Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

NIKON D 80,vraagje over LCD scherm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • NIKON D 80,vraagje over LCD scherm

    ik fotograveer nu al enkele dagen met nikon d80+nikkor 16-85mm , en als ik de foto's genomen als jpeg fijn, groot 10,0 m op het lcd scherm bezie zijn die allemaal heel goed scherp,zelf bij het vergroten.

    maar als ik deze foto's bezie op mijn notebook acer aspire 1640,zijn deze foto's minder scherp,nog goed ,maar doch minder dan als op het lcd scherm

    daarom deze vraag,is het mogelijk dat de foto's op het lcd scherm scherper worden weergeven dat dat ze werkelik zijn.

    of is het scherm van mijn notebook dat de oorzaak is.

    graag een antwoord ,dank u.
    Last edited by polydoor; 3 juni 2008, 10:35.
    groetjes,polydoor.

    NIKON D80

  • #2
    Re: NIKON D 80,vraagje over LCD scherm

    Natuurlijk is het zo dat des te kleiner het scherm, des te scherper het beeld. Kijk b.v. maar eens naar een aantal TVs in de etalage, of b.v. in de Carrefour.

    Maar het zou natuurlijk ook aan de kwaliteit van je foto's kunnen liggen. Je kunt namelijk in lagere kwaliteit gaan fotograferen, zodat je eventueel 1000 op je geheugenkaart krijgt. Maar als je de hoogte kwaliteit instelt, kun je misschien maar 100 of zo op je kaart krijgen...

    Als je een "lage kwaliteits" foto vergroot op je computerscherm, merk je dat het niet scherp is; iets wat niet zal opvallen op een klein schermpje.

    Een tip: hoe groot zijn de bestanden? Als ze bijvoorbeeld 4-5 Megabyte zijn, zul je wel hoge kwaliteit hebben ingesteld. Als het echter om bestanden gaat van 100-200 Kilobytes, tja, dan heb je de laagste kwaliteit ingesteld, goed om met de mail te verzenden, maar eigenlijk niet meer dan dat.

    Hopelijk helpt deze uitleg.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: NIKON D 80,vraagje over LCD scherm

      Ik heb even via Google een brochure over de D80 doorgenomen en ik vind daar b.v. de volgende cijfers terug:

      RAW (NEF) + JPEG FINE
      L: 17,2MB
      M: 15,1MB
      S: 13,6MB

      (en dat is zowat de hoogste kwaliteit)

      Aan de lage kwaliteits kant vind je dan:

      JPEG BASIC
      L: 1,2MB
      M: 0,7MB
      S: 0,3MB

      En als je dergelijke instellingen zou hebben gemaakt, dan verwondert me de slechte kwaliteit niet. Zoals gezegd: goed voor de mail, maar meer ook niet.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: NIKON D 80,vraagje over LCD scherm

        Hoi LesC,

        Misschien heb je eroverheen gelezen, maar hij gebruikt de instelling JPEG Fine (hoogste kwaliteit voor JPEG) en 10,0m dus de grootste resolutie. Deze foto's zouden echt wel meer dan voldoende kwaliteit moeten zijn om nog scherp te zijn op de PC.

        Ik ken de Canon functionaliteit niet, maar zoals polydoor zegt lijken de foto's scherp op het LCD scherm, zelfs als hij de ingebouwde zoom-functie van de D80 gebruikt om in te zoomen, hierdoor kan hij heel veel detail op het LCD-scherm tevoorschijn halen. Toch moet ik je gelijk geven dat een LCD-scherm niet ideaal is om de scherpte te checken.

        @ Polydoor : Misschien kan je eens proberen om iets te fotograferen dat heel sterk afgelijnde randen heeft en kijken wat dan het resultaat is op de monitor (bvb tekst, kleurenfiche, etc...). Foto trekken met een statief en zorgen dat je scherpstelpunt juist staat.

        Misschien heeft iemand anders nog betere tips ?
        Mvg,David
        [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

        Comment


        • #5
          Re: NIKON D 80,vraagje over LCD scherm

          hey,lesc en fhotoclix.

          inderdaad ik fotografeer op jpeg fijn,groot 3872-2592,10,0m.

          maar zeg eens ,zijn jullie foto's op computer scherm even scherp

          als op het lcd scherm van jullie fototoestel.

          bedankt voor jullie antwoord

          PS,Ik gebruik het lcd scherm niet om de scherpte te checken,mijn vraag is ,het verschil van scherpte tussen lcd en computer scherm
          Last edited by polydoor; 3 juni 2008, 13:23.
          groetjes,polydoor.

          NIKON D80

          Comment


          • #6
            Re: NIKON D 80,vraagje over LCD scherm

            Sorry als ik die "jpg fine" gemist heb... of heb je dat later aangepast?
            De hoogste kwaliteit zou op je computerscherm betere resultaten moeten opleveren. Zijn alleen jouw foto's onscherp, of ook andere die hier gepost worden, b.v. in de Showcase?

