Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D300 of Fuji S5Pro?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D300 of Fuji S5Pro?

    Hallo iedereen.

    Ik ben aan het uitkijken naar een nieuwe camera, opvolger van mijn D70.
    Nu was ik ervan overtuigd dat de Nikon D300 mijn volgende camera ging worden (wegens goede ruisprestaties), maar ik kwam toevallig uit op de Fuji S5pro.
    Wat ik vooral fotografeer zijn evenementen en concerten, veel in jeugdhuizen, zodus hoge ISO-waarden wegens te weinig licht.

    Na vergelijking kwam ik uit op de volgende voordelen:

    S5Pro vs. D300

    Betere ruisprestaties door andere sensor
    Betere Dynamic Range
    Goedkoper

    D300 vs S5Pro
    Sneller
    Betere baterijgrip
    Groter scherm

    Nu vind ik de opgenoemde voordelen van de D300 wel nuttig, maar niet noodzakelijk.
    Momenteel gaat mijn voorkeur dus uit naar de S5Pro, maar dit kan nog veranderen.
    Echter nog een paar vragen:

    Hoe is de batterijduur?
    Werkt de lichtmeting met oude nikkorlenzen (maart '77) op dit toestel?
    Nog enige pro's of contra's?
    Camera: Nikon D300 - Nikon D700
    Lenzen: Nikkor 80-200 f2.8 | Nikkor 50 f2 MF | Nikkor 50mm f1.4 | Nikkor 35mm | Samyang 14mm f2.8 MF

  • #2
    Re: Nikon D300 of Fuji S5Pro?

    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...
    Photography helps people to see
    -Berenice Abbott-
    BD1050BE

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D300 of Fuji S5Pro?

      Oorspronkelijk geplaatst door barben Bekijk bericht
      Na vergelijking kwam ik uit op de volgende voordelen:
      S5Pro vs. D300
      Betere ruisprestaties door andere sensor
      Ik heb dit nu al een paar keer gelezen hier op BD.
      Is dat ergens al eens aangetoont? of heeft S5Pro meer ruisonderdrukking?

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D300 of Fuji S5Pro?

        Ik ben afgelopen maand ook overgestapt van de D70 naar de S5 en moet zeggen dat ik er geen spijt van heb gehad. Ik ben erg blij met de grotere zoeker (al is het geen HP zoeker) en body zoals de F100, iets wat ik erg miste bij de D70. Mijn manuele lenzen werken perfect op de S5 je kunt het brandpunt en minimale diafragma instellen waardoor de camera weet met welke lens hij te maken heeft. Wissel je van manuele lens zal je dit wel moeten aanpassen, heb begrepen dat je bij de D300 enkele manuele lenzen kan voorprogrameren. Of de S5 minder ruist dan de D300 kan ik niet zeggen, al lees ik ook dat het verschil tussen beiden niet erg groot is, daarnaast ligt het er volgens mij ook aan welke ruisonderdrukking er in de camera wordt gebruikt. In iedergeval zijn de ruisprestaties een stuk beter dan de D70, 1600 iso op de S5 is bruikbaar, hij gaat tot 3200 is maar dit is alleen voor noodgevallen.

        Verder ben ik erg tevreden over het dynamisch bereik zeker in RAW en de fuji kleuren vind ze suptieler (zachter en neutraler, moeilijk uit te leggen) en daarom veel mooier zeker de huidtinten zijn bij de D70 nogal snel rood, verder werkt de witbalans erg goed zeker bij kunstlicht. Ik doe met de baterij zo'n 400 opnames, de D70 en d300 doen langer met de baterijen. Ik gebruik zelf geen baterypack omdat de camera daardoor zwaarder en minder handzaam wordt, maar dat is een keuze.

        Ik vind de camera snel genoeg hij kan zo'n 7 RAW en Jpg fotos in zijn buffer opslaan voordat hij moet wegschrijven (hetgeen wel lang duurt), wel is hij geen wonder bij de continu stand. Het is geen camera voor het snelle werk maar voor normale fotografie hoeft dat geen belemmering te zijn. qua prijs is de camera erg aantrekkelijk, zag dat hij bij cameraexpress al gedaald is naar €895,00.

        Ik vind de Fuji S5 een hele mooie opstap van de D70, de D300 heeft meer pixels, moderner en is universeler. Je zult zelf moeten afwegen welke camera het beste bij jou past. Ik ben erg blij dat ik de stap heb genomen, maar dat heb ik al eens geschreven.
        Last edited by Tintin; 4 juni 2008, 10:23.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D300 of Fuji S5Pro?

          Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
          Ik heb dit nu al een paar keer gelezen hier op BD.
          Is dat ergens al eens aangetoont? of heeft S5Pro meer ruisonderdrukking?
          Ja is ook de eerste keer dat ik dat hoor.

