Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens voor D40

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens voor D40

    Ik zoek een lens met een stuk meer zoom dan de kitlens (Nikkor 18-55) van de D40. Budget is ongeveer 250 euro (minder mag altijd) en wordt vooral gebruikt voor sportfotografie, van RC-auto's (niet degenen die 40 km/u maar 70-80 rijden), voetbal,...
    M'n voorkeur gaat uit naar een lens bij Foto Rubens, ik had de volgende lenzen al gezien:
    - Nikon AF-S DX VR 55-200mm F:4.0-5.6 G IF ED 279 euro
    - Nikon AF-S DX 55-200mm F:4.0-5.6 G IF ED 199 euro
    - Sigma 55-200mm DC F: 4.0-5.6 Nikon Digitaal 149 euro
    - Sigma 70-300mm APO DG Macro F: 4.0-5.6 Nikon AF 215 euro
    - Tamron AF 70-300mm F:4.0-5.6 Di LD Macro Nikon 139 euro

    Is beeldstabilisatie echt essentieel (wellicht niet als je een statief gebruikt)?

  • #2
    Re: Lens voor D40

    Oorspronkelijk geplaatst door potloodslijper Bekijk bericht
    - Nikon AF-S DX VR 55-200mm F:4.0-5.6 G IF ED 279 euro
    - Nikon AF-S DX 55-200mm F:4.0-5.6 G IF ED 199 euro
    - Sigma 55-200mm DC F: 4.0-5.6 Nikon Digitaal 149 euro
    - Sigma 70-300mm APO DG Macro F: 4.0-5.6 Nikon AF 215 euro
    - Tamron AF 70-300mm F:4.0-5.6 Di LD Macro Nikon 139 euro

    Is beeldstabilisatie echt essentieel (wellicht niet als je een statief gebruikt)?
    Als die RC auto's indoor rijden, mag je het met deze lenzen wel vergeten. Dan heb je een snelle lens nodig(zowel groot diafragma(2.8 of beter) als HSM,AFS,...)
    Vb 70-200/2.8, 50-150/2.8
    Beeldstabilisatie, indien aanwezig, wordt voor sport meestal uitgeschakeld.

    Hubert
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: Lens voor D40

      90% van de tijd zal ik outdoor foto's nemen. Beeldstabilisatie niet nodig voor sportfoto's? Waarom niet (ik ben nog een beginner)?

      Comment


      • #4
        Re: Lens voor D40

        Oorspronkelijk geplaatst door potloodslijper Bekijk bericht
        90% van de tijd zal ik outdoor foto's nemen. Beeldstabilisatie niet nodig voor sportfoto's? Waarom niet (ik ben nog een beginner)?
        Omdat VR dient om je eigen bibber te compenseren. Bij sportfoto's moet je, normaal, om de beweging te bevriezen, met vrij hoge sluitertijden werken, die doorgaans hoge zijn dan sluitertijden die je bibber op de lens veroorzaken.
        In principe heb je, om geen bibber te veroorzaken een sluitertijd van 1/brandpuntafstand X cropfactor. Als je dus met je lens op 100mm trekt, zal je sluitertijd minstens 1/150 s moeten zijn om een bibbervrije foto te hebben. Maar om mooie scherpe auto's te hebben moet je misschien op 1/500s trekken, zodat er ruimschoots aan de 1/150s voldaan is.
        VR kan ook wat nadelig zijn omdat het de AF wat kan vertragen. Dus bij sport foto's over het algemeen VR af zetten. Waar VR wel nuttig kan zijn in sport, is bv bij ware grootte races, als je kan pannen(terwijl je trekt, je camera mee laten volgen). Dit echter wel al een gevorderde techniek, waar je met de zoek functie veel over zal kunnen vinden.

        Hubert
        Hubert

        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

        Comment


        • #5
          Re: Lens voor D40

          Welke zou je dan aanraden? Max. 300 euro eigenlijk. Het is wel vooral sport, maar niet enkel dat.

          Comment


          • #6
            Re: Lens voor D40

            Oorspronkelijk geplaatst door potloodslijper Bekijk bericht
            Welke zou je dan aanraden? Max. 300 euro eigenlijk. Het is wel vooral sport, maar niet enkel dat.
            Omwille van sport heb je een snelle AF nodig. Dus heb je ofwel een AFS lens, ofwel een HSM(sigma) lens nodig. MAW. lenzen met scherpstel motor ingebouwd. Nu is dat ook een verieste om AF te hebben op een D40(x) of D60. Van je lijstje schieten dus enkel de Nikons over. Nu is de kwaliteit van de VR lens een stuk beter dan de niet VR lens.(Ik heb ze niet dus spreek niet van ondervinding maar wat zoekwerk leert dit.)
            Een alternatie is zoeken naar een 2de handse SIgma 70-200/2.8 of 50-150/2.8. Dan heb je ineens ook een goede lens voor indoor. Zal wel wat meer zijn dan €300 maar is ook betere kwaliteit.

            Hubert
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: Lens voor D40

              Bedankt voor het advies. Indien ik dus enkel sportfoto's zou trekken zou volgende lens: http://www.fotorubens.be/content/fot...086&startrow=1 even goed zijn als deze http://www.fotorubens.be/content/fot...086&startrow=1 ? Zijn beiden AF-S, enkel heeft de 2e nog VR en is 80 euro duurder.
              Als ik het tevens goed begrijp is het dus voor een volgende camera ook aan te raden om er eentje te hebben die de AF-motor niet van de lens moet hebben maar het zelf heeft?

              Comment

              Working...
              X