            Any way, ik zal zelden of nooit op het LCD schermpje checken hoe de scherpte is, daarvoor is het scherm bij de 350D te klein. Wat me echt interesseert is het histogram, en dat staat dan naast zo'n piepklein plaatje, dus nog kleiner dan "full screen".
            Maar op mijn computerscherm (iMac 24inch) zijn de foto's inderdaad scherp (behalve degene dan waar de scherpte fout zit, en dat zijn er nog veel te veel )
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: NIKON D 80,vraagje over LCD scherm

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Sorry als ik die "jpg fine" gemist heb... of heb je dat later aangepast?
              De hoogste kwaliteit zou op je computerscherm betere resultaten moeten opleveren.
              Ik denk dat de jpg kwaliteit niet zozeer de scherpte bepaald maar vooral de kleurdiepte van de verschillende tinten en het aantal tinten. De resolutie uiteraard dan weer wel.

              Hubert
              Hubert

              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

              Comment


              • #8
                Re: NIKON D 80,vraagje over LCD scherm

                Tuurlijk! Ik heb me wellicht een beetje onduidelijk uitgedrukt. Dank voor de rechtzetting.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: NIKON D 80,vraagje over LCD scherm

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Ik heb even via Google een brochure over de D80 doorgenomen en ik vind daar b.v. de volgende cijfers terug:

                  RAW (NEF) + JPEG FINE
                  L: 17,2MB
                  M: 15,1MB
                  S: 13,6MB

                  (en dat is zowat de hoogste kwaliteit)

                  Aan de lage kwaliteits kant vind je dan:

                  JPEG BASIC
                  L: 1,2MB
                  M: 0,7MB
                  S: 0,3MB

                  En als je dergelijke instellingen zou hebben gemaakt, dan verwondert me de slechte kwaliteit niet. Zoals gezegd: goed voor de mail, maar meer ook niet.
                  Bij mij is de bestand ( hoogste instelling L NEF ) rond de 9,5 mb & jpg meestal 5 mb
                  Dus ergens klopt iets niet, hehe
                  Met mijn nikon in de hand, kom ik door het land

                  Comment


                  • #10
                    Re: NIKON D 80,vraagje over LCD scherm

                    Tja, ik citeer ook maar van een Nikon D80 brochure die ik snel even gegoogled had (link onderaan).

                    Dit is 'm. Oplet: pdf download. 9pp. Op p.9 vind je een tabel met de cijfers die ik in een vroegere post citeer.
                    Shop the latest mirrorless & DSLR cameras and NIKKOR lenses from the official Nikon eCommerce site. Explore our innovations and photo equipment!


                    (ben zelf een Canonist, maar was wel benieuwd naar de mogelijke formaatopties op de D80)
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: NIKON D 80,vraagje over LCD scherm

                      hoe zijn de instellingen voor verscherpen. Het zou kunnen dat het beeld op het lcd meer verscherpt wordt; als dan je instellingen voor het maken van de JPG op niet verscherpen staan, zou het kunnen dat de foto's op je pc niet scherp lijken, even verscherpen geeft je al direct een idee hiervan.

                      Comment


                      • #12
                        Re: NIKON D 80,vraagje over LCD scherm

                        Op hoeveel % kijk je op je beeldscherm? Door genoeg in te zoomen wordt alles onscherp.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: NIKON D 80,vraagje over LCD scherm

                          Nog eens een uitleg over mijn brobleem,op het lcd scherm zijn de foto's heel scherp,gestoken sherp,zelf bij vergroting op het lcd scherm.

                          Maar op het scherm van mijn computer niet.

                          Daarom nog eens mijn vraagje,ligt dat aan het scherm van mijn computer,
                          of geeft het lcd scherm van fototoestel scherper beelden weer dan dat ze in werkelijk zijn.

                          DANK U
                          groetjes,polydoor.

                          NIKON D80

                          Comment


                          • #14
                            Re: NIKON D 80,vraagje over LCD scherm

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Op hoeveel % kijk je op je beeldscherm? Door genoeg in te zoomen wordt alles onscherp.
                            Zoals janssen zegt. Zijn je foto's op je laptopscherm onscherp wanneer je er op inzoomt, of heb je het echt over het gewn bekijken van de foto's..?
                            Misschien kan je ook eens een 'onscherpe' foto hier posten, zodat wij kunnen zeggen of hij bij ons ook onscherp is of niet.

                            Comment


                            • #15
                              Re: NIKON D 80,vraagje over LCD scherm

                              Oorspronkelijk geplaatst door polydoor Bekijk bericht
                              Nog eens een uitleg over mijn brobleem,op het lcd scherm zijn de foto's heel scherp,gestoken sherp,zelf bij vergroting op het lcd scherm.

                              Maar op het scherm van mijn computer niet.

                              Daarom nog eens mijn vraagje,ligt dat aan het scherm van mijn computer,
                              of geeft het lcd scherm van fototoestel scherper beelden weer dan dat ze in werkelijk zijn.

                              DANK U
                              Je moet je foto op de monitor eens even groot inzomen als op het scherm op de PC. En ik bedoel hier niet relatie tov. het scherm(pje) maar absoluut.
                              Als een object op het schermpje(bv een doosje) 2 cm groot is, moet je op het PC scherm ook zorgen dat dit 2cm groot is. Dan kun je de scherpte vergelijken!
                              Als de grootte relatief tov het scherm even groot is, dan moet je het op de PC ook vanop ±10x grotere afstand bekijken.
                              Laat iets weten.

                              Hubert
                              PS: @Lucvr: Een jpg bestand wordt verscherpt, niet de projectie op een scherm.
                              Hubert

                              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                              Comment

                              Working...
                              X