Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze AF-punt EOS 40D voor lopers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Keuze AF-punt EOS 40D voor lopers

    Beste BD-ers,

    Ik maak regelmatig foto's bij loopwedstrijden (afstanden varierend van enkele kilometers tot marathon) met mijn EOS 40D en de 70-200 F/4 IS of de 135 F/2.0; voor een opname van een specifieke loper (portret-stand) kies ik AI-Servo en het AF-punt in het midden. De scherpte van een foto beoordeel ik in principe aan de hand van het gezicht van de loper. Bij een min of meer beeldvullende opname zal het AF-punt ergens centraal op het lichaam liggen (borst/buik) en dat verklaart dat de foto's over het algemeen als scherp zijn te beoordelen, maar niet "kritisch scherp" zijn: het gezicht bevindt zich over het algemeen niet in precies hetzelfde vlak als de borst/buik.

    Nu ga ik binnenkort wat experimenteren met een van de uiterste AF-punten die ik bij een "beeldvullende" loper op het gezicht kan richten. Nu is de gevoeligheid van de niet-centrale AF-punten minder groot dan die van het centrale punt en vroeg mij daarom af of dit dan wel een betere keuze gaat zijn. Zoals gezegd ga ik dit uiteraard zelf proberen en nagaan wat beter is, maar ben benieuwd of een van jullie hier vanuit de praktijk iets zinnigs over kan zeggen.

    Daarnaast ben ik benieuwd of iemand voor dit type fotografie, dus niet al te snel bewegende sporters, een duidelijk verschil heeft kunnen ontdekken in de resultaten tussen een 40D en een pro-camera zoals de 1D Mark III. De autofocus van de Mark III is uiteraard sneller/nauwkeuriger maar ga ik dit dan ook practisch in de resultaten merken?

    Bij voorbaat dank voor jullie reacties

    Humphrey
    Last edited by hapa; 9 juni 2008, 18:11.

  • #2
    Re: Keuze AF-punt EOS 40D voor lopers

    Ik vermoed dat je minder scherp bedoeld omdat de loper feitelijk voorover gebogen loopt, waardoor in principe de aslijn van de loper scheef is en niet vertikaal.
    Je zou eventueel eens kunnen experimenteren vanuit een ander perspectief. Kikker, waardoor je camera aslijn terug loodrecht op de aslijn van de loper kan komen en langs de andere kant, je een beetje hoger opstellen, waardoor het middenste scherpstelpunt terug op het gezicht komt.

    Hubert
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: Keuze AF-punt EOS 40D voor lopers

      1 niet afvragen of het kan, maar gewoon proberen op loper 163, daar heb je toch geen foto's van nodig, en je weet of het kan.

      Dit weekend was ik op een muziekfestival, zonder foto problemen. en heb ik vanalles uitgeprobeerd, flitsen op div manieren af-on ed. Dit is één van de grote voordelen van digitale fotografie.


      2 als het niet lukt kleiner diafragma en eventueel hogere iso.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Keuze AF-punt EOS 40D voor lopers

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        1 niet afvragen of het kan, maar gewoon proberen op loper 163, daar heb je toch geen foto's van nodig, en je weet of het kan.
        Ik ben er van overtuigd dat het kan hoor (het staat immers in de manual dat je ook het niet-centrale AF punt kunt gebruiken ....) maar ben gewoon benieuwd naar de ervaringen van anderen hiermee. Daar is een forum onder andere voor bedoeld, toch?

        Maar ik ga het een dezer dagen zeker zelf proberen ..

        Comment

        Working...
        X