Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigma 30 mm F1,4 EX DC HSM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sigma 30 mm F1,4 EX DC HSM

    beste,

    ik ben beginnend fotograaf, wil nieuwe lens kopen. Heb momenteel Body Sony alfa 100 (met twee analoge zoomlenzen van minolta)
    Ik wil graag standaard vaste lens 50 mm. Omdat mijn sony kleine sensor heeft, en dus maal 1,5 moet doen dacht ik aan sigma 30 mm f 1,4 EX DC.
    Nu de vraag: via internet is die lens toch 50 euro goedkoper, hoe weet ik honderd procent zeker dat die Sigma lens een sony vatting heeft?
    Op sommige sites staat dat die lens voor Nikon camera's is D1 D50 D ... (wat die ook mogen wezen), maar over sony-vatting staat er niets bij.

    Heeft Sony minder mogelijkheden, minder groot gamma objectieven die er op passen? Minder mogelijkheden dan canon, nikon?
    Waarom heeft de meerderheid nikon of canon??
    Ik voel me vreemde eend in de bijt met mijn sony ;-)

    Dank

    Evaa
    wolf

  • #2
    Re: sigma 30 mm F1,4 EX DC HSM

    De Sigma 30mm f1.4 bestaat alleszins met Minolta/Sony vatting...


    Voor mij was het alleszins een uitstekend scherp standaard-objectief voor
    mijn Canon 20D voor ik naar FF gegaan ben...

    Linkske naar winkel ?

    Comment


    • #3
      Re: sigma 30 mm F1,4 EX DC HSM

      Sony is en prima toestel. Nikon gebruikt de sensors van Sony. Jij wilt een 50mm prime objectief en vanwege de cropfactor denk je aan een 30mm. (wordt 45mm). Denk er wel aan dat die 30mm het perspectief van een (matige) groothoek behoudt. Het plaatje wordt alleen krapper uitgesneden waardoor hij het onderwerp dichterbij haalt. Ik weet niet waar je dit objectief voor wilt gebruiken maar dit is misschien wel iets om rekening mee te houden.
      Deze Sigma scoort op photozone niet zo goed voor een prime. Kijk er maar eens naar. De scherpte bijvoorbeeld, is in het centrum heel erg goed, daarbuiten aanmerkelijk minder en in de hoeken is het nog minder.
      Ik heb deze Sigma nooit gebruikt maar bij de aanschaf van en nieuw objectief laat ik mij voor een deel leiden door de reviews op photozone.

      groet, Rik

      Comment


      • #4
        Re: sigma 30 mm F1,4 EX DC HSM

        Oorspronkelijk geplaatst door rik6230 Bekijk bericht
        Denk er wel aan dat die 30mm het perspectief van een (matige) groothoek behoudt.
        Perspectiefvervorming blijft altijd gelijk ... bij eender welke brandpuntsafstand!
        David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

        Comment


        • #5
          Re: sigma 30 mm F1,4 EX DC HSM

          Oorspronkelijk geplaatst door dg Bekijk bericht
          Perspectiefvervorming blijft altijd gelijk ... bij eender welke brandpuntsafstand!
          Dus een fisheye geeft dezelfde vervorming als een 500mm?Je bedoelt waarschijnlijk iets anders,maar dan moet je 't beter uitleggen.
          @ Topicstarter : om te gebruiken als portretlens misschien toch minder geschikt,wegens de genoemde vervorming.Het is een van de nadelen van een cropcamera,je bent voor portretten het beste af met 50-85mm,zelfs lichte tele,en dat blijft zo op cropcamera's,maar je moet dan wel verder achteruit stappen.



          Walter
          D850

          Comment


          • #6
            Re: sigma 30 mm F1,4 EX DC HSM

            Oorspronkelijk geplaatst door dg Bekijk bericht
            Perspectiefvervorming blijft altijd gelijk ... bij eender welke brandpuntsafstand!

