Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonsopgang te Nieuwpoort

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zonsopgang te Nieuwpoort

    Knal in de opkomende zon
    Is het iets?
    of



    Sony a700
    Tamron 200-500 API
    Focus 420 mm
    F/16
    1/160
    ISO-200
    *** Sony Alfa 700 ~ Tamron 17-50 2.8 ~ Tamron 90 2.8 macro ~ Tamron 70-200 2.8 ~ KM 100-200 4.5 ~ KM 75-300 4.5-5.6 ~ Tamron 200-500 5.6-6.3 ***

  • #2
    Re: Zonsopgang te Nieuwpoort

    vooral de manier waaop de zon overgaat "in" de zee vind ik knap vastgelegd ... op het juiste moment afgedrukt
    The quickest way to make money at photography is to sell your camera

    Comment


    • #3
      Re: Zonsopgang te Nieuwpoort

      Oorspronkelijk geplaatst door t.billy Bekijk bericht
      vooral de manier waaop de zon overgaat "in" de zee vind ik knap vastgelegd ... op het juiste moment afgedrukt
      yep ik volg mooi
      ik droomde van duizend nieuwe wegen...ik ontwaakte en nam de oude weg...
      *BD1034BE

      Comment


      • #4
        Re: Zonsopgang te Nieuwpoort

        Oorspronkelijk geplaatst door t.billy Bekijk bericht
        vooral de manier waaop de zon overgaat "in" de zee vind ik knap vastgelegd ... op het juiste moment afgedrukt
        Volg, alsof de zee een vuurbal uitspuwt.
        Knap gezien....

        En toch zie ik iets aan de foto wat me niet aanspreekt...
        Ik kan eigenlijk moeilijk omschrijven wat juist...

        Oa. de zon die te centraal staat.... Haal die uit het centrum en je foto wordt waarschijnlijk wat spannender (ik mis die spanning wat).

        Verder mis ik wat detail in de golven van de zee... Ik zie graag wat meer rimpeling, en dat moet op vroge uurtjes en late uurtjes zeker lukken, want dan krijg je mooi zacht strijklicht...

        De warmte van de foto daar hou ik dan weer wel erg van...

        Kortom : ik blijf hier toch zitten met een dubbel gevoel.
        www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

        Comment


        • #5
          Re: Zonsopgang te Nieuwpoort

          'k dacht dat je aan onze westkust alleen de ondergaande zon kon aanschouwen ...

          Kan het dubbel gevoel van m'n voorganger wel begrijpen... 'k Zit er ook een beetje mee. Ik vind de bol te wit, bijna of net uitgebrand. De sfeer zit wel goed.
          BD0910BE

          Comment


          • #6
            Re: Zonsopgang te Nieuwpoort

            Ik vind het een prachtige foto, laat dit duidelijk zijn, maar ik ben benieuwd hoe hoe je die hebt genomen. De zon komt op in het oosten en volgens mij moet je dan toch een flink stuk in zee (bijvoorbeeld vanuit een boot) deze foto genomen hebben. Ofwel laat mijn geografische oriëntatie mij volledig in de steek.
            gegroet, Ludo

            Comment


            • #7
              Re: Zonsopgang te Nieuwpoort

              Poster heeft nergens gezegd dat de foto aan de Belgische kust is genomen toch ? Misschien wel in Japan.
              Je hebt de regels hier aan je laars gelapt : onderwerp centraal, witbalans waarschijnlijk op bewolkt waardoor je die typisch rode kleur krijgt.
              Toch vind ik hem juist daarom heel goed.
              Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

              Comment


              • #8
                Re: Zonsopgang te Nieuwpoort

                Dit is net iets mooier dan de Japanse vlag
                mvg,
                Ludo V.

                Comment


                • #9
                  Re: Zonsopgang te Nieuwpoort

                  Allen alvast bedankt voor de reacties!

                  De foto is wel degelijk genomen in Nieuwpoort-bad aan, net vóór het staketsel. Ik wou eerst helemaal op het einde van het staketsel gaan maar doordat deze wat naar beneden loopt werd de horizon verstopt achter een reling. Voor hen die geïnteresseerd zijn, momenteel zijn de dagen het langst en kun je gerust de zon fotograferen vanaf 5:29 h!
                  Gewoon vroeg opstaan .
                  De kust loopt zo'n 60° schuin (zie map hieronder). Volgens mij is de zon op gelijke hoogte met de kustlijn rond 6:15h...

