Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

1D & EFs lenzen : iemand al durven testen? ;-)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 1D & EFs lenzen : iemand al durven testen? ;-)

    De stomste vragen eerst, ... heeft al iemand een EFs lens op een 1D getest?
    vb 18-55 f2.8 IS lijkt me een leuke lens om te weten welk effect het geeft.

    In theorie is ze er allesinds niet voor gemaakt. that's for sure,... maar toch graag feedback van enkele eventuele durvers ;-)
    Imagination is more important than knowledge...
    http://www.kiekje.be

  • #2
    Re: 1D & EFs lenzen : iemand al durven testen? ;-)

    Waarom zou je iets proberen waarvan de producent zegt dat je het beter niet doet? Héél veel kans om twee dure producten te beschadigen lijkt me.

    Ik heb ergens gelezen dat die lenzen dieper in de body komen en dat de spiegel dan tegen de achterkant van de lens slaat, met alle gevolgen van dien...

    Niet doen dus, denk ik...
    Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

    Comment


    • #3
      Re: 1D & EFs lenzen : iemand al durven testen? ;-)

      Je kan ef-s lenzen ombouwen zodat ze wel passen op 1d. Ofdat dat een meerwaarde geeft aan een 1d is natuurlijk de vraag, de lenzen zijn immers speciaal ontworpen voor cropcamera's. Hoe het met de prestaties zit, vooral in de hoeken, weet ik niet.
      Zoek maar eens op google, dan zal je wel meer vinden over het ombouwen.

      Comment


      • #4
        Re: 1D & EFs lenzen : iemand al durven testen? ;-)

        check eens RUPSELKOPKE.
        hij heeft een EFs (10-22?) "omgebouwd" voor z'n 1D dacht ik.
        ook op 't web dacht ik al "manuals" gezien te hebben hoe je een dergelijk objectief kunt ombouwen.
        ('t zou me niet verwonderen als hijzelf al zo'n manual in elkaar gestoken heeft ... )

        maar als 't fout loopt: niet komen bleiten hé

        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: 1D & EFs lenzen : iemand al durven testen? ;-)

          Het gaat......maar je verliest een paar mm aan de breedste zijde van je objectief. Voor een fullframe werkt dit helemaal niet...je verliest gewoon een gans stuk van je foto omdat de beeldcirkel te klein is bij een efs lens. Bij een 1D lukt dit nog net indien je een tweetal mm wil verliezen aan de breedste zijde. Bij de duurdere efs lenzen kan je gewoon het achterste beshermdeksel(rond de contactpunten) verwijderen uit de metalen lensmount en vervangen door een kunstof rondsel.
          De efs 18-55 is niet echt een superobjectief ......voor een 200-300 euro koop je reeds een 17-50 mm objectiefje van sigma o.i.d zonder het risiko dat je stukken maakt en deze halen een hogere beeldkwaliteit zonder risiko op vignettering. De17-55 2.8 is is nog flink duurder misschien eerst een poging met een kit-lensje doen.

          De reden waarom ik mijn efs 10-22 aangepast heb voor de 1D is omdat er gewoon geen rectilineair alternatief is wat van 12 tot 22mm gaat en waar je filters op kunt gebruiken. Ik kan de Efs vanaf 12 tot 22mm gebruiken ( 12x1.25 crop =15mm fullframe)zonder filter . Indien ik een slim filter gebruik kan ik 13 mm gebruiken zonder vignettering. Ik heb de lens aangepast zodat ze nooit onder 12mm kan zoomen. Dat is de grens....ga je verder dan slaat de spiegel tegen het achterste lenselement( bij efs lenzen gaat op de wijdste instelling het lenselement dieper de body in dan bij gewone ef lenzen).


          Aanvulling; TS heeft mij nieuwsgierig gemaakt. Ik heb zonet mijn kitlensje even aangepast(omdat ik geen 17-55 2.8 IS heb) zodat ze op een 1D past........werkt vanaf 20mm( ga je naar een breder brandpunt dan raakt de spiegel). Op 20mm zie ik geen vignettering, ook niet als ik er een pola filter (gewoon niet slim filter) op gebruik. Indien je een draaibankje hebt is de aanpassing van de lensmount op 15 minuutje gedaan. Je moet 2 kleine schroefjes(naast contactpunten aan zijkant) en vier grotere schroeven op lensmount losmaken. Bij een duurdere Efs lens kan je de beschermkap binnenin de lensmount verwijderen.

          Ik moet nog wel een manier vinden wat mij belet om verder dan 20mm te zoomen....als ik dit vind stuur ik u de manier door. Zie vervolg
          Last edited by RUPSELKOPKE; 15 juni 2008, 19:11. Reden: fout hersteld
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • #6
            Re: 1D & EFs lenzen : iemand al durven testen? ;-)

            Een paar fotokes












            In de derde foto heb ik de opening dichtgemaakt met een soort flexibele hobby schuim (wordt verkocht in bladen ong.2mm dik) zodat er geen vuil of stof de lens binnen geraakt.