          De S5 pro is toch vooral gekend en geroemd voor z'n kleurweergave en extra DR, en niet zozeer voor z'n hoge ISO's.

          Als ik zo kijk naar reviews op dpreview qua ISO en ruis, scoort de D300 veel beter en gaat hij zelf tot ISO 6400, terwijl deze camera wel 2x zoveel megapixels heeft... en zoveel sneller is in gebruik en zoveel moderner is. Een S5pro is uiteindelijk maar een Fuji sensor in een D200 body (weet niet waarom hier F100 body aangehaald wordt...), een body die al een upgrade heeft: namelijk D300.

          Dus als je een D300 beeld downsampled naar 6MP, om te vergelijken met de S5pro, ga je wel héle cleane hoge ISO's hebben.
          Last edited by caleido; 4 juni 2008, 10:22.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D300 of Fuji S5Pro?

            De S5 had betere ruisprestaties dan de D200 maar of dat voor de D300 nog steeds geld weet ik ook niet.

            Het is inderdaad afhankelijk van verschillende factoren, zoals de ruis onderdrukking in de camera of een camera meer of minder ruist. De D300 is weer een generatie verder dan de D200 en pixel-ruisprestaties zijn dan ook erg goed, de S5 zit daar voor mijn gevoel tussen in.

            Ik haal de F100 aan omdat ik uit de analoge tijd kom en deze camera in mijn bezit heb gehad (heb hem afgelopen maand verkocht). De D70 vond ik een mooie camera maar als ik de F100 vast had en door de zoeker keek was ik meteen weer verkocht. De D200 en S5 hebben inderdaad veel weg van de F100 en zijn eigenlijk de digitale broertjes hiervan.
            Last edited by Tintin; 4 juni 2008, 10:53.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D300 of Fuji S5Pro?

              Iets helemaal anders :
              (misschien een domme vraag)

              Passen alle lenzen van nikon op die Fuji S5Pro?

              En klopt het ook dat nikon lenzen ook passen op Pentax? of welk ander merk? En ik bedoel dan ZONDER adapter voor de lenzen.

              Is dit ook zo bij canon met een ander merk?
              Canon!

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D300 of Fuji S5Pro?

                Alle Nikon objectieven/flitsers en andere accesoires passen op de Fuji S5.
                Body van de S5Pro is gebaseerd op de nikon D200.
                Zonder adapter zal een nikon niet passen op een canon. Met adapter gaat dit wel. (Andersom gaat niet, d8 ik, zelfs niet met adapter)
                Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D300 of Fuji S5Pro?

                  Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                  Alle Nikon objectieven/flitsers en andere accesoires passen op de Fuji S5.
                  Body van de S5Pro is gebaseerd op de nikon D200.
                  Zonder adapter zal een nikon niet passen op een canon. Met adapter gaat dit wel. (Andersom gaat niet, d8 ik, zelfs niet met adapter)
                  Bedankt!

                  En is er ook een merk waar alles van canon (flitsers, objectieven) op past(zonder adapter) ?
                  Canon!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D300 of Fuji S5Pro?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dries_h Bekijk bericht
                    Bedankt!

                    En is er ook een merk waar alles van canon (flitsers, objectieven) op past(zonder adapter) ?
                    Ja hoor Canon maakt toestellen waar dit allemaal op past

                    Greetz rich
                    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D300 of Fuji S5Pro?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dries_h Bekijk bericht
                      Bedankt!

                      En is er ook een merk waar alles van canon (flitsers, objectieven) op past(zonder adapter) ?
                      Ja, de oudere Kodak. Je kon de body krijgen met Nikon vatting of met Canon vatting maar ik weet niet of die nog verkrijgbaar is. Collega Spanjaert had(of heeft) er zo één met Nikon vatting.

                      Hubert
                      Hubert

                      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D300 of Fuji S5Pro?

                        zie net dat de prijs bij Konijnenberg gedaald is naar € 849,00 voor een nieuwe S5.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D300 of Fuji S5Pro?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tintin Bekijk bericht
                          zie net dat de prijs bij Konijnenberg gedaald is naar € 849,00 voor een nieuwe S5.
                          En zeggen dat ik die ooit 1700€ heb betaald
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D300 of Fuji S5Pro?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                            En zeggen dat ik die ooit 1700€ heb betaald
                            En ik nog meer, maar wel met batterygrip, dat laatste is voor mij dus wel een must. Verticale ontspanner en perfect tegengewicht voor zwaardere lenzen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D300 of Fuji S5Pro?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                              En zeggen dat ik die ooit 1700€ heb betaald
                              En zeggen dat mijn vriend 7 maand geleden nog 5400€ betaalde voor een van de eerste levering D3, waar ik twee maand geleden maar 3.800€ heb betaald.

                              Dat is nu eenmaal de evolutie van electronisch materiaal.

                              Comment

                              Working...
                              X