            Perspectief wordt bepaald door de afstand tot het object en de brandpunt afstand. Groothoek trekt het beeld uit elkaar, tele drukt het beeld samen.
            Vandaar de vraag aan topicstarter waarvoor ze het wil gebruiken.
            Met een groothoek kun je zeker prachtige protretten maken maar je moet dan rekening houden met die vervorming. Voor een "normale" weergave, zoals wij het zien met onze ogen ben je beter af met een 50-85mm objectief zoals phororhacos schrijft.
            De stelling van DG is onjuist.
            groet, Rik

            Comment


            • #7
              Re: sigma 30 mm F1,4 EX DC HSM

              Oorspronkelijk geplaatst door rik6230 Bekijk bericht
              De stelling van DG is onjuist.
              Fotografeer eens een gebouw (omhoogkijkend) met een 18mm, en met een 300mm, vanop dezelfde plaats en met dezelfde kijkhoek.
              Haal dan uit de 18mm opname een beelduitsnede die overeenkomt met de 300mm opname, en vergelijk.

              Perspectief in de fotografie heeft toch te maken met convergerende lijnen, nietwaar?
              Dus niet verwarren met de compressie-eigenschap van een tele of de mogelijkheid van een groothoek om diepte in een beeld te scheppen.
              David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

              Comment


              • #8
                Re: sigma 30 mm F1,4 EX DC HSM

                Oorspronkelijk geplaatst door evaa Bekijk bericht
                beste,

                ik ben beginnend fotograaf, wil nieuwe lens kopen. Heb momenteel Body Sony alfa 100 (met twee analoge zoomlenzen van minolta)
                Ik wil graag standaard vaste lens 50 mm. Omdat mijn sony kleine sensor heeft, en dus maal 1,5 moet doen dacht ik aan sigma 30 mm f 1,4 EX DC.
                Nu de vraag: via internet is die lens toch 50 euro goedkoper, hoe weet ik honderd procent zeker dat die Sigma lens een sony vatting heeft?
                Op sommige sites staat dat die lens voor Nikon camera's is D1 D50 D ... (wat die ook mogen wezen), maar over sony-vatting staat er niets bij.

                Heeft Sony minder mogelijkheden, minder groot gamma objectieven die er op passen? Minder mogelijkheden dan canon, nikon?
                Waarom heeft de meerderheid nikon of canon??
                Ik voel me vreemde eend in de bijt met mijn sony ;-)

                Dank

                Evaa
                Ze hebben hem bij Konijn wel, maar helaas niet op voorraad. Misschien even mailen?




                DG, Maak eens een portret op 20mm en op 200mm, dan wordt het jouw wel duidelijk denk ik. Wat je zegt slaat nergens op.
                Bovendien gaan we niet een foto veels te ruim nemen om hem vervolgens kapot te croppen..om een beter perspectief te krijgen...?!
                Last edited by royv; 9 juni 2008, 18:26.
                Canon EOS 5D | Sigma 50 1.4 | 17-40L | 135L
                Visit my Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: sigma 30 mm F1,4 EX DC HSM

                  Oorspronkelijk geplaatst door rik6230 Bekijk bericht
                  Jij wilt een 50mm prime objectief en vanwege de cropfactor denk je aan een 30mm. (wordt 45mm). Denk er wel aan dat die 30mm het perspectief van een (matige) groothoek behoudt.
                  Het perspectief wordt door de cropfactor mede bepaald.
                  Wel is de scherptediepte van een 1.4 30mm iets groter dan van een 50mm op full frame, maar om nou van een ander perspectief te spreken.... Dat wordt bepaald door de beeldhoek.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: sigma 30 mm F1,4 EX DC HSM

                    Hallo,

                    dank voor alle reacties.
                    Mijn intensie is vooral landschappen, en tegelijkertijd ook reportage fotografie op reis. Dan heb ik het meest tijd om te fotograferen.
                    4 weken Finland is onze bestemming.
                    Omdat ik vooral voor landschappen wil gaan, en tegelijkertijd ook nog gewoon in een stad wil fotograferen, koos ik voor 30 mm. Compromis ... prijs ... ik moet ergens beginnen.
                    Of koop ik dan beter een 20 mm en daarnaast een 50-85? Wie sponsort ;-)?

                    Scalll, wat betekent FF? Grote sensor?

