Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon telezoom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon telezoom

    De aankoop van een telezoom lens voor mijn 40D wordt een moeilijke bevalling;ik twijfel tss 55-250 IS en 70-300 IS.Vandaag zegt een verkoper me dat een"IS" meer een marketing gag is dan een must.Zonder IS zouden opnames scherper zijn...wat moet ik daarvan geloven?

  • #2
    Re: Canon telezoom

    Ik heb zelf 3 telelenzen met IS waaronder ook de 300mm F4 van Canon. Ik persoonlijk vind dit voor mij een must. Ik maak uit de hand althans veel beter fotos met de IS aan. Als je van statief werk kan je uiteraard de IS afzetten maar de vraag is hoeveel ga je een statief gebruiken bij een 70-300.

    Hoe werkt zo'n stabilisatiesysteem nu? Canon heeft gyroscopen gemonteerd die horizontale en verticale beweging waarnemen. Een lenselement wordt aangestuurd door een krachtige microprocessor en beweegt in een richting die tegengesteld is aan uw trilling.Zo worden lichte trillingen opgeheven en blijft de foto scherp. Fotografen hanteren de stelregel dat de belichtingstijd niet langer mag zijn dan het objectief in millimeters.Dus een 300mm lens x 1.6 C-factor is 480 mm en heeft een sluitertijd van 1/500 seconde. Door de IS kan dit 2 a 3 stops lager en wordt dat 1/125 sec. Volgens Canon zelfs 1/60 sec.

    Groeten

    Rudy


    Mvg,
    Rudy
    www.vogelsvanbelgie.be

    Comment


    • #3
      Re: Canon telezoom

      Zeg maar tegen die verkoper dat hij zelf eens een serie foto's moet maken met en zonder beeldstabilisatie als er niet erg veel licht is.
      Dan zal hij de volgende keer wel een juiste uitleg geven.

      Beeldstabilisatie is heel nuttig, bij langere lenzen nog eerder dan bij korte.
      Maar zelfs bij korte lenzen is het soms heel handig om tot drie stops voordeel te halen met beeldstabilisatie.

      De EF-S 55-250 IS is een lens met een heel goede prijs/kwaliteit verhouding, ik weet niet of de 70-300 IS veel beter zal presteren. De 70-300 is wel bruikbaar op een Full-frame camera, maar ze is ook een stuk duurder.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Canon telezoom

        De verkoper heeft ergens wel een punt. De 70-200 f/2.8 bestaat in twee versies: één met IS en één zonder. De versie zonder IS is een tikje scherper dan die met IS, maar ik kocht toch de versie met IS en daar heb ik geen moment spijt van. Als je vaak fotografeert in duistere omstandigheden is IS zeer zeker geen luxe. Met mijn 70-200 fotografeer ik zonder problemen op 1/60 van een seconde bij 200mm. Probeer dan eens zonder IS!

        Als ik jou was, ging ik voor de 70-300mm. Die is steviger gemaakt en van een professionele fotograaf hoorde ik dat ze een prima optische kwaliteit biedt. Nog (veel) beter is de 70-200 F/4, maar die is nóg duurder...

        Philip

        Comment

        Working...
        X