Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

telelens IS of niet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • telelens IS of niet

    hallo,

    Als beginnend fotograaf hou ik me vooral bezig met sportfotografie (golfsurfen, kite, ski, snowboard).
    Nu wil ik me een telelens aankopen, maar vraag me af of IS echt belangrijk is of niet. Twijfel tussen een paar lenzen, vandaar jullie mening gevraagd. (Body heb ik canon 40D).
    canon 70-300 IS USM 4.5/5.6
    Sigma 100-300mm F/4.0
    Sigma 70-200 F2.8 APO EX-DG + eventueel convertor
    Sigma APO 120-400mm F4.5-5.6 DG OS HSM

    Of zijn er nog andere betere lenzen waar ik rekening mee moet houden?

    Ik kijk alvast uit naar jullie mening!

  • #2
    Re: telelens IS of niet

    Canon 100-400 IS, is zeker een om rekening mee te houden. Wel een ander budget.
    Last edited by Doc_Holiday; 9 juni 2008, 11:11.
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

    Comment


    • #3
      Re: telelens IS of niet

      deze was idd een optie, maar wel redelijk duur...
      Weet iemand zo een lens 2e hands te koop aangeboden?
      hab ook gedacht aan een bepaalde 70-200 met dan convertor 1.4 of 2.0.
      Neem ik dan best een IS lens of niet? EN F2.8 of F4 voldoende?

      Comment


      • #4
        Re: telelens IS of niet

        Ik heb de 70-200 f2.8 zonder IS geprobeerd en die trok toch ietwat onscherp.
        Das natuurlijk een persoonlijke mening en iedere moet voor zichzeklf uittesten maar ik denk dat IS geen overbodige luxe is, voor mij toch niet, ben nogal een schudder
        Je betaalt natuurlijk een stuk!! meer maar achteraf ga je mss blij zijn dat je de IS genomen hebt. Beter teveel dan te weining denkik dan.
        www.rockshots.be

        Comment


        • #5
          Re: telelens IS of niet

          ik denk dat voor sportshots, snelle AF veel belangrijker is dan IS...

          een 70-200 2.8 zou ik dus aanraden eventueel met een 1.4... Je andere suggesties komen AF-snelheid tekort denk ik...
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

          Comment


          • #6
            Re: telelens IS of niet

            Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
            ik denk dat voor sportshots, snelle AF veel belangrijker is dan IS...

            een 70-200 2.8 zou ik dus aanraden eventueel met een 1.4... Je andere suggesties komen AF-snelheid tekort denk ik...
            Inderdaad, voor de meeste vormen van sport is IS,OS,AS,VR,... niet noodzakelijk en zelfs nadelig omwille van het iets wat vertragende effect. Een snelle AF is dan veel belangrijker zoals de HSM bij Sigma of USM bij Canon.

            Daar je sporten geen indoor zijn, zal je waarschijnlijk vrij degelijk licht hebben en dan zou je ook de 70-200 F4 van Canon kunnen overwegen. Ik heb ze niet(Nikon) maar er wordt toch veel goed over geszchreven.

            Hubert
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: telelens IS of niet

              Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
              Daar je sporten geen indoor zijn, zal je waarschijnlijk vrij degelijk licht hebben en dan zou je ook de 70-200 F4 van Canon kunnen overwegen. Ik heb ze niet(Nikon) maar er wordt toch veel goed over geszchreven.
              da's inderdaad geen slechte, helemaal niet Wordt beschouwd toch als een van de scherpere en snellere Canon telezooms. De 2.8 daarentegen is ook heel scherp en razendsnel. Dan heb je iets meer flexibiliteit door het mogelijk gebruik van een 1.4x indien je 200 tekort is. Bij de f/4 zit je dan al direct op f/5.6...
              With Canon, I can (or at least try)
              Photastic.be ~ Passion for the picture
              Nieuwe site

