Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpe allround (of portret-prime) voor Sony Alpha (eerste model)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpe allround (of portret-prime) voor Sony Alpha (eerste model)

    Hoi,

    Een collega heeft de eerste Sony Alpha en zoekt een goede portret prime of allroundlens.
    Rond de €300-€400 zoals uit het Canon kamp vb de Canon EF50 1.4 & Tamron 17-50 f2.8 ter illustratie.

    Weet niet of die eerste Alpha een crop was of niet?
    Wat raden jullie aan voor Sony (denk misschien beter een scherpe allround voor portretten omdat ze nog nooit met een vaste prime gewerkt heeft en dit lastig zal vinden).

    Thanks,
    Innovator

  • #2
    Re: Scherpe allround (of portret-prime) voor Sony Alpha (eerste model)

    Eerste alpha 100 is ook cropcamera. Sony heeft nog geen fullframe.

    De tamron 17-50/2.8 bestaat volgens mij ook voor sony, en de minolta 50/1.8 is ook een erg goed objectief voor sony alpha.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Scherpe allround (of portret-prime) voor Sony Alpha (eerste model)

      Minolta 50/1.8 ga je niet vinden, maar 50/1.7 (originele of latere RS-versie) wel . Dit is de goedkoopste oplossing (€100 à 125 ongeveer).

      Andere uitstekende portretlens is de Minolta of Sony 50/1.4, waarbij de Minolta ook tweedehands niet zo moeilijk te vinden is.

      Een heel goeie portretzoom vind ik de KonicaMinolta 28-75/2.8D, of de Tamron-versie daarvan. Deze gebruik ik zelf eigenlijk het meeste als ik nood heb aan een goeie portretlens samen met de flexibiliteit van een zoom.

      Een andere mogelijkheid is een Minolta of Sony 24-105/3.5-4.5D. Daarmee zijn ook heel leuke dingen te doen wat portret betreft hoewel je geen f/2.8 hebt.

      En Tamron 17-50/2.8 kan natuurlijk ook, maar voor portret vind ik persoonlijk de 50mm te beperkend...

      Ook heel plezante lenzen in gebruik en topkwaliteit qua beelden en bouw zijn de volgende (+ tweedehandsprijzen voor de originele versie als je wat uitkijkt) :
      - 35/1.4: vanaf €500 ongeveer
      - 85/1.4: vanaf €500 ongeveer
      - 100/2: vanaf €450 ongeveer
      Dit zijn drie echt heel goeie lenzen die altijd hun waarde zullen houden.

      Meer info over bestaande lenzen (oudere en nieuwe modellen) vind je op www.dyxum.com.


      (ps. De a100 is een 1.5x camera, niet 1.6x zoals Canon heeft.)
      Last edited by K-2; 26 mei 2008, 22:45.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: Scherpe allround (of portret-prime) voor Sony Alpha (eerste model)

        Voor de iets langere afstanden :

        Tamron 90/2.8 macro, deze lens is wel niet snel, maar echt wel de moeite. Vermits het een 1:1 macrolens is, heb je direct ook een volwaardige macrolens.

        "beercan" aka de Minolta 70-210/4. Een oude lens, maar met echt wel de moeite.


        Een reeds genoemde lens: de Tamron 28-75/2.8 (of de konica minolta variant ervan), mits wat uitkijken redelijk goedkoop nieuw te krijgen.

        Comment

        Working...
        X