Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoge iso D80 vs 40D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoge iso D80 vs 40D

    Ik overweeg na 20 jaar nikon een overstap naar canon. ( moeilijke beslissing eigenlijk)
    Gedeeltelijk voor het vele mooie glas aan toch leukere prijzen dan nikon,
    en om eens de andere zijde te zien. Het enige wat ik ooit van canon gehad heb is een digital ixus en een AE1. Ook wil ik een zwaardere body, met meer vat op.
    Heb nu een grip op de D80, maar de 40 D voelt veel beter aan.
    Werk niet graag met flits, vandaar mijn vraag hier boven, tot 800 iso en zelfs soms meer ben ik steeds zeer tevreden geweest over de D80.
    Heeft iemand ervaring met beide ?
    Ik wil hier geen spelletje canon nikon van maken , maar eventueel voor en nadelen , van mensen die beide toestellen hebben mogen gebruiken te weten komen.

    groet
    Marc
    Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

    https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

  • #2
    Re: hoge iso D80 vs 40D

    hoi marc,

    mijn eerste camera was een nikon D80, zeer goede cam zolang je rond de 100-200 iso blijft. Vanaf 400 iso is het een ramp.

    toen overgeschakeld naar canon 40D (en inmiddels een 5D voor fullframe), en het kwaliteitsverschil is aanzienlijk, ook voornamelijk de betere ruis op hoge isos. Tot 800 iso ga je niet veel ruis zien, tot 1200 iso niet storend, 1600 is nog steeds bruikbaar
    Fuji XPRO1

    Comment


    • #3
      Re: hoge iso D80 vs 40D

      Ik trek zelf ook omzeggens nooit met flits, en geregeld in zeer moeilijke omstandigheden. Zelf heb ik een Canon 10D en overlaatst heb ik een dansshow getrokken met de Canon 400D van mijn zus.

      De 10D ken ik goed en daar kan je zeer behoorlijke fotos tot ISO 800 mee maken als je ze in RAW trekt en 'ontwikkelt' met Bibble Labs in combinatie met Noise Ninja. Dit werkt niet alleen uitermate snel, maar geeft een voortreffelijk resultaat.

      Die dansshow heb ik ook in ISO 800 getrokken met een 400D (en mijn 10D voor de overzichtsfotos). Ik weet niet wat het resultaat zou in zijn hogere ISO waarden, maar in ISO 800 is het naar mijn mening voortreffelijk. Ik denk dat de 40D dezelfde sensor heeft als de 400D (een 10MP). De 450D heeft een 12MP sensor (en qua ruis zal die waarschijnlijk niet slechter zijn geworden... hoewel dat een stijging in pixels altijd een negatief effect geeft op ruis... vaak zie je dat de opvolger van een sensor wel een hoger aantal pixels heeft, maar dan dezelfde ruisverhouding per pixel als de vorige generatie).

      Het resultaat kan je zelf beoordelen. De originele resoluties zijn downloadbaar. Omzeggens alles is getrokken in ISO 800 (kan je checken door image te downloaden in exif info op te vragen). Het camera type staat er steeds bijgeschreven.


      http://pictures.aol.com/galleries/tompiessens
      _______________________________________
      Canon 5Dmk2 - http://toppie.modellennet.be - http://www.modelmayhem.com/shardana

      Comment


      • #4
        Re: hoge iso D80 vs 40D

        Oorspronkelijk geplaatst door top Bekijk bericht
        Ik trek zelf ook omzeggens nooit met flits, en geregeld in zeer moeilijke omstandigheden. Zelf heb ik een Canon 10D en overlaatst heb ik een dansshow getrokken met de Canon 400D van mijn zus.

        De 10D ken ik goed en daar kan je zeer behoorlijke fotos tot ISO 800 mee maken als je ze in RAW trekt en 'ontwikkelt' met Bibble Labs in combinatie met Noise Ninja. Dit werkt niet alleen uitermate snel, maar geeft een voortreffelijk resultaat.

        Die dansshow heb ik ook in ISO 800 getrokken met een 400D (en mijn 10D voor de overzichtsfotos). Ik weet niet wat het resultaat zou in zijn hogere ISO waarden, maar in ISO 800 is het naar mijn mening voortreffelijk. Ik denk dat de 40D dezelfde sensor heeft als de 400D (een 10MP). De 450D heeft een 12MP sensor (en qua ruis zal die waarschijnlijk niet slechter zijn geworden... hoewel dat een stijging in pixels altijd een negatief effect geeft op ruis... vaak zie je dat de opvolger van een sensor wel een hoger aantal pixels heeft, maar dan dezelfde ruisverhouding per pixel als de vorige generatie).

        Het resultaat kan je zelf beoordelen. De originele resoluties zijn downloadbaar. Omzeggens alles is getrokken in ISO 800 (kan je checken door image te downloaden in exif info op te vragen). Het camera type staat er steeds bijgeschreven.


        http://pictures.aol.com/galleries/tompiessens
        800 ISO is bij een 400D echt matje hoor... Daarboven wordt het echt verschikkelijk.

