Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoek: prime of zoom?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groothoek: prime of zoom?

    Ik zou mij graag een scherpe groothoeklens aanschaffen, eventueel tweedehands, om op mijn canon EOS 40D te gebruiken. Ik beschik nu over een sigma dc18-125mm maar deze is niet zo overdreven scherp (jah die zoomlenzen he). Zouden jullie echt gaan voor een prime of levert bv een 10-22mm lens ook al degelijke resultaten (even scherp??)? En wat is het best prijs-kwaliteit? Ik heb al eens de zoekfunctie geprobeerd, maar heb nog niet alle antwoorden gevonden op mijn vragen. Ik laat het over aan de kenners

    Mvg, Jochen
    Jochenvde Photography
    Flickr

  • #2
    Re: Groothoek: prime of zoom?

    Ik heb zelf lang getwijfeld over de canon 10-22 en had besloten om het nog een beetje uit te stellen aangezien deze nogal redelijk duur is. Maar ik moest zaterdag toch naar konijnenberg en heb daar besloten om de tokina 12-24 f4 te kopen na enkele revieuws te lezen over deze lens. Over de eerste test ben ik erg tevreden en ze is ook héél erg degelijk gebouwd.
    Ik weet niet of er een prime is die zo wijd gaat als die 10-22 of de 12-24.
    Zelf heb ik ook nog een 15mm fish maar 12 of 10mm is toch nog dat beetje extra dat je soms nodig hebt en de zoom is voor mij ook een voordeel op een prime.

    Groeten Andy

    Comment


    • #3
      Re: Groothoek: prime of zoom?

      Oorspronkelijk geplaatst door jochenvde Bekijk bericht
      Ik zou mij graag een scherpe groothoeklens aanschaffen, eventueel tweedehands, om op mijn canon EOS 40D te gebruiken. Ik beschik nu over een sigma dc18-125mm maar deze is niet zo overdreven scherp (jah die zoomlenzen he). Zouden jullie echt gaan voor een prime of levert bv een 10-22mm lens ook al degelijke resultaten (even scherp??)? En wat is het best prijs-kwaliteit? Ik heb al eens de zoekfunctie geprobeerd, maar heb nog niet alle antwoorden gevonden op mijn vragen. Ik laat het over aan de kenners

      Mvg, Jochen
      Als je echt een breeeedhoek op een 40D wil hebben heb je erg weinig keus in primelenzen......een 15mm fisheye is wel een breedhoek maar met veel vervorming. Voor het overige heb je nog een Canon Ef 14mm2.8 (bijna 2000euro) en de minder goeie Sigma 14mm(900eur). 20mm en meer zie ik niet echt als breedhoek voor de 40D ( 20x 1.6crop=32mm). Bij een Efs10-22 heb je goeie exemplaren ....en minder goeie ( best testen voor aankoop). Mijn tweede exemplaar(eerste teruggebracht) van deze lens is minstens zo goed als de Ef17-40L. Ook de Sigma 10-20 blijkt hier op het forum geen slecht objectief te zijn. Hou er wel rekening mee dat geen enkel breedhoekobjectief de vergelijking aankan qua beeldkwaliteit van een 35-50mm prime. Indien je de scherpte gaat vergelijken met deze primes komen de breedhoekzooms bleekjes uit de vergelijking...ongeacht hoe duur ze ook mogen zijn.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #4
        Re: Groothoek: prime of zoom?

        voor een goeie breedhoek zou ik zeker geen prime nemen tenzij je echt die fisheye effecten wilt.
        naar zoom is de 10-20 sigma zeer goed: knap scherp, weinig vervorming zolang je de lens niet optilt, grote scherpdiepte van f11 .
        Tokina 12-24 f4 is ook goed maar gezien je reeds vanaf 18 mm hebt zou ik gaan voor 10-20. 2mm klinkt weinig maar in breedhoek is dat quasi exponentieel te beschouwen. Indien de lichtsterkte zou primeren boven die 2 mm extra zou ik dan eerder opteren voor tokina 12-24 f2.8 ipv f4. iets duurder maar lichtsterker
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

        IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

        Comment


        • #5
          Re: Groothoek: prime of zoom?

          Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
          Indien de lichtsterkte zou primeren boven die 2 mm extra zou ik dan eerder opteren voor tokina 12-24 f2.8 ipv f4. iets duurder maar lichtsterker
          Tokina 12-24 f2.8 bestaat volgens mij niet.
          Misschien bedoel je de Tokina 11-16 f2.8....
          Fuji X - Less became more

          Comment


          • #6
            Re: Groothoek: prime of zoom?

            Oorspronkelijk geplaatst door rvrysen Bekijk bericht
            Tokina 12-24 f2.8 bestaat volgens mij niet.
            Misschien bedoel je de Tokina 11-16 f2.8....
            indeed 11-16
            mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

            IMac/IPad/Mac Air 
            D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

            Comment


            • #7
              Re: Groothoek: prime of zoom?

