Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaringen Nikon D3 3D AF tracking.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ervaringen Nikon D3 3D AF tracking.

    Zondag ben ik de motorraces te Oostende gaan fotograferen, en kom eigenlijk tot de constatatie, dat de 3D AF tracking niet feilloos werkt op de zeer snelle bewegingen zoals motorsport, de beste instellingen waren voor mij de negen punts meting.

    Zie: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=216934


    Nog iemand met dezelfde ervaring

  • #2
    Re: Ervaringen Nikon D3 3D AF tracking.

    Als ik die foto's bekijk, dan denk ik dat je zeker niet mag klagen over de AF van je D3...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Ervaringen Nikon D3 3D AF tracking.

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Als ik die foto's bekijk, dan denk ik dat je zeker niet mag klagen over de AF van je D3...
      vind ik nu ook!

      mvg,

      Roland

      Comment


      • #4
        Re: Ervaringen Nikon D3 3D AF tracking.

        De korte tijd dat ik hem had, (de D3), viel me op hoe snel en nauwkeurig de autofocus is, en hoe groot het bedieningsgemak ervan ook.

        Comment


        • #5
          Re: Ervaringen Nikon D3 3D AF tracking.

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Als ik die foto's bekijk, dan denk ik dat je zeker niet mag klagen over de AF van je D3...
          Neen, ik klaag ook niet, maar deze zijn dan ook allemaal gemaakt op het 9 punten Dynamisch veld, op 3D 51 punten, (3D tracking) werkte de AF niet correct bij deze snelheden, er waren veel onscherpe beelden bij, Bij het meetrekken met de motor geraakt hij deze soms kwijt, wat je met de 9 punten AF niet hebt, daar houd hij deze perfect scherp.
          Maar een motor volgen aan een snelheid van pakweg tussen de 150 en 200 Km per uur, tot deze zich op een afstand van 10 meter voor je bevind gaat dan ook wel heel snel, er is alleen maar tijd om te zien dat je deze ongeveer in het midden van je zoeker kan houden op het moment dat je afdrukt, de rest moet je overlaten aan de snelheid van je AF.

          Comment


          • #6
            Re: Ervaringen Nikon D3 3D AF tracking.

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Neen, ik klaag ook niet, maar deze zijn dan ook allemaal gemaakt op het 9 punten Dynamisch veld, op 3D 51 punten, (3D tracking) werkte de AF niet correct bij deze snelheden, er waren veel onscherpe beelden bij, Bij het meetrekken met de motor geraakt hij deze soms kwijt, wat je met de 9 punten AF niet hebt, daar houd hij deze perfect scherp.
            Maar een motor volgen aan een snelheid van pakweg tussen de 150 en 200 Km per uur, tot deze zich op een afstand van 10 meter voor je bevind gaat dan ook wel heel snel, er is alleen maar tijd om te zien dat je deze ongeveer in het midden van je zoeker kan houden op het moment dat je afdrukt, de rest moet je overlaten aan de snelheid van je AF.
            Ik gebruik ook meestal op de D300 9punts voor ijshockey. Heb ook met 3D51 getest en daar zaten ook meer missers tussen. Ik meen ergens gelezen te hebben dat 3D op de D300 te traag is voor snelle objecten. Dit zou bij de D3 beter moeten zijn(ook een beetje om het prijsverschil te kunnen verantwoorden). Nu hoor ik dat 3D op de D3 ook niet bijzonder snel is. Ik ben gisteren in het bezit van een D3 gekomen(net voor einde van de cashback) maar jammer genoeg kan ik het op mijn favoriete sport nog niet uittesten daar het seizoen voorbij is tot september.

            Hubert
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: Ervaringen Nikon D3 3D AF tracking.

              Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
              Ik gebruik ook meestal op de D300 9punts voor ijshockey. Heb ook met 3D51 getest en daar zaten ook meer missers tussen. Ik meen ergens gelezen te hebben dat 3D op de D300 te traag is voor snelle objecten. Dit zou bij de D3 beter moeten zijn(ook een beetje om het prijsverschil te kunnen verantwoorden). Nu hoor ik dat 3D op de D3 ook niet bijzonder snel is. Ik ben gisteren in het bezit van een D3 gekomen(net voor einde van de cashback) maar jammer genoeg kan ik het op mijn favoriete sport nog niet uittesten daar het seizoen voorbij is tot september.

