Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro Lens voor Nikon D60

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro Lens voor Nikon D60

    Hoi


    Ik ben op zoek nr een macro lens voor mijn Nikon D60. Voorlopig zie ik de bomen door het bos niet. De SIGMA 18-50mm F2.8 EX DC Macro leek me wel wat. Tweedehands is best ok, maar boven de €250 wil ik liever niet gaan (ik wil enkel de fauna en flora uit de tuin op de gevoelige plaat vastleggen.

    Ook de Nikkor Micro AI 55mm f3.5 Macro behoort misschien tot de mogelijkheden. Wie helpt me op weg? Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Macro Lens voor Nikon D60

    Als het echt voor macro is kan je beter een vaste brandpunt nemen dan een zoomlens met macro.
    Een SIGMA 18-50mm F2.8 EX DC Macro kost €385 das boven uw budget van €250.
    Voordeel er van is dat het je standaard objectief zou kunnen vervangen en lichtsterker is dan de D60 kitlens.
    Zit daar een scherpstelmotor in voor gebruik op een D60? anders heb je geen AF.
    Het is niet gemakkelijk om een lens te kiezen, Van Nikon zijn de goeie lenzen stikduur, van Sigma is het weer dit, van Tamron is het weer dat en hoe meer je er over leest hoe harder je gaat twijfelen over wat je moet kopen.

    Van Sigma heb je ook nog een 50mm f/2.8 macro van €273
    Last edited by Sus; 13 juni 2008, 00:55.
    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

    Comment


    • #3
      Re: Macro Lens voor Nikon D60

      Voor close-up is dat een goeie (1:3)voor macro kom je wel iets te kort.Mss beter even doorsparen en een 105mm kopen.
      'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

      Comment


      • #4
        Re: Macro Lens voor Nikon D60

        Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
        Voor close-up is dat een goeie (1:3)voor macro kom je wel iets te kort.Mss beter even doorsparen en een 105mm kopen.
        wordt inderdaad een tijdje doorsparen voor 105mm F2,8 DG Macro EX (465 euro)

        maar wat te denken van de, en ik citeer: "55mm/f3.5 macro lens and M2 tube"

        Comment


        • #5
          Re: Macro Lens voor Nikon D60

          ook heb je nog een 28-200macro

          Sigma 28-200mm F3.5-5.6 Macro Nikon/F

          voor minder dan 200 euro namelijk 177euro

          en ook een 28-300
          Sigma 28-300mm 3.5-6.3 DG MACRO Nikon/Fu voor een prijs van 253€
          Last edited by koen1950; 13 juni 2008, 09:48.

          Comment


          • #6
            Re: Macro Lens voor Nikon D60

            Alle niet-Nikon lenzen met "macro" in de naam en geen vast brandpunt hebben, zijn geen macro lenzen en zijn een compromis.

            Aangezien je bij macro toch vaak manual focus gebruikt, kun je zowel de nieuwe alsook de oudere lenzen proberen maar je budget zorgt er wel voor dat je keuze behoorlijk beperkt is. Een aantal mogelijkheden (zonder te kijken naar je budget):

            Nikon: 60/2.8 (diverse uitvoeringen), 105/2.8 (diverse uitvoeringen)
            Sigma: 50/2.8, 70/2.8, 105/2.8, 150/2.8, 180/3.5
            Tamron: 90/2.8
            Tokina: 100/2.8

            Tot en met 90mm zijn vooral voor bloemen en planten geschikt, wat minder voor de beestjes door de korte scherpstelafstand. Vanaf 100mm kun je wat meer afstand nemen waardoor je beestjes wat minder afschrikt. Voor bloemen moet je dan wel wat verder afstand nemen.

            Zelf ben ik heel erg tevreden met m'n Sigma 150/2.8 maar die valt behoorlijk buiten je budget.
            Bodies: Nikon D700, D200
            Zoom: Nikkor AF-S 18-70, AF-S 24-120VR, AF-S 70-200/2.8, Tokina 12-24
            Primes: Nikkor AF-D 50/1.8, AF-D 85/1.8, AF-S 300/4, Sigma 150/2.8 EX

            Comment


            • #7
              Re: Macro Lens voor Nikon D60

              ik vond een Sigma 105mm F2.8 Macro EX DG Nikon voor 270 euro op Ebay (nieuw vanuit Hongkong)

              Iemand hier ervaring mee of toch maar beter niet doen?

