Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

17-40 F/4 L voor portretten ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 17-40 F/4 L voor portretten ?

    Na aanleiding van mijn onderstaande post
    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

    heb ik een vraag:

    Zou ik de 17-40 F/4 L kunnen gebruiken voor portretten in een kleine studio .

    Ik zit er namelijk toch sterk aan te denken om mijn sigma te verkopen en dan de 17-40 aan te schaffen. Alleen heb ik dan "een gat" van 30 mm. Mijn volgende lens begint nl. pas op 70mm
    Last edited by pasjoo; 23 juni 2008, 10:57.
    Canon EOS 1DX, Canon EOS 80D, Canon EF 85mm f/1.2L II,Canon EF 24-105mm f/4L IS, EF 70-200 f/2,8 IS L II L IS, speedlite 580 EX II, Canon EF 100 f/2,8 L IS
    http://marcelmol.smugmug.com/

  • #2
    Re: 17-40 F/4 L voor portretten ?

    ik stel voor dat je eens een portret maakt met je 17-70 mm maar dan niet verder inzoomd dan 40 mm, en dan je 70-200 op je camera schroeft en eens kijkt in hoeverre je 30mm te overbruggen valt met een stap naar voor of achter...

    trek dan je conclusies ...

    Comment


    • #3
      Re: 17-40 F/4 L voor portretten ?

      je hebt toch een 50mm 1.8?
      je gat is dus nog maar 20mm, en dat is echt niet veel hoor.
      portretten maak je met je 50mm 1.8 en je 70-200...
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: 17-40 F/4 L voor portretten ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
        je hebt toch een 50mm 1.8?
        je gat is dus nog maar 20mm, en dat is echt niet veel hoor.
        portretten maak je met je 50mm 1.8 en je 70-200...

        Maar mijn (studio)ruimte binnen is zeer beperkt.
        Canon EOS 1DX, Canon EOS 80D, Canon EF 85mm f/1.2L II,Canon EF 24-105mm f/4L IS, EF 70-200 f/2,8 IS L II L IS, speedlite 580 EX II, Canon EF 100 f/2,8 L IS
        http://marcelmol.smugmug.com/

        Comment


        • #5
          Re: 17-40 F/4 L voor portretten ?

          Oorspronkelijk geplaatst door pasjoo Bekijk bericht
          Maar mijn (studio)ruimte binnen is zeer beperkt.
          dan gebruik je de 17-40...

          ik snap je probleem niet echt, je zegt zelf dat je beperkte ruimte hebt, wel dan gebruik je de lens tot 40mm en als je toch iets meer wil, dan gebruik je de 50mm of de 70-200... dat gat van 20mm is echt niet zo erg
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: 17-40 F/4 L voor portretten ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
            dan gebruik je de 17-40...

            ik snap je probleem niet echt, je zegt zelf dat je beperkte ruimte hebt, wel dan gebruik je de lens tot 40mm en als je toch iets meer wil, dan gebruik je de 50mm of de 70-200... dat gat van 20mm is echt niet zo erg
            Ok bedankt voor het meedenken. Ik ga dan toch maar voor de 17-40 ( als mijn vrouw het toelaat )
            Canon EOS 1DX, Canon EOS 80D, Canon EF 85mm f/1.2L II,Canon EF 24-105mm f/4L IS, EF 70-200 f/2,8 IS L II L IS, speedlite 580 EX II, Canon EF 100 f/2,8 L IS
            http://marcelmol.smugmug.com/

            Comment


            • #7
              Re: 17-40 F/4 L voor portretten ?

              Oorspronkelijk geplaatst door pasjoo Bekijk bericht
              Ok bedankt voor het meedenken. Ik ga dan toch maar voor de 17-40 ( als mijn vrouw het toelaat )
              Dat zal je nooit lukken, tenzij je eerst eens met(voor) haar gaat shoppen
              Hubert

              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

              Comment


              • #8
                Re: 17-40 F/4 L voor portretten ?

                Ik heb het geprobeerd, maar kreeg toch veel teveel vertekening. Ik gebruik nu of de 17-55 of de 24-105 maar boven de 60a70mm



                Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                Comment


                • #9
                  Re: 17-40 F/4 L voor portretten ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Aestiva Bekijk bericht
                  Ik heb het geprobeerd, maar kreeg toch veel teveel vertekening. Ik gebruik nu of de 17-55 of de 24-105 maar boven de 60a70mm



                  idem hier, ik gebruik ook de 17-55 IS 2.8 of de 24-105 IS 4 om portretten te maken, als er meer ruimte is komt de 70-200 IS 2.8 van pas.

                  17-40 heb ik nooit gekocht omdat deze zo'n kort bereik heeft, en toen de 17-55 IS 2.8 uitkwam heb ik mijn 17-85 IS en 70-200 f4 verkocht om die te kunnen betalen.

                  Mark
                  Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                  Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: 17-40 F/4 L voor portretten ?

                    40mm vind ik al erg kort voor portretten ivm vervorming

                    ik zit liefst op 100mm (op crop) en 70mm op mijn 1.25x crop
                    Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

                    Comment


                    • #11
                      Re: 17-40 F/4 L voor portretten ?

                      Jarenlang was 85mm ideaal als portretlens want nagenoeg geen vervorming meer. Met crop 1.6 word dat qua uitsnijding al vlug te lang. Het middelste deel van het 50mm beeld zou dan de ideale oplossing zijn, maar daar blijft dan toch nog enige vervorming spelen.
                      Blijkbaar geldt er zoiets als hoe langer de brandpuntsafstand, hoe minder vervorming?
                      Maar laat je niet verleiden om met de kudde mee te lopen. Oorlogsfotograaf Nachtwey gebruikt nooit iets langer dan 50mm omdat hij vlak voor zijn onderwerpen gaat staan. Mja, ieder zijn stijl hé...
                      Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 17-40 F/4 L voor portretten ?

                        Voor alle soorten portretten een lens, niwaar? Als je een close-up gaat doen, ga je inderdaad nogal wat vertekening krijgen, maar portretten zijn er in alle soorten en maten.

                        Kijk hier maar eens.

                        Dave
                        pixelpusher

                        Comment

                        Working...
                        X