                  (Zie ook de volgende posting van de zon op bijna hetzelfde ogenblik die één en ander duidelijk maakt : http://forum.belgiumdigital.com/show...49#post1890249)





                  Ik heb de zon centraal geplaatst omdat hij niet naar links of naar rechts 'kijkt'. Doordat hij uit de zee 'popt' vond ik persoonlijk die positie de beste.
                  Momenteel is de zon heel helder, zeker als hij recht in de lens schijnt.
                  De foto werd daarom in RAW gemaakt en nadien bewerkt via Lightroom om een zo breed mogelijke dynamiek te krijgen zonder dat er detailverlies optrad. Ik probeerde ook via belichtingstrapjes een hdr te maken maar het resultaat viel wat tegen (heel onnatuurlijk).
                  Doordat deze foto in RAW werd gemaakt is er dus geen sprake van een bewolkte witbalans, ook niet in de nabewerking.
                  Ik wou vooral eens zien hoe breed je de dynamiek kon krijgen zonder filters ofzo te gebruiken.
                  Dat de zon wat uitgebrand is kun je volgens mij moeilijk vermijden, het is tenslotte een vuurbal. Ik zie hier regelmatig foto's met uitgebeten wolkenpartijen, laat staan dat een lichtbron niet een beetje mag uitgebeten zijn .
                  Indien er iemand nog tips heeft om zon te fotograferen, laat maar komen.

                  En iedereen alvast heel hartelijk bedankt voor de reacties
                  *** Sony Alfa 700 ~ Tamron 17-50 2.8 ~ Tamron 90 2.8 macro ~ Tamron 70-200 2.8 ~ KM 100-200 4.5 ~ KM 75-300 4.5-5.6 ~ Tamron 200-500 5.6-6.3 ***

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zonsopgang te Nieuwpoort

                    Er wordt hier teveel over regeltjes nagedacht,
                    Ik vind in deze foto de centrale zon helemaal geen probleem. Genoeg detail in de zee (je ziet de golven prima), geen lege lucht (een meeuw en wolken) en de mooie karakteristieke omega vorm van de opkomende zon.
                    Prima foto, lekkere kleur. Niets mis mee.
                    Ik heb wel het idee dat je gecropt hebt om de zon er groter op te krijgen?
                    meer over mijn fotografie is te vinden op
                    http://www.nandoonline.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zonsopgang te Nieuwpoort

                      Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn Bekijk bericht
                      Er wordt hier teveel over regeltjes nagedacht,
                      Ik vind in deze foto de centrale zon helemaal geen probleem. Genoeg detail in de zee (je ziet de golven prima), geen lege lucht (een meeuw en wolken) en de mooie karakteristieke omega vorm van de opkomende zon.
                      Prima foto, lekkere kleur. Niets mis mee.
                      Ik heb wel het idee dat je gecropt hebt om de zon er groter op te krijgen?

                      Bedankt voor de lovende reactie. Ik ben het met je eens dat regeltjes (gulden snede enzo) niet op elke foto van toepassing zijn.
                      Er is inderdaad ongeveer 1/4 van de foto gecropt vooral om de zon centraal te krijgen want ik kon niet zo goed door de lens in de zon kijken om vooraf goed te kadreren . De volgende keer neem ik een goede zonnebril mee . Gelukkig was mijn fototoestel vooraf reeds correct ingesteld en via het LCD schermpje kon ik steeds wat corrigeren voordat ik de volgende foto nam.
                      *** Sony Alfa 700 ~ Tamron 17-50 2.8 ~ Tamron 90 2.8 macro ~ Tamron 70-200 2.8 ~ KM 100-200 4.5 ~ KM 75-300 4.5-5.6 ~ Tamron 200-500 5.6-6.3 ***

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zonsopgang te Nieuwpoort

                        De meeuw is voor mij een grote meerwaarde.
                        'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zonsopgang te Nieuwpoort

                          Als je de foto zou croppen zodat je zon aan één kant komt te staan, zou je je wolken niet er maar half op staan hebben. Dat zou op geen bal meer trekken natuurlijk
                          Wat dat uitgebrande betreft: probeer maar eens de zon te trekken zonder dat hij uitgebrand is

                          Nee; knappe foto, ik kan alleen maar dromen dat ik zo vroeg zou kunnen opstaan
                          Sony Alpha 200 met SONY 18-70 mm/3,5-5,6

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zonsopgang te Nieuwpoort

                            Oorspronkelijk geplaatst door PLATO Bekijk bericht
                            Je hebt de regels hier aan je laars gelapt : onderwerp centraal, witbalans waarschijnlijk op bewolkt waardoor je die typisch rode kleur krijgt.
                            Toch vind ik hem juist daarom heel goed.
                            Regels aan de laars gelapt? Hoe kom je er bij.

                            Horizon op onderste derde, wolken op bovenste derde, meeuw op ca rechtse derde. Centrum is zwakste plaats en daarom de beste plaats voor de "uitgebrande" zon.

                            Prachtplaatje!!

                            Mvg.
                            Robert
                            Mvg.
                            Robert
                            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zonsopgang te Nieuwpoort

                              Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn Bekijk bericht
                              ....
                              Ik vind in deze foto de centrale zon helemaal geen probleem. Genoeg detail in de zee (je ziet de golven prima), geen lege lucht (een meeuw en wolken) en de mooie karakteristieke omega vorm van de opkomende zon. Prima foto, lekkere kleur. Niets mis mee.
                              ...
                              Vind ik ook
                              Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                              "Casu Consulto - Modo Fac"

                              Comment

                              Working...
                              X