        Een 40D is daarintegen zelfs op 1600 ISO meer dan acceptabel!! Tot aan 800 ISO is de ruis zelfs niet eens zichtbaar.
        Ik ben van een 400D overgestapt naar een 40D onder andere door de betere ruisonderdrukking van de 40D

        Over de Nikon kan ik je niets zeggen, heb alleen met Canon gefotografeerd
        5DII + 35L = ❤

        Comment


        • #5
          Re: hoge iso D80 vs 40D

          Oorspronkelijk geplaatst door leonvanwoerkom Bekijk bericht
          Over de Nikon kan ik je niets zeggen, heb
          alleen met Canon gefotografeerd
          De D200 was tot ISO800 goed bruikbaar. Ik gebruikte heb zeer veel op ISO1600, door omstandigheden.
          Van de D80 werd altijd gezegd dat hij de ruis beter weerstond dan de D200(Heb hem nooit gehad maar men schreef dat)
          Zet je een stapje verder naar de D300, die is dan nog stukken beter om dan maar te zwijgen van de D3.

          Ik dnek dat de D80, kwa ruis, zowat tussen 400d en de 40d zal zitten.

          Hubert
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: hoge iso D80 vs 40D

            Oorspronkelijk geplaatst door leonvanwoerkom Bekijk bericht
            800 ISO is bij een 400D echt matje hoor... Daarboven wordt het echt verschikkelijk.

            Een 40D is daarintegen zelfs op 1600 ISO meer dan acceptabel!! Tot aan 800 ISO is de ruis zelfs niet eens zichtbaar.
            Ik ben van een 400D overgestapt naar een 40D onder andere door de betere ruisonderdrukking van de 40D

            Over de Nikon kan ik je niets zeggen, heb alleen met Canon gefotografeerd
            Volgens mij heeft de 400D en de 40D dezelfde sensor. De 40D heeft dacht ik echter wel ingebouwde softwarematige ruisonderdrukking; maw noise ninja ingebouwd. Dus zou je eigelijk moeten vergelijken met fotos van een 400D die door Noise Ninja zijn gehaald.
            _______________________________________
            Canon 5Dmk2 - http://toppie.modellennet.be - http://www.modelmayhem.com/shardana

            Comment


            • #7
              Re: hoge iso D80 vs 40D

              Ruis bij D80 valt eigenlijk wel mee...D300 is natuurlijk beter
              Last edited by mexicano; 28 mei 2008, 15:55.
              Canikon 40D - D200, D300

              Comment


              • #8
                Re: hoge iso D80 vs 40D

                Foto met 400D op ISO1600 zonder extra ruis programma.
                Je moet wel juist belichten hé, als je verkeerd belicht krijg je met elke camera teveel ruis.

                De foto is wel samengesteld uit 4 en verkleint voor op het web.
                Maar deze werd ook op A3 afgedrukt en hangt op in de dansschool.




                Nog meer voorbeelden van ISO1600 met de 400D.
                http://www.easymoving.be/Foto/070518_TheWiz/index.html
                Tot sluitertijd, Dirk

                Comment


                • #9
                  Re: hoge iso D80 vs 40D



                  Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                  Ruis bij D80 valt eigenlijk wel mee...
                  Fuji XPRO1

                  Comment


                  • #10
                    Re: hoge iso D80 vs 40D

                    er is een belangrijk verschil hoor tussen 400D en 40D

                    als ik het mij nog goed herinner heeft de sensor van de 40D meer lijnen voor data, waardoor hij beter tegen ruis kan

                    Oorspronkelijk geplaatst door top Bekijk bericht
                    Volgens mij heeft de 400D en de 40D dezelfde sensor. De 40D heeft dacht ik echter wel ingebouwde softwarematige ruisonderdrukking; maw noise ninja ingebouwd. Dus zou je eigelijk moeten vergelijken met fotos van een 400D die door Noise Ninja zijn gehaald.
                    Fuji XPRO1

                    Comment


                    • #11
                      Re: hoge iso D80 vs 40D

                      Tot ISO 800 is de D80 goed.
                      Ik ben overgestapt naar de 40D en daar kan je al wat hoger mee in de ISO's
                      Mvg Tim

                      Comment


                      • #12
                        Re: hoge iso D80 vs 40D

                        dat zal dan toch overdag of valavond zijn, met nog voldoende licht

                        fotograaf eens in een bruin café op iso 800 met een D80...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                        Tot ISO 800 is de D80 goed.
                        Ik ben overgestapt naar de 40D en daar kan je al wat hoger mee in de ISO's
                        Fuji XPRO1

                        Comment


                        • #13
                          Re: hoge iso D80 vs 40D

                          Ik denk dat de 40D qua prijs-kwaliteitsverhouding op dit moment bovenaan staat. Zeker met cashback kost een semi-professioneel toestel maar nauwelijks meer dan een instapmodel. Ook de hoge iso's zijn zeker beter dan D80-D200.
                          De D300 is nog net een stapje beter denk ik voor iemand die een snel toestel zoekt, voor betere hoge iso en nog meer scherpte is de 5D top.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

                          Comment


                          • #14
                            Re: hoge iso D80 vs 40D

                            Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
                            dat zal dan toch overdag of valavond zijn, met nog voldoende licht

                            fotograaf eens in een bruin café op iso 800 met een D80...
                            En waarschijnlijk krijg je een beter resultaat als je de iso hoger zet, de beste manier om ruis te creëren is slecht belichten.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: hoge iso D80 vs 40D

                              Met een nog oudere camera. De 30D met Tamron 17-50 2.8.

                              De meeste foto's zijn op 2.8/40 gemaakt op 1600 iso:



                              De ruis heb ik met lightroom geprobeerd te verwijderen door o.a. het contrast te verhogen.
                              Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                              Comment

                              Working...
                              X