            .
            Last edited by RUPSELKOPKE; 15 juni 2008, 17:32.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

            Comment


            • #7
              Re: 1D & EFs lenzen : iemand al durven testen? ;-)

              Om de lens te beletten om verder dan 20mm te zoomen (en zo te voorkomen dat de spiegel het achterste lenselement raakt) is er een simpele oplossing.
              Je verwijderd het rubber wat op de zoomring zit. Deze rubber is niet gelijmd ...en gaat er vlot af.
              Onder dit rubber zitten drie gleuven waar in elk van deze gleuven een messing ringetje zit(zie foto 1).....in dit ringetje zit een schroef. Je verwijderd één schroef en messing ring. Je vervangt het messing ringetje door een plastiek rechthoekig kunststof plaatje (zie foto 2).
              In foto 3 zie je de juiste afmetingen voor dit vervangstukje.De maten zijn allemaal in mm. Eens gemonteerd zorgd dit plastieken plaatje dat je niet verder dan 20mm kunt zoomen. Om de lens eventjes op 20mm instelling te houden terwijl je de messing ring vervangt door het vervangstukje kan je een stukje kleefband op zoomring en de rest van je objectief plakken.Je doet dit natuurlijk allemaal op je eigen risiko Mij is deze aanpassing in minder dan een uur gelukt zonder probleem. Echt niet moeilijk.





              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

              Comment


              • #8
                Re: 1D & EFs lenzen : iemand al durven testen? ;-)

                proper! heel proper!!
                Canon eos 400D-canon EF 24-105mm f/4L IS USM- -canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM- -canon EF-S 10-22mm USM- -canon EF 50mm F1.8 mkII- -tamron AF 70-300mm 1:4-5.6- -canon speedlite 430ex- -canon EF 2x-

                Comment


                • #9
                  Re: 1D & EFs lenzen : iemand al durven testen? ;-)

                  Omag : waarom ik dit zou willen is heel simpel (andere discussie die ik starte) omdat er gewoonweg geen breedhoek EF alternatief is met f2.8 & IS
                  (gat in de markt Sigma ! ;-))

                  Rupselke : thnx voor de fantastische toelichting ;-)
                  Imagination is more important than knowledge...
                  http://www.kiekje.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: 1D & EFs lenzen : iemand al durven testen? ;-)

                    Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
                    Omag : waarom ik dit zou willen is heel simpel (andere discussie die ik starte) omdat er gewoonweg geen breedhoek EF alternatief is met f2.8 & IS
                    (gat in de markt Sigma ! ;-))

                    Rupselke : thnx voor de fantastische toelichting ;-)
                    Ik heb de aanpassing reeds op 2 efs objectieven gemaakt( de kitlens en 10-22) ...en daar werkt het.
                    Ik kan u niet dezelfde garantie geven op de 17-55 2.8 IS omdat ik deze niet in mijn bezit heb...maar ik vermoed dat je ook hier een paar mm zult verliezen aan de breedste zijde en dat je rekening moet houden met eventuele vignettering op deze breedste instelling. Die lens die jij eventueel wil aanpassen is niet echt goedkoop.....toch opletten dat je niets onherroepelijk beschadigd he.
                    Last edited by RUPSELKOPKE; 15 juni 2008, 19:10.
                    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                    Comment


                    • #11
                      Re: 1D & EFs lenzen : iemand al durven testen? ;-)

                      Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
                      Omag : waarom ik dit zou willen is heel simpel (andere discussie die ik starte) omdat er gewoonweg geen breedhoek EF alternatief is met f2.8 & IS
                      (gat in de markt Sigma ! ;-))
                      Ik zou er gewoon niet aan durven beginnen... zeker niet met zo'n € 4000 aan materiaal. Vandaar mijn reactie.

                      Wel knap technisch werk van Rupselkopke.
                      Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

                      Comment


                      • #12
                        Re: 1D & EFs lenzen : iemand al durven testen? ;-)

                        Trust me, ik ga mijn dure materiaal niet verkappen ;-)
                        Het was alleen maar een vraag.

                        Ik weet dat vb mijn sigma 30mm f1.4 perfect op een FF body past zonder trouble. (had dat al ergens gelezen)
                        Maar toch wel wat zwarte hoekjes-vignettering vertoont volgens dat ik mij herinner.

                        Het doet me allemaal wel terugdenken aan die CPU-overclocking cowboystory's van in de tijd v/d 486's ;-))
                        Imagination is more important than knowledge...
                        http://www.kiekje.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: 1D & EFs lenzen : iemand al durven testen? ;-)

                          dit is een tamron 17-50 op een 1D mark II , je heb een mooie groothoek op 17 mm maar megaveel vignettering.



                          en ja ik weet het ik moet mijn sensor is reinigen
                          Mvg,
                          Marijn

                          My Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: 1D & EFs lenzen : iemand al durven testen? ;-)

                            Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
                            Omag : waarom ik dit zou willen is heel simpel (andere discussie die ik starte) omdat er gewoonweg geen breedhoek EF alternatief is met f2.8 & IS
                            (gat in de markt Sigma ! ;-))
                            Dat gat heeft Sigma al dicht, wel niet met een 2.8, maar wel met een 12-24.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment

                            Working...
                            X