              Comment


              • #8
                Re: telelens IS of niet

                Oorspronkelijk geplaatst door triple-s Bekijk bericht
                deze was idd een optie, maar wel redelijk duur...
                Weet iemand zo een lens 2e hands te koop aangeboden?
                hab ook gedacht aan een bepaalde 70-200 met dan convertor 1.4 of 2.0.
                Neem ik dan best een IS lens of niet? EN F2.8 of F4 voldoende?
                Ik ga altijd voor een IS lens als het mogelijk is. Dus daar zou ik zeker niet aan twijfelen. En eigelijk ook niet aan de F2.8, super lens. Ik heb zowel de F4 als de 2.8 gehad en hoewel ik van de F4 zeer tevreden was, de 2.8 is toch net dat tikkeltje beter voor mij (zeker omdat ik veel concerten doe en veel werk met heel weinig licht.)
                Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                http://www.stevevandegaer.be

                Comment


                • #9
                  Re: telelens IS of niet

                  Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                  Ik ga altijd voor een IS lens als het mogelijk is. Dus daar zou ik zeker niet aan twijfelen. En eigelijk ook niet aan de F2.8, super lens. Ik heb zowel de F4 als de 2.8 gehad en hoewel ik van de F4 zeer tevreden was, de 2.8 is toch net dat tikkeltje beter voor mij (zeker omdat ik veel concerten doe en veel werk met heel weinig licht.)
                  Dat is inderdaad "de beste" maar past ze wel in het budget van de TS?
                  Ze kost 3 à 4 keer zoveel als de 70-200 F4 en 2 à 3 keer zoveel als de Sigma!!!
                  Stabilisatie is zeker niet te versmaden, zeker voor concerten en andere podium acts en voor sport kan je het indien nodig af zetten maar het heeft wel zijn prijs.

                  Hubert
                  Hubert

                  Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                  Comment


                  • #10
                    Re: telelens IS of niet

                    alvast bedankt voor alle info.
                    Budget is idd nog niet erg groot, anders had ik radicaal voor de 100-400L gegaan denk ik. Maar mss nu wel een 70-200 F4 overwegen. Is dat te doen met 1,4 convertor? Is alles dan nog voldoende snel en scherp? Omdat je toch ineens op 5,6 zit, geen probleem?

                    Als je iemand kent die een nuttige lens voor me verkoopt in occasie, laat dan zeker maar weten!

                    Comment


                    • #11
                      Re: telelens IS of niet

                      Een 70-200 f4 L IS is volledig open (f4 dus) al heel scherp, en dan zal ze met een 1,4x TC ook nog wel goed presteren.

                      Maar wat de AF betreft, daar zal je met een teleconverter toch flink op achteruit gaan. Voor sportfoto's zal een teleconverter geen echt goede oplossing zijn.

                      Ik heb gisteren een 300mm f4 L IS gekocht, de autofocus van die lens is heel snel, maar met een 1,4x TC wordt direkt al héél wat minder. Voor niet te snel bewegende onderwerpen is dat geen probleem, maar bij sport kan dat wel tegenvallen...

                      Waarschijnlijk is een EF-S 55-250 IS sneller dan een 70-200 + 1,4x TC (misschien is ze zelfs ook scherper dan die combinatie).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: telelens IS of niet

                        En de 100-400 L lens? Is deze ideaal voor deze soort dingen te doen?? iemand ervaring mee? Occasie te koop?

                        Comment


                        • #13
                          Re: telelens IS of niet

                          De 100-400 is inderdaad best bruikbaar voor dat soort fotografie, maar als die te duur is, dan zou ik nog even wachten tot de Sigma 120-400 (of 150-500 OS) hier leverbaar is.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: telelens IS of niet

                            En wanneer zouden dez Sigma lenzen uitkomen?
                            Had ook al gedacht om eventueel Sigma 70-200 2.8 te kopen, en dan eventueel Convertor 2X bij te kopen. Dan heb ik zelfde prijs als de 100-400L canon lens.
                            Of niet doen zoiets?

                            Comment


                            • #15
                              Re: telelens IS of niet

                              Oorspronkelijk geplaatst door triple-s Bekijk bericht
                              En wanneer zouden dez Sigma lenzen uitkomen?
                              Had ook al gedacht om eventueel Sigma 70-200 2.8 te kopen, en dan eventueel Convertor 2X bij te kopen. Dan heb ik zelfde prijs als de 100-400L canon lens.
                              Of niet doen zoiets?
                              Dat heb ik zelf geprobeerd, en dat kan ik niet aanraden.
                              Als je de Sigma 70-200 gebruikt in combinatie met een 2x TC, dan krijg je softe foto's, en een heel trage autofocus.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X