              Ikzelf heb de Canon 10-22mm en ik ben daar heel tevreden over. Heel scherp.
              Het is, indeerdaad, niet de goedkoopste lens, maar is z'n geld wel waard.
              Enige grote nadeel is dat het een EF-S lens is en dus niet te gebruiken is op een full-frame camera.
              Maar beslist een aanrader als je niet van plan bent over te schakelen naar full-frame.

              Comment


              • #8
                Re: Groothoek: prime of zoom?

                Ik heb de sigma 12-24 (popeye) op mijn 5D. Scherp? Zeker! Mooie beelden? Eigenlijk niet. Hoewel bijna 100% vrij van vervorming zit er natuurlijk wel een heleboel vertekening in want je zit hier op de grenzen van de optica.
                Eigenlijk alleen maar goed voor luchten dreigend te maken of heeeeeeeeeeeel brede landschappen waar de vertekening geen rol speelt.

                Om echt te kunnen oordelen over beter of slechter, zou je moeten vergelijken met de Canon 14mm. En die heb ik niet want echt wel te duur voor marginaal gebruik. Maar na wat surfen was ik voldoende overtuigd voor deze zoom.
                Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                Comment


                • #9
                  Re: Groothoek: prime of zoom?

                  groothoek prime of zoom vind ik een vrij eenvoudige keuze:
                  Een 17-40L is een zeer betaalbare met prachtige kwaliteit breedhoekzoomlens
                  Welke prime breedhoek met dergelijke kwaliteit ken jij? ;-)

                  Is iemand een "wide" zoom kent met minstens vergelijkbare results qua scherp en fotokleur enzo zoals vb zo'n Canon L, tegen vergelijkbare prijs, let me know ;-)

                  Wij hebben gisteren terug de hele dag met de 5D+16-35f2.8L zitten spelen, zo'n "true 16mm" zoom is toch echt wel leuk spelen ;-)

                  (wat moet een true 12mm ofzo dan niet zijn ;-)
                  Imagination is more important than knowledge...
                  http://www.kiekje.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Groothoek: prime of zoom?

                    Bedankt voor jullie reacties Ik heb jullie reacties eens overlopen en ook nog een paar andere topics gelezen. Ik ga toch voor de zooms, dan heb ik iets meer vrijheid. Ik ben niet echt van plan gewoon klassieke doorsnee landschapjes te fotografferen, maar wil eerder de creatieve kant op gaan, dus zou een 10-22mm wel iets voor mij zijn. Ik zou willen kiezen uit 2 opbjectieven:

                    Canon EF-S 10-22mm: 650 eur (-50eur cashback, fotokonijnenberg)
                    Sigma 10-20mm: 466 eur (fotokonijnenberg)

                    Het prijsverschil is ook niet zo overdreven groot, en voor de iets scherpere canon zou ik nog eens 50 eur cashback krijgen. Als ik deze in tweedehands zou kopen, zou hij waarschijnlijk zo'n 100 eur schelen met de sigma. Is het echt de moeite waard om toch te gaan voor de canon en dus die meerprijs te betalen? Want scherpte heb ik liever uit de camera, ipv achteraf in de nabewerking nog te moeten verscherpen.

                    Mvg, Jochen
                    Jochenvde Photography
                    Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Groothoek: prime of zoom?

                      Oorspronkelijk geplaatst door jochenvde Bekijk bericht
                      Bedankt voor jullie reacties Ik heb jullie reacties eens overlopen en ook nog een paar andere topics gelezen. Ik ga toch voor de zooms, dan heb ik iets meer vrijheid. Ik ben niet echt van plan gewoon klassieke doorsnee landschapjes te fotografferen, maar wil eerder de creatieve kant op gaan, dus zou een 10-22mm wel iets voor mij zijn. Ik zou willen kiezen uit 2 opbjectieven:

                      Canon EF-S 10-22mm: 650 eur (-50eur cashback, fotokonijnenberg)
                      Sigma 10-20mm: 466 eur (fotokonijnenberg)

                      Het prijsverschil is ook niet zo overdreven groot, en voor de iets scherpere canon zou ik nog eens 50 eur cashback krijgen. Als ik deze in tweedehands zou kopen, zou hij waarschijnlijk zo'n 100 eur schelen met de sigma. Is het echt de moeite waard om toch te gaan voor de canon en dus die meerprijs te betalen? Want scherpte heb ik liever uit de camera, ipv achteraf in de nabewerking nog te moeten verscherpen.

                      Mvg, Jochen
                      Ik heb de SIGMA gehad en je moet ze degelijk testen voor je ze koopt hoor. Je hebt daar echt wel slechte exemplaren tussen zitten.

                      Dave
                      pixelpusher

                      Comment


                      • #12
                        Re: Groothoek: prime of zoom?

                        Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
                        (wat Moet Een True 12mm Ofzo Dan Niet Zijn ;-)
                        Verschrikkelijk Breed :d
                        Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Groothoek: prime of zoom?

                          Misschien niet de breedste maar mij bevalt die Tokina 12-24 erg goed. Pas gekocht voor 399,- en die plaatjes recht uit de boite zijn verdorie erg netjes.....
                          20D 40D 12-24F4 50F1.8 400F5.6 150F2.8 TZ7
                          Het fotoblog van Bertpix.

                          Comment

                          Working...
                          X