat het ontbreken van 55mm tot 70mm helemaal niet erg is. Heeft iemand hier een ander zicht op?

    Kunnen EF-S lenzen op full frame camera's? Op de 5D bv? Zijn de nieuwere full frames wel compatibel met EF-S of is EF-S echt iets specifieks voor crop? Dat zou dan wel een nadeel zijn. Want ik wil wel investeren in super lenzen, maar dan wel dat ik ze jaren kan gebruiken. En het zou kunnen dat mijn volgende camera een full frame wordt...

    Wat denken jullie ervan? Zie ik iets over het hoofd?

    Groetjes! Evi.
    www.focusfotografie.be
    www.facebook.com/eviwilmus

  • #2
    Re: Is 17-55 de ideale combinatie met 70-200?

    Hoi Evi,

    Een EF-S lens past niet op een 5D, ook niet op een 1D als ik me niet vergis.
    Ikzelf gebruik een Sigma 18-50 2.8 en ik mis het stukje tussen die 50mm en de 70mm van mijn canon 70-200 2.8 echt niet.
    Uit de vele reviews op het internet blijkt dat de 17-55 2.8 een dijk van een lens is.
    Ik zou dus niet twijfelen.

    Mvg,

    Hans
    Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

    Comment


    • #3
      Re: Is 17-55 de ideale combinatie met 70-200?

      Hello Evi,

      ik heb zelf ook de 17-55 IS 2.8 en de 70-200 IS 2.8 op mijn 40D (en een 350D) en dit is een schitterende combinatie, beide lenzen zijn haarscherp, lichtsterk en hebben IS, iets wat ikzelf eerlijk gezegd niet meer wil missen ! De 15mm verschil tussen beide lenzen is trouwens te verwaarlozen in de meeste gevallen.

      De 17-55 past niet op een 5D of 1D, als je een lens wil kopen die later op een FF kan zal je naar de 24-105 IS 4 of de 24-70 2.8 moeten uitwijken, maar dan mis je op dit moment met je crop body een stuk breedhoek, en waarschijnlijk zal je enkele foto's niet kunnen maken, als je niet binnen dit en enkele maanden al een FF body koopt zou ik dit niet als argument gebruiken, koop de EF-S en als je dan later (binnen een jaar of zo) toch een FF koopt verkoop je gewoon de lens opnieuw, het bereik klopt dan toch al niet meer.

      Als ik naar auto evenementen ga heb ik altijd de 17-55 IS 2.8 op een body en de 70-200 op een 2e body, maar als ik een feestje of een niet auto gerelateerd event aandoe met maar 1 body zal ik toch de 24-105 meenemen, gewoon omdat dit bereik stukken beter is voor algemeen werk, dan is 55mm simpelweg te kort. Als je maar 1 body gebruikt zal je dan continu moeten wisselen tussen de 17-55 en de 70-200, in 99% van de gevallen zal ik dan ook de 17 tot 24mm niet missen, en de 24-105 is ook een schitterende lens.

      Het blijven moeilijke keuzes, maar de combo 17-55/70-200 is zeker heel goed !

      Mark
      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

      Comment


      • #4
        Re: Is 17-55 de ideale combinatie met 70-200?

        Dag Evi,

        leuk je nog eens op het forum tegen te komen

        ik heb zelf ook 18-50 (sigma) en 70-200 (sigma) en mis het stukje tussen 50 en 70 hoedanook niet...

        Zoals je hierboven al gelezen hebt, werken de EF-s lenzen enkel op 300D/400D/450D/20D/30D/40D en dus niet op de FF cameras.

        Ikzelf ben ook stillekes aan het zien om mijn Sigma's te vervangen door Canon equivalenten en ik ga resoluut voor de 17-40L van Canon. Heel scherp en f/4 over het hele bereik. Stukje goedkoper nog dan de 17-55 2.8 IS maar natuurlijk wel een stop minder licht. Ik ga voor deze omdat ik 2.8 eigenlijk zelden nodig heb en ik binnen het jaar naar een 5D (aldanniet mkII) ga overschakelen en dan niet nog eens van lenzen wil veranderen.

        Desalniettemin krijgt de EF-s 17-55 2.8 IS bijna altijd hele goede commentaar en zijn zowat 90% van de reviews die ik hier en elders lees uiterst positief
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

        Comment


        • #5
          Re: Is 17-55 de ideale combinatie met 70-200?

          Op huwelijken bijvoorbeeld, neem ik 2 body's mee. Mijn 40D en een 400D. Ik heb zaterdag een huwelijk gefotografeerd en met 3 lenzen werken was echt wel niet zo cool! Vandaar dat ik het echt geen slecht idee vind om 2 lenzen te vervangen door 1.

          Het moet wel absoluut een 2.8 lens zijn, geen 4.0, ook geen 2.8-4.0. Ik ben nét iets té gewend aan die 2.8, dat ik met niets anders zou kunnen werken.

          De aankoop van een nieuwe camera zit er voorlopig nog niet in. Moest er een full frame komen, dan zou inderdaad de 24-70 een betere optie zijn dan de 17-55 en dan kan ik dan nog vervangen, aangezien het zeker niet voor onmiddellijk is. Als ik nu de 24-70 al koop, dan zit ik nog altijd met het probleem van de groothoek. En ik heb de Tamron 28-75 waar ik op zich tevreden van ben.

