Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is het verschil tussen Nikor 50 mm 1.4 en 1.8 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat is het verschil tussen Nikor 50 mm 1.4 en 1.8 ?

    Waarom is het prijsverschil zo groot ?

  • #2
    Re: Wat is het verschil tussen Nikor 50 mm 1.4 en 1.8 ?

    Hoe lichtsterker de lens, hoe duurder
    Lens kwaliteit en fabricage precisie
    Een 1.4 is een zeer goed en lichtsterke objectief (er zit ook één lensje meer in dan in de 1.8)
    Ik gebruik ook nog een Nikkor AIS 50mm f/1.2, die was/is nog duurder, maar o zo handig binnen zonder flits
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

    Comment


    • #3
      Re: Wat is het verschil tussen Nikor 50 mm 1.4 en 1.8 ?

      Hoe groter het diafragma hoe meer glas, hoe meer glas hoe meer €€€.

      T.

      Comment


      • #4
        Re: Wat is het verschil tussen Nikor 50 mm 1.4 en 1.8 ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Pascal 1 Bekijk bericht
        Waarom is het prijsverschil zo groot ?
        Bijna één stop

        De Nikon 1.4 is mechanisch een gans ander objectief qua bouw enz. 1.8 is meer plastiek, maar op digitaal is de 1.8 een niet te versmaden objectief, van de 1.4 versies die ik heb getest was ik niet tenvolle overtuigd op digitaal, cropfactor dan.
        Op analoog is de 1.4 een prachtobjectief, op fullframe digitaal heb ik hem nog niet kunnen uitproberen, maar ik hoop eigenlijk dat er een 50mm1.4 AFS Nano komt, dan koop ik deze meteen.

        Comment


        • #5
          Re: Wat is het verschil tussen Nikor 50 mm 1.4 en 1.8 ?

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Bijna één stop

          De Nikon 1.4 is mechanisch een gans ander objectief qua bouw enz. 1.8 is meer plastiek, maar op digitaal is de 1.8 een niet te versmaden objectief, van de 1.4 versies die ik heb getest was ik niet tenvolle overtuigd op digitaal, cropfactor dan.
          Op analoog is de 1.4 een prachtobjectief, op fullframe digitaal heb ik hem nog niet kunnen uitproberen, maar ik hoop eigenlijk dat er een 50mm1.4 AFS Nano komt, dan koop ik deze meteen.
          Die cropfactor moet je me toch eens uitleggen dan, ze zijn allebei 50mm dus crop 1.5X50 is 75mm hoe kan dan volgens u de cropfactor van een 1.4 lens anders zijn dan van een 1.8 of heb je de 1.2 voor die 55mm is.
          En ik denk dat je het verschil tussen 75mm en 82.5mm ook nauwelijks merkt.
          D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

          Comment


          • #6
            Re: Wat is het verschil tussen Nikor 50 mm 1.4 en 1.8 ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
            Die cropfactor moet je me toch eens uitleggen dan, ze zijn allebei 50mm dus crop 1.5X50 is 75mm hoe kan dan volgens u de cropfactor van een 1.4 lens anders zijn dan van een 1.8 of heb je de 1.2 voor die 55mm is.
            En ik denk dat je het verschil tussen 75mm en 82.5mm ook nauwelijks merkt.
            Ik vermoed dat de demeyereg bedoeld dat de 1.4 lens minder goed optisch presteert op een crop-camera dan op een fullframe-camera, en minder goed dan een 1.8 op een crop-camera. De cropfactor van een camera blijft natuurlijk dezelfde
            Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
            "Casu Consulto - Modo Fac"

            Comment


            • #7
              Re: Wat is het verschil tussen Nikor 50 mm 1.4 en 1.8 ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
              Die cropfactor moet je me toch eens uitleggen dan, ze zijn allebei 50mm dus crop 1.5X50 is 75mm hoe kan dan volgens u de cropfactor van een 1.4 lens anders zijn dan van een 1.8 of heb je de 1.2 voor die 55mm is.
              En ik denk dat je het verschil tussen 75mm en 82.5mm ook nauwelijks merkt.
              Ik bedoel dat ik het objectief op digitaal, alleen maar heb gebruikt op een toestel met cropfactor, ik heb deze nooit gebruikt op mijn D3 Fullframe.
              En ik zeg niet dat er een verschil is qua brandpunt, 50mm is en blijft 50mm.

              En inderdaad Selkie, ik heb drie 50mm 1.4 objectieven gehad, made in Japan en made in China, en ik was van geen enkele echt tevreden, aan die foto's was in sommige lichtomstandigheden iets mis dat moeilijk thuis te wijzen was, daarom hoop ik (en velen met mij denk ik) dat er vlug een vernieuwde f1.4 versie op de markt komt AFS Nano coating.

              De 85mm 1.4 heeft dat probleem niet, deze is op digitaal werkelijk de top. ziemaar, simpele foto zonder veel bewerking: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=218145
              Last edited by Guest42; 23 juni 2008, 16:42.

              Comment


              • #8
                Re: Wat is het verschil tussen Nikor 50 mm 1.4 en 1.8 ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Selkie Bekijk bericht
                Ik vermoed dat de demeyereg bedoeld dat de 1.4 lens minder goed optisch presteert op een crop-camera dan op een fullframe-camera, en minder goed dan een 1.8 op een crop-camera. De cropfactor van een camera blijft natuurlijk dezelfde
                Dat zou kunnen natuurlijk, maar dat heeft niets met cropfactor te maken maar met lichtsterkte.
                Ik ben ook wel eens benieuwd naar de Sigma 50mm f/1.4 maar het blijft wachten ze is nog nergens te koop en een goeie revieuw is er ook nog niet te vinden. Ze zou wel de beste prijs hebben per kg dan, want ik dacht dat ze 520 gram zou wegen.
                Last edited by Sus; 24 juni 2008, 12:54.
                D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                Comment


                • #9
                  Re: Wat is het verschil tussen Nikor 50 mm 1.4 en 1.8 ?

                  De vroegere 50mm 1.4 manuele focus was een toplens en je zou toch verwachten dat ze die nu als AF daar toch van afleiden en verbeteren , maar dat is niet altijd zo , dat een lens slechter presenteerd op een cropversie dan op ff is raar je zou net omgekeerd denken

                  Comment

                  Working...
                  X