Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 105 of 150mm Macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 105 of 150mm Macro

    Ik twijfel tussen de 105mm en de 150mm.
    Ik wil vooral insecten fotograferen, van libellen tot mieren, dus erg klein ook..
    Is er echt een groot verschil (behalve in prijs :P) tussen deze twee?

  • #2
    Re: Sigma 105 of 150mm Macro

    Deze lenzen schelen net als de prijs nogal een heel stuk.
    Het hangt echter ook van je camera af wat er aan te raden is en wat de alternatieven zijn. (Canon, Nikon, Sony, Pentax...)
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 105 of 150mm Macro

      Canon 30D

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 105 of 150mm Macro

        Gezien de prijs/kwaliteitsverhouding zou ik hier eerder denken aan de Canon 100mm (veel snellere AF en optisch uitstekend) en de Sigma 150mm (langer brandpunt maar overigen wel tragere AF, verder eveneens uitstekende built quality)
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 105 of 150mm Macro

          Wat zou gezien de onderwerpen die ik wil fotograferen de handigste brandpuntsafstand zijn?
          Ik wil vooral de insecten zo groot mogelijk op de foto krijgen. Is er daar een verschil tussen beide lenzen.
          Of moet ik met de 100mm gewn dichterbij komen in dat geval..

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 105 of 150mm Macro

            Oorspronkelijk geplaatst door Sennec Bekijk bericht
            Wat zou gezien de onderwerpen die ik wil fotograferen de handigste brandpuntsafstand zijn?
            Met de 105mm gaat het goed als je weet hoe je insecten moet benaderen. Ik doe dit nu ook.

            Met een grotere werkafstand is het natuurlijk makkelijker om schuwe insecten te fotograferen.
            Last edited by Ticor; 17 juni 2008, 23:50.
            Mvg Tim

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 105 of 150mm Macro

              Staar je niet blind op de verschillen in werkafstand, die zijn tussen de 105 mm en de 150 mm niet zo verschrikkelijk groot. De kortste nstelafstand wordt gemeten vanaf de sensor. Dat is bij de 150 mm 38 cm. en bij de 105 mm 31,3 cm. Aangezien de 150 mm van zichzelf al 4 cm langer is (137mm om 97,5 mm, weliswaar op zijn kortst, maar bij volledig uitdraaien zal dit ook ongeveer zo zijn) zal het verschil in werkafstand nog maar een 3 tot 4 cm. zijn. Nog steeds een verschil dus, maar geen dramatisch.
              Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 105 of 150mm Macro

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                Gezien de prijs/kwaliteitsverhouding zou ik hier eerder denken aan de Canon 100mm (veel snellere AF en optisch uitstekend) en de Sigma 150mm (langer brandpunt maar overigen wel tragere AF, verder eveneens uitstekende built quality)
                Ben ik het volledig mee eens. Wanneer je niet gaat voor de 150mm, dan is de 100mm Canon eigenlijk de betere keus t.o.v. de Sigma 105mm (of andere varianten). De AF van de Canon is echt super (Zelfs bij macrofotografie erg goed bruikbaar ) en bovendien heeft de Canon Interne Focus. Hij wordt dus niet langer bij het scherpstellen....
                www.indetailfotografie.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 105 of 150mm Macro

                  Als je je echt op insecten wil toespitsen, kun je best voor een lange macrolens kiezen. De 150mm van sigma heeft een héél goede reputatie. Alternatieven zijn evt. ook de 180mm van sigma of tamron, daarmee win je nog iets aan werkafstand.

                  Ook belangrijk te weten is dat de 150mm een kleinere beeldhoek heeft dan de 105/100mm, waardoor het over't algemeen makkelijker is een egale onscherpe achtergrond te krijgen.
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 105 of 150mm Macro

                    Ook de Sigma 150 f2.8 heeft interne focus en wordt dus niet langer bij scherpstellen. Vind ik persoonlijk zeer belangrijk!
                    De HSM doet goed zijn werk, vooral ook met de limiter. AF kan steeds, zonder bijkomende handeling, manueel overruled worden.
                    Het grote voordeel van de 150 is dat je ook de AF behoudt met de 1.4TC.
                    Op die manier (210 mm macro) werk je m.i. nog iets comfortabeler dan met de 180...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma 105 of 150mm Macro

                      Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
                      Het grote voordeel van de 150 is dat je ook de AF behoudt met de 1.4TC.
                      Op die manier (210 mm macro) werk je m.i. nog iets comfortabeler dan met de 180...
                      Ik dacht dat de 180mm + 1.4TC combinatie ook werkt, al wordt AF dan praktisch niet bruikbaar (maar ik had hetzelfde gelezen van de 150mm).

                      Hier kun je zien hoe zelfs de 1,4 + 2,0 converters samen(!) op de sigma 180mm gebruikt worden
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma 105 of 150mm Macro

                        Heb zelf de 150. Is een fijne lens, lekker scherp en lichtsterk (2.8) indien nodig (niet voor macro dus...).
                        Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sigma 105 of 150mm Macro

                          Heb besloten om de Sigma 150mm te kopen. Bedankt voor alle reacties!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sigma 105 of 150mm Macro

                            Goede keus. Volgens photozone een van de weinige "third party" lenzen die zich in kwaliteit echt kunnen meten met Canon en Nikon. Alleen die prijs...
                            groet, Rik

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sigma 105 of 150mm Macro

                              Oorspronkelijk geplaatst door rik6230 Bekijk bericht
                              Goede keus. Volgens photozone een van de weinige "third party" lenzen die zich in kwaliteit echt kunnen meten met Canon en Nikon. Alleen die prijs...
                              Ik denk dat dit geldt voor de meeste third party macrolenzen.

                              In ieder geval, goeie keuze, veel plezier ermee, de zomer is nog jong
                              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                              Comment

                              Working...
                              X