Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vlekken op de sensor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vlekken op de sensor

    beste mensen

    sinds enkele dagen geleden heb ik vlekken ontdekt.
    nu goed laten kuisen bij konijn en die waren weg dacht ik?

    ik heb zondag rally getrokken en op de ene foto mega veel vlekken en op de andere foto geen enekele te zien????
    kan iemand mij dit fenomeen eens uitleggen,tijdens het foto trekken geen lenzen veranderd.

    het rare is op de ene wel en op de andere geen enkele vlek te zien?

    of kan dit zijn dat de ene in raw en de andere in jpeg getrokken zijn.

    kan iemand mij helpen?????
    30D + BP + EF 28-200 + EFS 10-22+ EF 50 1.8 + 100MM macro 2.8 + ringflits + ex420 + CF 12GIG + nog wa ander materiaal

  • #2
    Re: vlekken op de sensor

    Stof op je sensor valt sneller op bij een hoger f-getal (klein diafragma), bij een lager f-getal zal het vuil bijna of helemaal niet te zien zijn. Ook al eens gekeken of er geen stof zit op je lens?
    Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
    Website : http://runaque.deviantart.com/

    Comment


    • #3
      Re: vlekken op de sensor

      Oorspronkelijk geplaatst door Runaque Bekijk bericht
      Stof op je sensor valt sneller op bij een hoger f-getal (klein diafragma), bij een lager f-getal zal het vuil bijna of helemaal niet te zien zijn. Ook al eens gekeken of er geen stof zit op je lens?
      stof op de lens zie je nooit (of het moet al heeeeel veel stof zijn of het stof moet op de achterste lenselementen zitten)

      het zal zeker en vast stof op je sensor zijn, en dit is inderdaad veel zichtbaarder bij hoge f-getallen. zo erg zelf dat je soms bijvoorbeeld op f2.8 helemaal niets ziet, terwijl je sensor feitelijk toch een stofbak is, en je dit dus wel vanaf f8 en hoger begint te zien.

      laten kuisen heb ik nog niet echt veel goede dingen van gehoord (en tkost veel geld)
      zelf doen en dan kan je pas zeker zijn dat het goed is gedaan. zoek maar eens hier op het forum en je vindt meer dan genoeg info
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: vlekken op de sensor

        ook ooit eens laten (voor)doen bij konijn en was proper, maar niet heel druk toen. doe het nu zelf met swabs van visible dust en lukt.
        niet moeilijk en zo'n sensor kan echt wel wat hebben. geen cif of jex natuurlijk
        Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

        Comment


        • #5
          Re: vlekken op de sensor

          Een simpel blaaspeertje kan wonderen doen.

          Alvoor je gaat shooten steeds je sensor controleren op
          stofjes die je zo met het blote oog al ziet zitten; deze
          kan je al vaak met het peertje wegblazen.

          ...als de stofjes door het peertje nog steeds niet zijn weggeblazen
          best een "natte" beurt geven met swabje + Eclipse.


          M.v.g.
          CANON Inc. Made In Japan

          Comment


          • #6
            Re: vlekken op de sensor

            Oorspronkelijk geplaatst door dean-eos300d Bekijk bericht
            beste mensen

            sinds enkele dagen geleden heb ik vlekken ontdekt.
            nu goed laten kuisen bij konijn en die waren weg dacht ik?

            ik heb zondag rally getrokken en op de ene foto mega veel vlekken en op de andere foto geen enekele te zien????
            kan iemand mij dit fenomeen eens uitleggen,tijdens het foto trekken geen lenzen veranderd.

            het rare is op de ene wel en op de andere geen enkele vlek te zien?

            of kan dit zijn dat de ene in raw en de andere in jpeg getrokken zijn.

            kan iemand mij helpen?????
            Laat eens zien hoe het eruit ziet. Wat mijn voorgangers schrijven is correct maar als jij de sensor hebt laten schoonmaken zou je geen vlek meer mogen zien.
            groet, Rik

            Comment

            Working...
            X