              Hubert
              Voila, dat ondervind ik ook Hubert, waarschijnlijk is er voor de 3D tracking wat meer rekenkracht (tijd) nodig waardoor extreem snelle objecten moeilijk te volgen zijn, ik zal dat eerst eens tenvolle en onder verschillende omstandigheden uitproberen om te zien waarvoor deze functie nu echt een meerwaarde kan bieden.

              Ps. Hubert, heb jij een D303

              Comment


              • #8
                Re: Ervaringen Nikon D3 3D AF tracking.

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Ps. Hubert, heb jij een D303
                Yep Is een D300 met D3 opties. Heb uiteindelijk toch voor een D3 als backup voor men D300 gekozen ipv de Fuji s100Fs

                Hubert
                Hubert

                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                Comment


                • #9
                  Re: Ervaringen Nikon D3 3D AF tracking.

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Voila, dat ondervind ik ook Hubert, waarschijnlijk is er voor de 3D tracking wat meer rekenkracht (tijd) nodig waardoor extreem snelle objecten moeilijk te volgen zijn, ik zal dat eerst eens tenvolle en onder verschillende omstandigheden uitproberen om te zien waarvoor deze functie nu echt een meerwaarde kan bieden.

                  Ps. Hubert, heb jij een D303
                  Waarschijnlijk ook omwille van de 51 punten. 51 punten tracken vraagt veel meer rekenkracht dan 9 dus snelheid behouden wordt steeds moeilijker.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ervaringen Nikon D3 3D AF tracking.

                    3D mode zou perfekt zijn voor het opvolgen van items met veel contrast : bv een meeuw tov blauwe hemel.

                    just my 2 cents

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ervaringen Nikon D3 3D AF tracking.

                      Oorspronkelijk geplaatst door zive Bekijk bericht
                      3D mode zou perfekt zijn voor het opvolgen van items met veel contrast : bv een meeuw tov blauwe hemel.
                      Het is ook perfect , als het maar niet te snel gaat.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ervaringen Nikon D3 3D AF tracking.

                        beste "D303" gebruikers.Ik heb ook ondervonden dat de d3 tracking te traag is om snel bewegende onderwerpen te volgen.Vb waterskiërs,benji-jumpers.Zeker als er veel "storende elementen" zijn rondom het onderwerp zoals veel opspattend water,of de buizen rondom de benji-jump instalatie gaat het wel eens mis.Een alleenstaand onderwerp mét veel contrast gaat prima.Wat wel goed gaat is,lopers,wandelaars,fietsers,.
                        Welke instelling gebruik ik dan best voor bv waterskiërs die naar je toe komen?
                        Continu focus + ? .
                        Groetjes.
                        Henk
                        Nikon-Sony-olympus-Leica

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ervaringen Nikon D3 3D AF tracking.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Henkie Penkie Bekijk bericht
                          de buizen rondom de benji-jump instalatie gaat het wel eens mis.
                          Met de 3D of met de benji-jumper

                          Voor ijshockey gebruik ik op de D300 :
                          AF-C
                          Dyn AF veld 21
                          Sel scherpstelpunt 11 punten

                          Met de D3 had ik gehoopt dat ik daar full 3D kon gebruiken, daar die toch wat sneller is dan de D300 maar blijkbaar is dat ook noppes.
                          Heb er nog geen testen mee kunnen doen omwille van te recent aangekocht en ijshockey seizoen al voorbij.(wachten tot september)

                          Hubert
                          Hubert

                          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ervaringen Nikon D3 3D AF tracking.

                            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                            Ik gebruik ook meestal op de D300 9punts voor ijshockey. Heb ook met 3D51 getest en daar zaten ook meer missers tussen. Ik meen ergens gelezen te hebben dat 3D op de D300 te traag is voor snelle objecten. Dit zou bij de D3 beter moeten zijn(ook een beetje om het prijsverschil te kunnen verantwoorden). Nu hoor ik dat 3D op de D3 ook niet bijzonder snel is. Ik ben gisteren in het bezit van een D3 gekomen(net voor einde van de cashback) maar jammer genoeg kan ik het op mijn favoriete sport nog niet uittesten daar het seizoen voorbij is tot september.

                            Hubert
                            Wa leezek ik hier...?
                            Proficiat!
                            Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                            BE-Wommelgem
                            .: 20D & D700 :.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ervaringen Nikon D3 3D AF tracking.

                              Blijkbaar moeten zelfs pro's een leercurve ondergaan bij het nieuwe AF systeem:

                              Howdy! Come on in and explore the world of Moose's visual storytelling through his adventures with a camera!

                              Comment

                              Working...
                              X