Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtsterke lens van 2.8 versus 5.6 bij f 8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lichtsterke lens van 2.8 versus 5.6 bij f 8

    Ik heb me onlangs de vraag gestellt als de lichtsterkte van een lichtsterke lens b.v. 2.8 bij gelijkediafragmainstelling b.v. 8 dezelfde is, dan bij een kitlens van 5.6. Misschien nog wat duidelijker, zal de sluitertijd in beide gevallen op diafragma 8 dezelfde zijn?

    Welke voordelen heeft op deze ogenblik de lichtsterke lens? Het beter autofocussen, ...en betere scherpte?....?

    Alvst bedankt voor reactie's.
    DE GUSTIBUS ET COLORIBUS NON EST DISPUTANDUM
    D 300 met Nikkorlenzen ; 70-200 VR(2.8) ; 50(1.8); 17-55(2.8);macro 105 VR(2.8) ;TC-17
    BD0941BE website: www.fotoplezier.be

  • #2
    Re: lichtsterke lens van 2.8 versus 5.6 bij f 8

    Oorspronkelijk geplaatst door Yquem Bekijk bericht
    Ik heb me onlangs de vraag gestellt als de lichtsterkte van een lichtsterke lens b.v. 2.8 bij gelijkediafragmainstelling b.v. 8 dezelfde is, dan bij een kitlens van 5.6. Misschien nog wat duidelijker, zal de sluitertijd in beide gevallen op diafragma 8 dezelfde zijn?

    Welke voordelen heeft op deze ogenblik de lichtsterke lens? Het beter autofocussen, ...en betere scherpte?....?

    Alvst bedankt voor reactie's.
    Zoals je zelf reeds aanhaald, beter focussen, betere scherpte, en ook een veel helderder beeld door je zoeker.
    Sluitertijd zou in ieder geval dezelfde moeten zijn.
    En bij 2.8 objectieven (= duurdere objectieven) zit over het algemeen een mooier diafragma, met meer lamellen en een mooier ronde opening wat een veel mooier bokeh weergeeft.

    Comment


    • #3
      Re: lichtsterke lens van 2.8 versus 5.6 bij f 8

      Als je beide lenzen op f8 gebruikt, dan zijn de verschillen over het algemeen niet zo heel erg groot.
      Gebruik je de kitlens op f5,6 (= volledig open) en de f2,8 lens ook op f5,6 (= twee stops dicht), dan zal het verschil in scherpte meestal wel heel groot zijn, in het voordeel van de lichtsterkste dus.

      Op f8 zou er bij beide lenzen ongeveer evenveel licht moeten binnenkomen, de sluitertijd zou dan ook hetzelfde moeten zijn.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: lichtsterke lens van 2.8 versus 5.6 bij f 8

        Zoals gezegd, de lichtstkte op f/8 zal hetzelfde zijn. De scherpte hangt af vande optiek. Een 55-200 doet qua resolutie op de APS sensor niet onder voor een 8x zo dure 70-200.
        Verschil zit er wel in de AF snelheid, vertekening, bruikbaarheid (geen FF voor de 55-200) en vooral de built quality.
        Een 55-200 heeft dan weer het voordeel van een minimaal gewicht, prijs, omvang.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: lichtsterke lens van 2.8 versus 5.6 bij f 8

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Als je beide lenzen op f8 gebruikt, dan zijn de verschillen over het algemeen niet zo heel erg groot.
          Gebruik je de kitlens op f5,6 (= volledig open) en de f2,8 lens ook op f5,6 (= twee stops dicht), dan zal het verschil in scherpte meestal wel heel groot zijn, in het voordeel van de lichtsterkste dus.

          Op f8 zou er bij beide lenzen ongeveer evenveel licht moeten binnenkomen, de sluitertijd zou dan ook hetzelfde moeten zijn.
          Een hele tijd terug stelde ik hier identiek dezelfde vraag, en 't blijft natuurlijk wel hele dom dure lenzen te kopen om ze dan meer dan 2 stops dicht te zetten en zo te gebruiken.
          Dan kan je beter een vb f4 alternatief zoeken die reeds heel scherp is op F4 denk ik.
          Imagination is more important than knowledge...
          http://www.kiekje.be

          Comment


          • #6
            Re: lichtsterke lens van 2.8 versus 5.6 bij f 8

            Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
            Een hele tijd terug stelde ik hier identiek dezelfde vraag, en 't blijft natuurlijk wel hele dom dure lenzen te kopen om ze dan meer dan 2 stops dicht te zetten en zo te gebruiken.
            Dan kan je beter een vb f4 alternatief zoeken die reeds heel scherp is op F4 denk ik.
            Een f2,8 kan je als het nodig is op f2,8 gebruiken, met een f4 lens lukt dat niet. Het is dus mogelijk dat je in bepaalde omstandigheden toch nog foto's kan maken met de f2,8 , en dat dit niet meer lukt met de f4.
            De foto's van de f2,8 zullen dan wat softer zijn (maar wel degelijk bruikbaar, en met wat bewerking haal je er toch altijd meer uit), maar je hebt nog foto's, terwijl je het met de f4 (of f5,6) in dezelfde omstandigheden kan vergeten.

            Een lichtsterke lens kan je volledig open gebruiken, maar als het nodig is kan je het diafragma ook verder dicht zetten (gelukkig maar). Je hebt dus altijd meer mogelijkheden wat betreft lichtsterkte en scherptediepte , dan bij een minder lichtsterke lens.
            Het is niet omdat de lens een maximale opening heeft van f2,8 dat je ze ook steeds zo moet gebruiken...

            Maar op f8 zijn de meeste lenzen op hun scherpst, en dan is het verschil tussen een dure lichtsterke lens en een goedkopere f5,6-lens meestal niet zo bijzonder groot. Als je altijd tussen f8 en f11 werkt, dan moet je dus niet zoveel geld uitgeven.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment

            Working...
            X