Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron 28 - 75mm 2.8 vervangen voor Nikon 18 - 70mm 3.5-4.5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tamron 28 - 75mm 2.8 vervangen voor Nikon 18 - 70mm 3.5-4.5

    Ik vroeg me af of het de moeite is om mijn Nikon 18-70mm 3.5-4.5 te vervangen voor een Tamron 28-75 2.8.
    Of zou de 16-85mm VR van Nikon ook geen slecht idee zijn?
    Ga ik veel verschil merken wanneer ik buiten fotografeer?
    Ga wat foto's moeten maken van toneel en dansvoorstellingen in showburg.
    Volgens mij gaat het moeilijk zijn om daar met m'n 50mm 1.8D te weken.
    Daarvoor zou de Tamron dan ideaal kunnen zijn.
    Klopt het ook dat de VR-functie minder scherp is bij bewegende beelden?

    Misschien wat veel vragen in één topic maar beslissen is ook niet altijd simpel.

    MVG,

    Frank
    Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

  • #2
    Re: Tamron 28 - 75mm 2.8 vervangen voor Nikon 18 - 70mm 3.5-4.5

    VR zal geen bijkomende hulp zijn als je lens niet lichtsterk is. In donkere ruimtes zal je nog altijd met langere sluitertijden zitten, tenzij de lens bijvoorbeeld een f2.8 is. Dan kan je gemakkelijk sluitertijden van 1/125 halen en dan wordt VR weer interessant om je eigen bibber te verminderen.

    Maar VR zal nooit een foto van een bewegend voorwerp met lange sluitertijd kunnen redden.
    Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

    Comment


    • #3
      Re: Tamron 28 - 75mm 2.8 vervangen voor Nikon 18 - 70mm 3.5-4.5

      Voor toneel, wat meestal nogal statisch is, zal je wel goede resultaten halen met de VR lens. Dansvoorstellingen kun je min of meer vergelijken met sportfotografie en dan nog meestal in vrij slechte lichtomstandigheden. Het is dan ook belangrijk van zeker een 2.8 lens te hebben. Afhankelijk van de plaats waar je kan staan, gebruik je hier best een 17-50/2.8, de 28-75/2.8 of zelfs een 70-200/2.8.
      EIgenlijk kun je voor de gestelde omstandigheden de VR lens enkel voor toneel gebruiken en de 2.8 lenzen voor beide.
      Je kan ook met enkel lichtsterke primes werken (50/1.4, 85/1.4,...) maar dat is wat minder handig kwa compositie maar niet onmogelijk.(Hoe deden ze het anders vroeger zonder zooms)

      Hubert
      Hubert

      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: Tamron 28 - 75mm 2.8 vervangen voor Nikon 18 - 70mm 3.5-4.5

        Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
        Je kan ook met enkel lichtsterke primes werken (50/1.4, 85/1.4,...) maar dat is wat minder handig kwa compositie maar niet onmogelijk.(Hoe deden ze het anders vroeger zonder zooms)

        Hubert

        Wanneer ik mijn 50mm lens zou gebruiken ga ik daar de halve zaal moeten gaan afcrossen denk ik. Heel wat mensen denken daar staat h'm weer.
        Ja , ik weet het nog niet.

        En hoe ze het vroeger deden?
        Ik heb nog nooit met een analoge camera gewerkt en vraag me dikwijls af wat dat zou geven moest ik daar bij wrken. Het aantal goede foto's zal sterk gaan dalen denk ik.

        MVG,

        Frank
        Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

        Comment


        • #5
          Re: Tamron 28 - 75mm 2.8 vervangen voor Nikon 18 - 70mm 3.5-4.5

          Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
          ...

          En hoe ze het vroeger deden?
          Ik heb nog nooit met een analoge camera gewerkt en vraag me dikwijls af wat dat zou geven moest ik daar bij wrken. Het aantal goede foto's zal sterk gaan dalen denk ik.

          MVG,

          Frank
          Of je nu analoog of digitaal werkt, je objectief is nu 1x je objectief. De lens zal niet minder of meer lichtsterk zijn op een ana of dig toestel.

          Comment


          • #6
            Re: Tamron 28 - 75mm 2.8 vervangen voor Nikon 18 - 70mm 3.5-4.5

            Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
            Of je nu analoog of digitaal werkt, je objectief is nu 1x je objectief. De lens zal niet minder of meer lichtsterk zijn op een ana of dig toestel.
            Ja, dat is zo!
            Maar ik bedoel dat je bij een digitaal dadelijk het resultaat ziet.
            Je ziet dadelijk als je foto overbelicht of ... is.

            MVG,

            Frank
            Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

            Comment


            • #7
              Re: Tamron 28 - 75mm 2.8 vervangen voor Nikon 18 - 70mm 3.5-4.5

              Zou ik de Tamron 28-75mm 2.8 kopen?
              Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

              Comment


              • #8
                Re: Tamron 28 - 75mm 2.8 vervangen voor Nikon 18 - 70mm 3.5-4.5

                Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
                Zou ik de Tamron 28-75mm 2.8 kopen?
                Hangt er vanaf hoeveel groothoek je nodig hebt. Anders is de Tamron 17-50 2.8 ook een optie.
                Beide lenzen krijgen goeie commentaren, je moet alleen goed testen in de winkel of je wel een scherp exemplaar hebt.

