Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D3 : stofzuiger ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D3 : stofzuiger ?

    Misschien vinden jullie dit een luxe probleem voor een amateur, maar ik wilde toch even polsen naar gelijkaardige problemen en vooral oplossingen :

    Ik heb het geluk om met een D3 te mogen werken, maar met de dag wordt mijn frustratie groter !! Fantastisch toestel maar het lijkt er op of ze een samenwerking zijn aangegaan met Hover, Philips, Nilfisk of andere stofzuiger merken...

    Stof dat die bak vreet !! Zelfs zonder wisselen van lenzen en na cleaning, komt het stof aan een razend tempo op de sensor. Elke foto moet ik voor minstens 30 dust spots corrigeren. Dat was niet meteen het idee dat ik van dergelijk (duur) toestel had voor ik het kocht.
    FYI, met dezelfde lenzen nooit problemen gehad met de D70....



    Iemand gelijkaardige problemen of suggesties ???


    Groeten
    Dirk
    Groeten Dirk
    Website : http://www.gakrid.be

  • #2
    Re: Nikon D3 : stofzuiger ?

    Bij het wisselen van een matglas kreeg ik ook stof naar binnen...
    Dat is echter niet alleen met D3, ook D2X, D200 en D1X hadden/hebben er last van, net als alle andere merken...sensoren zuigen als 't ware stof aan...
    idd. connecties met stofzuigerfabrikanten...

    mvg,

    Roland

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D3 : stofzuiger ?

      Je zal het wss al gecontroleerd hebben maar zit het spiegelhuis al niet vol met stof ?

      Greetz rich
      D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D3 : stofzuiger ?

        Het is niet de camera die stof vreet, meestal is het de (zoom)lens die stof aanzuigt. Maar ik heb er echter niet veel last van op mijn D3. Ik gebruik echter enkel de Nikon AF-D lenzen. Die schijnen daar toch minder last van te hebben dan de gewone.

        Mvg.

        Marchek

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D3 : stofzuiger ?

          Op een grotere (full frame) sensor valt ook meer stof hé. Dacht dat dit bij de 5D ook opviel.
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D3 : stofzuiger ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Marchek Bekijk bericht
            Ik gebruik echter enkel de Nikon AF-D lenzen. Die schijnen daar toch minder last van te hebben dan de gewone.
            Kun je uitleggen wat gewone lenzen zijn, want ik dacht altijd dat een AF-D er gewoon was.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D3 : stofzuiger ?

              Men zit te zeuren dat Canon vanalles maakt, dan is het hoogtijd dat Nikkon ook eens gaat overwegen om stofzuigers te maken die beter zijn dan de vernoemde merken
              Dit is een grapje hé jongens en meisjes

              Eeen naam: D3 S
              gr, eb

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D3 : stofzuiger ?

                heb al gemerkt dat indien je elke cam intensief gebruikt (lenzenwissel, verplaatsen) je altijd last krijgt van stof.

                langs de andere kant heb ik heel weinig last van haartjes of grotere stofdeeltjes, analoog was dat wel anders
                foto als spiegel of als venster?

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D3 : stofzuiger ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                  Op een grotere (full frame) sensor valt ook meer stof hé. Dacht dat dit bij de 5D ook opviel.
                  Mijn 30D kan er ook aardig wat van
                  Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D3 : stofzuiger ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Kun je uitleggen wat gewone lenzen zijn, want ik dacht altijd dat een AF-D er gewoon was.
                    Ik denk dat de pro lenzen zo gebouwd zijn dat ze zo goed mogelijk afgedicht zijn tussen de buitenlucht en de camerabody. Er is altijd wel een opening, omdat de de lucht zich moet kunnen verplaatsen in de lens, maar de pro lenzen worden niet langer of korter bij het zoomen, dus zuigen ze veel minder stof aan.

                    Marchek

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D3 : stofzuiger ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Marchek Bekijk bericht
                      Ik denk dat de pro lenzen zo gebouwd zijn dat ze zo goed mogelijk afgedicht zijn tussen de buitenlucht en de camerabody. Er is altijd wel een opening, omdat de de lucht zich moet kunnen verplaatsen in de lens, maar de pro lenzen worden niet langer of korter bij het zoomen, dus zuigen ze veel minder stof aan.

                      Marchek
                      Ik zou niet direct durven zeggen dat IF(internal focus) lenzen Pro lenzen zijn.
                      Er zijn talloze Pro lenzen zonder IF en talloze IF lenzen die eigen prosumer zijn.

                      Het ene wil zeker niet direct het andere zeggen.

                      Hubert
                      Hubert

                      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D3 : stofzuiger ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                        Ik zou niet direct durven zeggen dat IF(internal focus) lenzen Pro lenzen zijn.
                        Er zijn talloze Pro lenzen zonder IF en talloze IF lenzen die eigen prosumer zijn.

                        Het ene wil zeker niet direct het andere zeggen.
                        en zeker niet AF-D daaraan koppelen, want dan heb ik een pro lens van €100.....
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment

                        Working...
                        X