          Als ik nu nog lenzen bijkoop, moeten het bijna zeker Canon lenzen zijn. Ik ben op zich best tevreden van Tamron, maar ik denk dat er uiteindelijk toch niets gaat boven Canon. En ik wil toch altijd liefst een stap vooruit.
          www.focusfotografie.be
          www.facebook.com/eviwilmus

          Comment


          • #6
            Re: Is 17-55 de ideale combinatie met 70-200?

            als het 2.8 moet zijn, denk ik dat je niet veel andere keuze hebt dan de 17-55 IS ofwel de 16-35 2.8 maar dat scheelt dan weer 20mm en een hoop geld uit de sjacoche.

            Gaan dan voor de 17-55! Ge zult er geen spijt van krijgen
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

            Comment


            • #7
              Re: Is 17-55 de ideale combinatie met 70-200?

              Zodra de 17-55 IS beschikbaar was heb ik de stap gemaakt komende van de 17-85 IS. En ik combineer hem met de 70-300 DO IS. Het verschil in bereik met 17-85 ervaar ik van geen kanten als een probleem. Pas op ik wil wel eens meer zoom maar als ik dat echt wil en nodig heb is het meestal meer dan 70mm dus dan moet ik toch wisselen.

              De ef-s kan niet op de FF zoals je nu al weet maar eerlijk gezegd ik zie het probleem niet. Tegen dat ik FF ga verkoop ik de 17-55 gewoonweg. En het "verlies" in waarde is het ruim waard om nu al over de beste lens te beschikken ipv een paar maanden of jaren met een lens rond te lopen die niet zo geschikt is. Sowieso heb je in gebruik hetzelfde bereik nodig of je nu FF of APS werkt. En dus heb je toch nieuwe lenzen nodig. Bijv een 17mm op een FF is leuk maar heb ik niet echt nodig en kan ik gerust missen. Maar 17mm op een APS is gewoon een noodzaak en kan ik onmogelijk missen.

              Gewoon die 17-55 IS kopen je gaat het je geen moment beklagen zelfs niet als je binnen 6 maand naar FF zou overstappen.

              Comment


              • #8
                Re: Is 17-55 de ideale combinatie met 70-200?

                Die 20mm aan de telekant zul je niet zo heel snel missen. Die 11mm aan de groothoek wel. Dus wat betreft lijkt het me de ideale lens i.c.m. je 70-200L.
                Canon EOS 5D | Sigma 50 1.4 | 17-40L | 135L
                Visit my Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Is 17-55 de ideale combinatie met 70-200?

                  Geen canon, maar Nikon 17-55 2.8 en de 70-200 2.8 VR
                  ik kan mij geen betere combi wensen Super

                  Comment


                  • #10
                    Re: Is 17-55 de ideale combinatie met 70-200?

                    check my signature ZALIGE combo
                    Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

                    Comment


                    • #11
                      Re: Is 17-55 de ideale combinatie met 70-200?

                      Oorspronkelijk geplaatst door prol66 Bekijk bericht
                      Geen canon, maar Nikon 17-55 2.8 en de 70-200 2.8 VR
                      ik kan mij geen betere combi wensen Super
                      Yes,

                      mvg
                      Antoine

                      Comment


                      • #12
                        Re: Is 17-55 de ideale combinatie met 70-200?

                        Hier ook een gebruiker van 17-55mm in combinatie met 70-200mm en eveneens erg tevreden. De 15mm tussenin mis je niet. Aangezien ik op een cropped sensor-camera werk mis ik af en toe wél een UWA. Maar daar dienen de 10-22mm of 10-20mm's lenzen enz voor... (als je ze hebt).
                        equipment: camera's, lenses & some imagination

                        Comment


                        • #13
                          Re: Is 17-55 de ideale combinatie met 70-200?

                          Ik heb de 17-55 ook en ik vind het een hele goede lens. Deze is kwa scherpte ECHT top en past in het rijtje van mijn 24-105 en 70-200 thuis.

                          Helaas vind ik deze kwa kleur wel minder en ik heb besloten dat zodra er een 5D komt, ik deze weg doe.
                          Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: Is 17-55 de ideale combinatie met 70-200?

                            Dag Evi,

                            De 17-55 heb ik al een eindje en ben er super tevreden over, het ene wat voor mij wat minder is, is de 'dust' Deze lens is heel gevoelig voor stof, de mijne toch. Eén voordeel je ziet het niet op je foto's. Ik heb nog maar pas de 70-200 IS en vind deze combinatie met beide lenzen uitstekend.

                            Mvg Jasmine
                            Update12/05/10
                            BLOG
                            Leica M9/Fuji X 100s/phone

                            Comment


                            • #15
                              Re: Is 17-55 de ideale combinatie met 70-200?

                              Seconded. De 17-55 van Canon is het etiket "L" waardig, alleen kreeg hij hem niet, waarschijnlijk omdat het geen volbeeldlens is.

                              Haarscherpe lens, ik ben zo goed als zeker dat je de aanschaf niet zult beklagen.

                              Comment

                              Working...
                              X