                Als er weinig licht en veel beweging is ben je beter af met een 2.8 lens dan met VR.

                Jos
                Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

                Comment


                • #9
                  Re: Tamron 28 - 75mm 2.8 vervangen voor Nikon 18 - 70mm 3.5-4.5

                  Oorspronkelijk geplaatst door Josp Bekijk bericht
                  Hangt er vanaf hoeveel groothoek je nodig hebt. Anders is de Tamron 17-50 2.8 ook een optie.
                  Beide lenzen krijgen goeie commentaren, je moet alleen goed testen in de winkel of je wel een scherp exemplaar hebt.

                  Als er weinig licht en veel beweging is ben je beter af met een 2.8 lens dan met VR.

                  Jos
                  Kwa groothoek zie ik geen probleem maar in tele wel, daarom liever 75mm (24-75mm vs 17-50).

                  Hoe/wat testen van zo'n lens in de winkel.
                  En wat als ze deze moeten bestellen?

                  Alvast bedankt voor jullie reacties,

                  Frank
                  Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tamron 28 - 75mm 2.8 vervangen voor Nikon 18 - 70mm 3.5-4.5

                    Misschien dan een Sigma 50-150 2.8 of de Tokina 50-135 2.8 ?
                    Of is de 50mm niet breed genoeg?
                    Onze T2b. D70, Tamron 17-50, Tokina 50-135

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tamron 28 - 75mm 2.8 vervangen voor Nikon 18 - 70mm 3.5-4.5

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjs Bekijk bericht
                      Misschien dan een Sigma 50-150 2.8 of de Tokina 50-135 2.8 ?
                      Of is de 50mm niet breed genoeg?
                      Vind ik een zeer goed voorstel!
                      Je laat me twijfelen, maar ik denk dat 50mm niet breed genoeg is wanneer ik binnen wat foto's wil nemen.
                      Feestjes en dergelijke.
                      Voor voorstellingen gaat deze perfect zijn denk.

                      MVG,

                      Frankyboy Yang
                      Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tamron 28 - 75mm 2.8 vervangen voor Nikon 18 - 70mm 3.5-4.5

                        Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
                        Vind ik een zeer goed voorstel!
                        Je laat me twijfelen, maar ik denk dat 50mm niet breed genoeg is wanneer ik binnen wat foto's wil nemen.
                        Feestjes en dergelijke.
                        Voor voorstellingen gaat deze perfect zijn denk.

                        MVG,

                        Frankyboy Yang
                        Ik heb nu 2 weken de Tokina 50-135 naast de Tamron 17-50.

                        en inderdaad binnen is de 50mm lastig, maar aan de andere kant kun je wel mooi een foto van iemand schieten, maar voor het overzicht of een groep is de 17-50 veel bruikbaarder.

                        Beide dus maar aanschaffen



                        Waarom de 50-135 ipv de 50-150 is voornamelijk prijs, de Tokina is 400 euro waar de Sigma versie II de helft duurder is.
                        Onze T2b. D70, Tamron 17-50, Tokina 50-135

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tamron 28 - 75mm 2.8 vervangen voor Nikon 18 - 70mm 3.5-4.5

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjs Bekijk bericht


                          Waarom de 50-135 ipv de 50-150 is voornamelijk prijs, de Tokina is 400 euro waar de Sigma versie II de helft duurder is.
                          Bij de konijn de Tokina voor 400€ en studio73 649€?
                          Dat is toch wel een groot verschil!
                          Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tamron 28 - 75mm 2.8 vervangen voor Nikon 18 - 70mm 3.5-4.5

                            Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
                            Bij de konijn de Tokina voor 400€ en studio73 649€?
                            Dat is toch wel een groot verschil!
                            Ja, meestal koop ik bij cameranu mijn dingen, maar de Tokina was daar ook 50 euro meer, dan is de keus snel gemaakt hoor
                            Onze T2b. D70, Tamron 17-50, Tokina 50-135

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tamron 28 - 75mm 2.8 vervangen voor Nikon 18 - 70mm 3.5-4.5

                              Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
                              Wanneer ik mijn 50mm lens zou gebruiken ga ik daar de halve zaal moeten gaan afcrossen denk ik. Heel wat mensen denken daar staat h'm weer.
                              Ja , ik weet het nog niet.

                              En hoe ze het vroeger deden?
                              Ik heb nog nooit met een analoge camera gewerkt en vraag me dikwijls af wat dat zou geven moest ik daar bij wrken. Het aantal goede foto's zal sterk gaan dalen denk ik.

                              MVG,

                              Frank
                              Vroeger liepen ze inderdaad wat meer heen en weer. En juist door dat heen en weer lopen had je meer aandacht voor compositionele zaken.
                              Daar komt bij, vroeger was de beperking het aantal opnamen van de film. Nu knippen we op een avond zomaar 300 plaatjes weg, dat deed je vroeger niet zo snel. Alleen al vanwege al het ontwikkelwerk om de negatieven te beoordelen....
                              Dus misschien zal het aantal geslaagde foto's iets afnemen, het percentage zal vroeger door de grotere zorgvuldigheid bij het afdrukken veel hoger hebben gelegen
                              Last edited by BasK; 27 juni 2008, 11:31. Reden: typefout
                              Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                              Comment

                              Working...
                              X