Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDR - Park van Tervuren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • HDR - Park van Tervuren

    Afgelopen dinsdag zijn we met de fotoclub tegen 20 uur naar het Park van Tervuren geweest. Ik probeerde om te kijken of ik HDR kon inschakelen bij "natuurfoto's". Ik laat het aan jullie over of dit gelukt is.

    Foto1: bedoeling was om hier zowel de fontein als de lucht nog goed weer te geven.


    Foto2: hier was al tegen valavond. Wat gespeeld met diafragma/sluitertijd
    Website: http://www.d-eye.be

  • #2
    Re: HDR - Park van Tervuren

    Compo van beide foto's dik in orde.
    Vooral nrke 2 dan.

    HDR
    Valt me zelfs niet op...

    Dus subtiel gedaan maar op dit moment kan ik niet zeggen dat het een meerwaarde geeft.
    Daarvoor zou je ook de originelen moeten posten.

    Grtz. Peter
    www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

    Comment


    • #3
      Re: HDR - Park van Tervuren

      Als je niet ziet dat het hdr is, dan is het een goeie hdr.
      aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
      grtz
      marc-en-ciel

      Comment


      • #4
        Re: HDR - Park van Tervuren

        Peter,

        Bedankt voor de reactie. Bij beide foto's was het bijna onmogelijk om zonder andere hulpmiddelen én de fontein/museum en de lucht degelijk belicht te krijgen.
        Ik heb drie foto's via bracketing genomen (-1/0/+1) in raw en deze vervolgens samengevoegd in photomatix pro tot één groot tiff-bestand. Na wat testen, lijk ik de instellingen gevonden te hebben om bij dit soort foto's weinig of niets van die typische hdr "voorstelling" te krijgen.
        De aanleiding tot deze test was dat ik bij mijn natuurfoto's heel dikwijls opmerkte dat onderwerp/lucht heel moeilijk is om goed te krijgen (zonder nd grad filter, ...).
        Ik zal morgen de originele foto's posten.
        Website: http://www.d-eye.be

        Comment


        • #5
          Re: HDR - Park van Tervuren

          Als je niet ziet dat het hdr is, dan is het een goeie hdr.
          Dat is gesproken.

          Comment


          • #6
            Re: HDR - Park van Tervuren

            -1/0/+1 is te weinig voor hdr of je nu voor het "zware" of "lichte" hdr gaat.
            als je er verschillende neemt is jpeg prima, met 1 raw kunt je ook werken als je nadien verschillende jpeg maakt met verschillende belichting. zeker die twee heeft mooi hdr potentieel
            mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

            IMac/IPad/Mac Air 
            D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

            Comment


            • #7
              Re: HDR - Park van Tervuren

              ik spreek me niet uit over hdr, maar ik vind de eerste toch wat 'flets' in zijn totaliteit.
              gegroet, Ludo

              Comment


              • #8
                Re: HDR - Park van Tervuren

                Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                Dat is gesproken.
                Ja en nee. Als het niet opvalt, is het inderdaad(meestal) goed gedaan. Maar hier heb je de indruk dat het niet gelukt is, er is bvb geen detail in sommige delen van de lucht. En da's nu juist de bedoeling. Ik zou dus zeggen, te weinig hdr, en daardoor geen meerwaarde. 2de foto is de meest geslaagde.
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: HDR - Park van Tervuren

                  Die eerste is niet mooi van kleur. Contrast zal meerwaarde toevoegen. Let ook op de horizon: de foto staat scheef en dat is bij deze storend.
                  De tweede is bij valavond, maar dat straalt de foto niet uit: de foto is tè "correct " belicht om dat te laten zien. Gezien de symmetrie die je wilt bereiken, had je iets meer naar links moeten gaan staan. Ook hier zal meer contrast in de lucht toegevoegde waarde zijn.

                  Je spreekt over HDR. Dat is dan wel met heel veel mate toegepast. Er zijn heel veel delen van de foto die overbelicht zijn en enkele delen die onderbelicht zijn. Als je voor HDR gaat, zorg je dat alle delen van de foto binnen de helderheidswaarden van het histogram vallen. Hier is dat duidelijk niet het geval.
                  meer over mijn fotografie is te vinden op
                  http://www.nandoonline.com

                  Comment

                  Working...
                  X