              Comment


              • #8
                Re: Macro Lens voor Nikon D60

                Oorspronkelijk geplaatst door pieterjanviaene Bekijk bericht
                ik vond een Sigma 105mm F2.8 Macro EX DG Nikon voor 270 euro op Ebay (nieuw vanuit Hongkong)

                Iemand hier ervaring mee of toch maar beter niet doen?
                Hou er rekening mee dat je een HSM-lens van Sigma moet nemen, omdat je anders met je D60 altijd manueel zal moeten scherpstellen. Voor een budget van € 300 vrees ik dat je in dat gamma niet aan je trekken gaat komen.

                Comment


                • #9
                  Re: Macro Lens voor Nikon D60

                  Oorspronkelijk geplaatst door Halfje-Bruin Bekijk bericht
                  Alle niet-Nikon lenzen met "macro" in de naam en geen vast brandpunt hebben, zijn geen macro lenzen en zijn een compromis.

                  Aangezien je bij macro toch vaak manual focus gebruikt, kun je zowel de nieuwe alsook de oudere lenzen proberen maar je budget zorgt er wel voor dat je keuze behoorlijk beperkt is. Een aantal mogelijkheden (zonder te kijken naar je budget):

                  Nikon: 60/2.8 (diverse uitvoeringen), 105/2.8 (diverse uitvoeringen)
                  Sigma: 50/2.8, 70/2.8, 105/2.8, 150/2.8, 180/3.5
                  Tamron: 90/2.8
                  Tokina: 100/2.8
                  Heeft de Tokina AT-X M100 PRO D AF 100mm Macro f/2.8 een eigen scherpstelmotor ? Of moet je op de D60 dan manueel scherpstellen ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro Lens voor Nikon D60

                    Ik heb voor mijn D40x onlangs via dit forum een Tamron SP AF 90mm F:2.8 Di Macro Nikon gescoord. Zalig scherp, licht en lichtsterk.

                    Is manueel werken, maar voor macro totaal geen probleem. Het beste resultaat krijg je als je er een statief bij gebruikt.
                    Mijn derde oog is een Nikon D90

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro Lens voor Nikon D60

                      Oorspronkelijk geplaatst door Bartoli Bekijk bericht
                      Ik heb voor mijn D40x onlangs via dit forum een Tamron SP AF 90mm F:2.8 Di Macro Nikon gescoord. Zalig scherp, licht en lichtsterk.

                      Is manueel werken, maar voor macro totaal geen probleem. Het beste resultaat krijg je als je er een statief bij gebruikt.
                      Dus volgens u is dit een uitstekend alternatief voor de Sigma 105mm F2.8 Macro EX DG Nikon?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro Lens voor Nikon D60

                        Toeval of niet maar er worden vandaag op "aangeboden" 2 Nikon macro lenzen .. euh ... aangeboden

                        Misschien zit er iets bij?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro Lens voor Nikon D60

                          Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                          Toeval of niet maar er worden vandaag op "aangeboden" 2 Nikon macro lenzen .. euh ... aangeboden

                          Misschien zit er iets bij?
                          Micro-Nikkor AF 55/2,8 - zeer scherpe macrolens (macroratio 1:1). Prijs 250 euro

                          zou dit niets voor mij zijn? kan ik hier mee wat beestjes en bloempjes en andere kleine dingen op foto vastleggen met mijn nikon D60?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro Lens voor Nikon D60

                            Oorspronkelijk geplaatst door pieterjanviaene Bekijk bericht
                            Micro-Nikkor AF 55/2,8 - zeer scherpe macrolens (macroratio 1:1). Prijs 250 euro

                            zou dit niets voor mij zijn? kan ik hier mee wat beestjes en bloempjes en andere kleine dingen op foto vastleggen met mijn nikon D60?
                            55mm is veel te kort om beestjes vast leggen.

                            De Sigma 105mm is een uitstekende lens.
                            Je zal er ook manueel mee moeten werken op jouw D60, maar dat is de beste manier van werken voor macro's.

                            Ik werk momenteel met een Sigma 105mm.
                            Enkele voorbeelden van mij:
                            http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=216958
                            http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=214148
                            http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=213745
                            http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=216820
                            http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=209717

                            Ik ga me nu nog een Sigma 180mm aanschaffen. Kan ik nog wat meer afstand houden van het onderwerp.
                            Mvg Tim

                            Comment

                            Working...
                            X