Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is een lens extender?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat is een lens extender?

    Hey,

    kan er iemand mij uitleggen wat een lens extender is en waarvoor het dient?
    Ik vind er niks over terug.
    Alvast bedankt.

    groeten,
    Xiribi
    PENTAX *ist DL + 2GB SD Card + SMC PENTAX-DA 1:3.5-5.6 18-55mm AL + Sigma 70-300mm F4-5.6 DG MACRO + Sigma 50mm 1:2.8 DG MACRO + METZ Mecablitz 48 AF-1 + Lowepro Slinghshot 300 AW http://www.xiribi.be

  • #2
    Re: Wat is een lens extender?

    Oorspronkelijk geplaatst door Xiribi Bekijk bericht
    Hey,

    kan er iemand mij uitleggen wat een lens extender is en waarvoor het dient?
    Ik vind er niks over terug.
    Alvast bedankt.

    groeten,
    Xiribi
    een optiekske dat de brandpuntsafstand van een lens veranderd (groter maakt).

    -M-
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Wat is een lens extender?

      Hey,



      Als je een extender van 1.4 bij op een 300mm lens zet wordt het brandpunt van die lens 300 x 1.4 = 420mm.

      Groeten,

      Rudy

      Mvg,
      Rudy
      www.vogelsvanbelgie.be

      Comment


      • #4
        Re: Wat is een lens extender?

        Een meer courant woord is een teleconverter. Daar zal je enorm veel over terugvinden.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: Wat is een lens extender?

          't Is dus een tussenring die tussen objectief en camerahuis gemonteerd wordt. Deze tussenring vergroot de brandpuntsafstand met een bepaalde factor. Google ook maar eens op "convertor".
          Vriendelijke groet,

          Jos

          Comment


          • #6
            Re: Wat is een lens extender?

            Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
            't Is dus een tussenring die tussen objectief en camerahuis gemonteerd wordt. Deze tussenring vergroot de brandpuntsafstand met een bepaalde factor. Google ook maar eens op "convertor".
            Het is wel een tussenring, maar dan met enkele lenselementen.

            Er zijn ook tussenringen zonder lenselementen, en die dienen dan weer om dichter bij het onderwerp te kunnen scherpstellen.

            Bij een TC (teleconverter) zit er glas in, bij een macro-tussenring niet.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Wat is een lens extender?

              Amai, bedankt voor jullie reacties.

              over teleconverter heb ik inderdaad al veel gevonden en het lijkt mij wel interessant, zeker voor de 70-300.
              Ñu heb ik ook iets gevonden voor van voor op de lens te zetten, een voorzetlens, allez ja, das eigenlijk meer een filter met glas.
              Dat dient blijkbaar voor nog dichterbij u object te gaan (dus ook een soort extender).
              Ben ik correct of ben ik ze door elkaar aan het gooien?

              Bedankt voor de reacties.

              groeten,
              Xiribi
              PENTAX *ist DL + 2GB SD Card + SMC PENTAX-DA 1:3.5-5.6 18-55mm AL + Sigma 70-300mm F4-5.6 DG MACRO + Sigma 50mm 1:2.8 DG MACRO + METZ Mecablitz 48 AF-1 + Lowepro Slinghshot 300 AW http://www.xiribi.be

              Comment


              • #8
                Re: Wat is een lens extender?

                Geen enkele 70-300 is geschikt om te werken in combinatie met een teleconverter, meestal past die zelfs niet, en soms komt het voorste element van de extender tegen het achterste element van de lens zelf, en dan is er kans op schade aan de lens en/of de converter.

                Met een 1,4x TC krijg je 1 stop minder licht binnen, dat wil zeggen dat je bij de meeste camera's met een f5,6 lens geen AF meer hebt omdat dan de maximale lensopening beperkt is tot f8. Met een 2x TC heb je zelfs twee stops verlies, dan hou je van een f5,6 lens nog maar een maximale opening van f11 over.

                Een voorzetlens dient voor dichtbij-opnamen, je kan er zelfs niet mee scherpstellen op een onderwerp dat verder van de lens verwijderd is. Die voorzetlenzen kan je dus alleen maar gebruiken voor macro, net als een tussenbus. Een tussenbus past overigens op elke lens van het zelfde merk, als ik dus een tussenbus koop voor Canon, dan kan ik die op al mijn lenzen gebruiken, als ik een voorzetlens koop, dan moet ik rekening houden met de schroefdraad van de lens.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment

                Working...
                X