                    Gr

                    Evaa
                    wolf

                    Comment


                    • #11
                      Re: sigma 30 mm F1,4 EX DC HSM

                      beste

                      Wat denken jullie dan van een
                      sigma 20-40 mm F 2,8 EX DG Sony
                      sigma 24 mm F 1,8 Ex DG
                      Neem je voor groothoek, best ook groot diafragma mogelijkheid? Meestal fotografeer ik in de alpen, bergen (veel licht!), sneeuw, ... noordelijke streken tijdens de zomer (daar is het altijd licht).

                      Daarnaast zou ik dan toch een vaste 50 mm kopen voor portret. Ik wil ook oefenen met vaste brandpunt. Mijn leraar zegt dat dit de beste manier is om te leren fotograferen. Ik zal hem maar geloven ;-)


                      gr

                      Evaa

                      Ik beloof alle antwoordjes één fotootje ;-)
                      wolf

                      Comment


                      • #12
                        Re: sigma 30 mm F1,4 EX DC HSM

                        Ik weet niet welke lenzen je al hebt, maar anders moet je misschien eens kijken naar de sigma 10-20mm, dan heb je direct een mooie groothoek en die zal je zeker kunnen gebruiken voor landschappen.

                        Daarnaast kan je dan (afhankelijk van je budget) nog kiezen voor een sigma 30mm (of misschien zoeken naar een tweedehandse minolta 28mm of 35mm)
                        en eventueel nog een 50mm (die zal je tweedehands redelijk goedkoop kunnen vinden)
                        Nice pen, bet you write good stories with it.
                        Nikon D50 * 17-35 F2.8 * 35-70 F2.8D * 50 F1.8 * 180 F2.8 * Tamron 90 F2.8 * SB-600

                        Comment


                        • #13
                          Re: sigma 30 mm F1,4 EX DC HSM

                          Oorspronkelijk geplaatst door evaa Bekijk bericht
                          Hallo,

                          dank voor alle reacties.
                          Mijn intensie is vooral landschappen, en tegelijkertijd ook reportage fotografie op reis. Dan heb ik het meest tijd om te fotograferen.
                          4 weken Finland is onze bestemming.
                          Omdat ik vooral voor landschappen wil gaan, en tegelijkertijd ook nog gewoon in een stad wil fotograferen, koos ik voor 30 mm. Compromis ... prijs ... ik moet ergens beginnen.
                          Of koop ik dan beter een 20 mm en daarnaast een 50-85? Wie sponsort ;-)?

                          Scalll, wat betekent FF? Grote sensor?

                          Gr

                          Evaa
                          Klopt Eva, FF = Full Frame = grote sensor...
                          De Sigma 30mm heeft een kleinere beeldcirkel en werkt niet met een Full Frame camera (tenzij met absurde vignettering)...

                          Ik gebruikte deze lens in combinatie met de 85mm f1,8 (portret) en de Sigma 10-20mm (landschappen) en was er heel tevreden over...

                          Comment


                          • #14
                            Re: sigma 30 mm F1,4 EX DC HSM

                            Als je veel wilt voor een redelijke prijs kan ik zeker de sony/zeiss 16-80 aanraden.
                            Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...


                            Niet so lichtsterk als de door jou voorgestelde 30mm maar wel een range die je zowel voor landschappen als voor portretten kan gebruiken.

                            Lensje is ook enorm scherp en haalt een hele hoge resolutie.

                            Anyway om op je vraag terug te komen, ik heb die sigma 30mm al een hele tijd niet meer in stock gezien bij konijn.
                            Dus ik vrees een beetje dat je daar nog wel even op zal kunnen wachten.

                            Je kan eventueel uitkijken naar den tweedehands 35mm F2 van minolta.
                            Minolta AF 35mm F2 RS A-mount lens detail page with owners reviews and reference to most useful information about the lens

                            Kijk ook eens op dyxum om de verschillende beschikbare minolta lenzen te bekijken.

                            Als je meer lichtsterkte wil kan je altijd naar een Minolta 50mm 1.7 of 1.4 kijken. Die 1.7 is voor een 100 eur wel te vinden (ik heb er nog ééntje te koop), voor die 1.4 moet je ongeveer het dubbele rekenen.

                            In elk geval veel success met je camera/lenzen keuze !

                            G
                            As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
                            like.no.other

                            Comment

                            Working...
                            X